L

14 kommenttia

  • Samuel Kettunen sanoo:

    Enpä ihmettele, jos ei halua lähteä tuollaiseen keskusteluun. En itsekään lähtisi. Toivotan vain siunausta ja voimia sanan tunnustukseen pitäytyville, kirkon Herran askeleissa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    TApio Tuomaala:””Artikkelissa Nummela käy lävitse vanhoja tapahtumia eikä hän pysty ottamaan huomioon esivallan säätämää lakia, jolle kirkon on Ut:n mukaisesti oltava alamainen.””

    Tämä ei nyt todellakaan pidä paikkaansa, esivalta eli yhteiskunta voi säätää vaikka mitä lakeja, mutta Jumalan Sana menee niiden yli eli kyllä kristittyjen tulee noudattaa Jumalan tahtoa ennen esivallan lakeja jos nämä ovat ristiriidassa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Sari Weckroth sanoo:

    Eikö apostoli kirjoittanut: ”Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on.” (Room. 13:1)

    Blogisti ei ehkä näe eroa siinä onko kirkko vai yksilö ”alamainen esivallalle”, mutta minusta siinä on aika merkittävä ero. Tuolloin ei toki ollut kirkkoa osana yhteiskuntajärjestelmää, instituutiona. Mikä myös tekee tulkinnasta vähän erikoisen.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Alamaisuus esivallalle perustuu vahvasti Israelin pakkosiirtolaisuuden aikaan. Jeremia antoi samankaltaisia ohjeita pakkosiirtolaisuuteen joutuneille. Ei ollut lupaa kapinoida ”pakanallista” hallintoa vastaan. Monet juutalaiset toimivatkin tärkeissä tehtävissä hallinnossa. He eivät integroituneet esivaltaan, mutta olivat sille lojaaleja eivätkä kapinoineet, vaan odottivat vapautuksen päivää. Näin siitä huolimatta, että juutalaiset olivat valittu ja kutsuttu kansa.

      Miksi se ei soveltuisi nykyaikaan yhtä hyvin kuin juutalaisuuteen ja alkuseurakuntaan? Ongelmia syntyy, kun oikeaoppiset eivät ymmärrä, mistä pelastushistoriassa on kysymys. He ryhtyvät kapinoimaan Jumalan säätämystä vastaan. Tilanne olisi erilainen, jos esivalta pakottaisi kumartamaan kultaista kuvapatsasta. Sitä vaaraa länsimaissa ei ole. Suomessa kristittyjä ei uhkaa kuin heidän oma varjonsa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sari Weckroth sanoo:

      ”Miksi se ei soveltuisi nykyaikaan yhtä hyvin kuin juutalaisuuteen ja alkuseurakuntaan?”

      -Soveltumisesta ja soveltamisesta voidaan puhua. Mutta Paavali ei kirjoittanut kirkon alamaisuudesta esivallalle. Vaan jokaisen ihmisen henkilökohtaisesta asennoitumisesta esivallan alamaisena, vaikka on kristitty.

      Eli lopultakaan meillä ei ole apostoli Paavalin sanaa tästä asiasta. Toki meillä on Jeesuksen sana ja esimerkki verojen maksamisesta. Mutta kirkon asemaa yhteiskunnassa ei ole Paavalin kirjeissä käsitelty, koska kirkko ei tuolloin ollut yhteiskunnallinen instituutio.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sari Weckroth sanoo:

      ”He ryhtyvät kapinoimaan Jumalan säätämystä vastaan.”

      -Eli mikä on ”Jumalan säätämys”, tässä asiassa?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Eli mitä eroa on seurakunnalla, jolle apostoli kirjoitti, ja kirkolla? Jos niillä on eroa tässä asiassa, niin mikä voi olla enää yhteistä?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sari Weckroth sanoo:

      ”Eli mitä eroa on seurakunnalla, jolle apostoli kirjoitti, ja kirkolla?”

      -Ei mitään 🙂

      Mutta kirjoittiko Paavali tuon ”jokainen olkoon alamainen…” koskien seurakuntaa? Siis seurakunnalle ja sen johdolle? Joiden pitäisi räätälöidä kirkon, eli seurakunnan toiminta mukailemaan ympäröivän yhteiskunnan lainsäädäntöä ja arvoja?

      Vai tarkoittiko tuo kehotus jokaista uskovaa yksilönä, että jokaisen tulisi miettiä asennoitumistaan maalliseen hallintoon. Ja olla sille alamainen. Mutta tällöinkin, luonnollisesti, lähtökohtaisesi ja periaatteessa. Ei siten, että alkaisi uhrata epäjumalille/keisarille, jos niin vaadittaisiin.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Pesonen sanoo:

    Kummallista. Tapio hylkää täysin kirkon opin. Pitäen sitä harhana ja samalla kuitenkin suurella innolla taistelee kirkon puolesta.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Eikö kysymys olekaan armosta, vaan teoista?

      Apostolin kirjoitti: ”kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä”

      Aika vaikea ymmärtää kirkon teologiasta käsin.

      Synti, hamartia, tarkoittaa harhaan menoa, vaikka tahtoo osua maaliiin.

      Käännetään apostolin sanoma selkosuomeksi.

      Kaikki, mikä ei ole uskosta, on on harhaan menoa, vaikka tahtoo osua maaliin.

      Jos siis vauvakaste tai ehtoollinen tai sakramentit näkee , niin kuin kirkko opettaa, niin se ei ple harhaan menoa, siis syntiä.

      Tästä pienestä esimerkistä ymmärtää, miten vaikeaa on hahmottaa apostolien sanomaa, kun kirkko käyttää eri kieltä kuin apostolit. Yksi suurimmista harhoista liittyy hamartiaan, syntiin, josta on saatu väännettyä perin kummallisia oppeja ja harhaisia tulkintoja muistakin asioista.

      ”Kaikki, mikä ei ole uskosta, on on harhaan menoa, vaikka tahtoo osua maaliin” koskee toki myös herätyskristillisyyttä, ateisteja, kommunisteja, mormooneja, juutalaisia. Ellei koske, niin silloin apostolin sana, että ”kaikki on suljettu tottelemattomuuteen, että kaikki armahdetaan” olisi ongelmallinen koskien tuomioita, sillä miten sellaisesta voidaan rangaista, joka tapahtuu uskosta eikä tuota pahaa, vaan hyvää? Tekojen mukaan on tuomio, kuten Suomessakin. Yksinkertaista. Miksi lapsen ymmärrettävästä asiasta on tehty niin vaikeaa, ettei sitä kukaan voi kirkoissa ymmärtää?

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Werner Janhonen sanoo:

    Taas törkeä, panetteleva ja inhottava blogi Tapio Tuomaalalta arvostettua raamatun opettajaa ja kirkolliskokous edustajaa kohtaan.

    Toimituksen pitäisi laittaa Tapio kirjoitus tauolle. Tauon aikana Tapio voisi keskittyä käytännön työhön ja perustaa naispappien kanssa syrjimättömän seurakunnan jossa sitten vihkisivät oikeamielisesti ketä haluavat.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Werner Janhonen: ”Tauon aikana Tapio voisi keskittyä käytännön työhön ja perustaa naispappien kanssa syrjimättömän seurakunnan jossa sitten vihkisivät oikeamielisesti ketä haluavat.”

      Meinaatko, ettei maailmassa ole tarpeeksi seurakuntia? Niitä pitäisi vähentää, mutta kun narsistit haluavat ympärilleen oman lauman, niin niitä on kirkostakin erkaantunut. Seurakuntien perustajia yhdistää yksi asia: oikeaoppisuus, jolloin ei siedetä niitä, jotka tulkitsevat eri tavalla Raamattua. Pohjimmiltaan kysymys on ylpeydestä, joka on vastakohta nöyryydelle. Uskonnollinen ylpeys lienee sama synti, johon polttava käärme, serafi, lankesi.

      Werner Janhonen: ”Toimituksen pitäisi laittaa Tapio kirjoitus tauolle.”

      Löytyi meiltä yhteistä. Olen nimittäin samaa mieltä. Omat työt ovat rästissä eikä valmista tule, kun on K24 addikti.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Werner Janhonen sanoo:

      Yksi puuttuu. Syrjimätön oikeamielinen seurakunta, joka vihkisi homoja. Ottakaa yhteyttä Kemijoen piisphaan ja laithakaa omat työt kunthoon. Vai saatteko enemmän naatintoa koko kirkon työn pillaamisesta?

      Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    Tapiolle voisi antaa ruusuja ja risuja, mutta vielä olisi tärkempää pystyä hyväksymään se, ettei kaikki Kirkon teologit ole ajaneet omaansa, kun ovat kääntäneet ja tulkinneet Raamattua.

    Synti on Raamatussa muutakin kuin tekemistä, eli harhaan menoa. Sama koskee Vanhurskas sanaa, joka kuvaa Vanhaa ja Oikeaa, sitten on vielä ihmisen oppi ja tulkinta. Hurskas ei ole Vanhurskas. Syntien ei ole pelkästään sellainen, joka kulkee harhaan, vaan myös sellainen, joka ei voi muuta tehdä. Eli ”olla” syntinen.

    Synti on myös yksikkö, joka kuvaa sitä alkupreistä syntiä (orginal sin) josta jokainen ihminen on osallinen, joka tähän maailmaan ja lihaan syntyy. Tämän kieltäminen on jo harhaan menoa ja puoltaa sitä uskoa, jota ”vastustaja” jo alussa esitti otettavaksi vastaan, kun sanoi: ”ette suinkaan kuole”, anti mennä vaan, Jumala on turhaan sanonut teille, älkää koskeko. He söivät hyvän ja pahan tiedon puusta, mutta eivät elämän puusta.

    No kaikkinensa, Tapion haluna on löytää totuus, se on hyvä, moni ei viitsi edes Raamattuansa lukea. Monella on omat käsitykset Raamatusta ohjenaan, monet ovat tehneet Jumalsta kuvan ja palvovat sitä. Meille kaikille on hyväksi rukoilla ja pyytää viisautta Jumalalta, sillä monet eksytykset ja paulat on laitettu juuri Totuuden etsijöiden eteen. Ne, jotka luulevat olevansa oikeassa ja seisovansa, niin katsokoon, etteivät kaadu. Valehtelija on se, joka omaansa puhuu. Nisu ja luste kasvaa samassa alustassa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Kirjoittajan viimeisimmät blogit

    • Pa
    • K
    • Mi
    • J
    • Ih
    • C

    Katso kaikki

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    • L
    • S
    • Ki
    • G
    • H
    • Roomalaiskirje
    • L

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit

    • S
    • L
    • Ki
    • L
    • Van
    • V