Kultaiset korvarenkaat

Tahdotko mielistelevän- vai rehellisen vastauksen

Kaikki meistä tahtovat kuulla itsestään vain mairittelevia lausahduksia.

Oi, oletpa sinä kaunis. Voi, miten kaunis mekko sinulla on. Oletpa sinä taitava. Lääps, lääps.

Minäkin jakelen kyllä kiitettävästi kehuja, jos huomaan, että jotain hyvää, kiitettävää on. Mutta teeskentelemään ja mielistelemään en (enää) ala. Pois se minusta. Nuorempana en uskaltanut sanoa, niin kuin asiat ovat.

Ajattelen (taas) Jumalaa, Isäämme. Voisihan Hän sanoa: ”No, teit vähän väärin, ei se nyt ihan kamalasti ollut, sinnepäin vain synti.” Ei. Jumala on osoittanut synnin ja mitä se on-ja sen seuraukset ,ihan selkeästi Raamatun lehdillä monissa eri kohdissa. Ei Hän sano: ”Raamattu on vain osittain totta, ei ne lait niin pidä nykyaikana”.

Portti Taivaaseenkaan ei ole lavea. Se on Ristin muotoinen. Ei yli, ei ohi, ei ali. Vaan just siitä Jeesuksen Ristin Työstä, jolla Hän meidät Vapautti synnin, kuoleman ja perkeleen alta. Ei millään syntisten ihmisten teoilla, selityksillä ,mairitteluilla.

En sitten siedä sellaista sinnepäin jutustelua. Ei, vaan mieluimmin: Tässä on Tie-sitä kulje. Ja Jeesushan on Se Tie. Totuuskin. Ja Elämä. Totuuden vastakohta on valhe. Kumman valitset?

Minä kerran sanoin eräälle sukulaiselle, että ”voi kun tätä on kohdallani odotettu”. Sukulaisnainen tapansa mukaan suorasukaisesti tivahti: ”Kuka sitä on odottanut!”. En silloin ymmärtänyt, mutta ymmärrän nyt, tuon naisen yrityksen saada minut käsittämään, että kohdalleni tapahtunut asia, ei ehkä johdakaan niin hyvään. Voi, miten olen kiitellyt ja iloinnut hänen suoruudestaan. Muulloinkin.

Suorat sanat ovat usein rakkaudellisempia, kuin ne liirumlaarumit, joita sanotaan, niiden auttamatta yhtään mitään. Sananlaskut sanovat sen näin: 

”26Kuin suudelma suulle

on suora vastaus.”  

”Kultaomenia hopeamaljoissa

ovat sanat, sanotut aikanansa.”

12Kultainen korvarengas

ja hienokultainen kaulakoru

ovat viisas neuvoja ynnä kuuleva korva.”

Laverrellaanko, mielistelläänkö tänään? Vai puhuttaisko totta? Oltaisko ihmisten-vai Jumalan mieliksi?

174 kommenttia

  • Ari Pasanen sanoo:

    JotenMatias (en sano hyvä koska Jumala on ainoastaan hyvä)

    Säästä varapäreesi johonkin tarpeellisempaan kuin kiukuspäissään keskusteluamme kommentointiin. Kiukustumisella kun ainoastaan osoitat omien tietojesi rajallisuuden paljastuneen niin perusteellisesti, että tasapainosi alkaa järkkymään.

    Mutta toisaalta tuohan oli arvattavissakin, koska useita kertoja olet aikaisemmissa keskusteluissamme puolustanut tyhmyyden erinomaisuutta. Tässä nyt tulee näkyviin että sitä niittää mitä kylvää.

    Siis otappa nyt oppia Jeesuksen sanoista ja tee parannus ja usko evankeliumi, voinet sitten huomata kuinka Jumala oli salannut evankeliumin sinulta kun yritit sitä omassa ”viisaudessasi ja ymmärryksessäsi” lukea.

    Ymmärrän että olet tehnyt ja suorittanut kaikki niin hyvin kuin kukaan voi luterilaisittain, mutta se ei ole oikea tie vaan Jeesus on Tie Totuus ja elämä, ei Lutherin sanat.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Valitettavasti sinun omien järkeilyittesi pohjalta tekemäsi tulkinnat eivät ole muuta kuin väärinkäsitystä. Et tajua sitä tilannetta, missä noista kohdista puhutaan. Olen useaan kertaan sinulle huomauttanut noista oikosulkumaisista tekstin ymmärtämättömyyksistäsi.

      Tässä vielä panen esille neljä raamatunkohtaa, joissa kerrotaan viisauden välttämättömyydestä Jumalan sanan palveluksessa sekä viidennen kohdan missä kerron viisauden olevan JUMALAN lahja.

      Apostolien teot:

      6:3 Valitkaa sentähden, veljet, keskuudestanne seitsemän miestä, joista on hyvä todistus ja jotka ovat Henkeä ja viisautta täynnä, niin me asetamme heidät tähän toimeen.

      6:10 mutta he eivät kyenneet pitämään puoliaan sitä viisautta ja henkeä vastaan, jolla hän puhui.

      7:10 ja pelasti hänet kaikista hänen ahdistuksistansa. Ja hän antoi hänelle armon ja viisauden faraon, Egyptin kuninkaan, edessä; ja tämä pani hänet Egyptin ja kaiken huoneensa haltijaksi.

      7:22 Ja Mooses kasvatettiin kaikkeen egyptiläisten viisauteen, ja hän oli voimallinen sanoissa ja teoissa.

      Näistä sinun pitäisi ymmärtää että pitää olla riittävästi viisautta voidakseen toimia Jumalan kansan eli kirkon palveluksessa evankeliumin hyväksi. Mutta huomaa: Pelastuksen saaminen ei ole viisauden määrästä kiinni, eikä myöskään lapsen kehitysasteesta.

      Sitten mennäänpä Paavalin luettelemiin armolahjoihin.

      1.Korinttolaiskirje:

      12:8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      ”Jumala on ainoastaan hyvä.” Kirjoitit näin, Ari Pasanen. Huomaatko eron lauseeseen: ainoastaan Jumala on hyvä? Uskoisin sinun tarkoittaneen jälkimmäistä. Tapasi kirjoittaa ei yleensäkään ole aivan selkeää ja yksiselitteistä. Senkin vuoksi jää toisinaan miettimään sitäkin, ymmärrätkö lukemaasikaan ihan oikein.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    1. Kor. 1:19 Onhan kirjoitettu: ”Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi”. . 1. Kor. 1:20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?

    1. Kor. 1:21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Ongelma tässä ei ole viisaus vaan ihmisten kääntymåttömyys,, heidän vastahakoisuutensa Jumalan kutsun edessä.

      Professori Rafael Gyllenberg kirjoittaa tästä:

      Ajatus on tämä: ”Sillä koska maailma, niin kauan kuin jumalallinen viisaus oli sen käytettävissä, ei välittänyt tämän viisauden kautta oppia tuntemaan Jumalaaa, niin Jumala on nähnyt hyväksi (evankeliumin) saarnan hullutuksen ( = järjettömän saarnan ) kautta pelastaa ne, jotka uskovat.”

      — vastakohtia.

      Yhtäältä: subjektina ”maailma”, välineenä ”viisaus”, tarkoituksena, joka jäi saavuttamatta, ”oppia tuntemaan”, ja objektina ”Jumala”.

      Toisaalla: subjektina ”Jumala”, välineenä ”saarna”, joka samalla on hulluutta, tarkoituksena, joka saavutetaan, ”pelastaa”, ja objektina ”ne jotka uskovat”.

      — Kummassakin tapauksessa on kysymys jumalasuhteen syntymisestä. Viisauden tietä saavutettavissa oleva jumalasuhde syntyy, kun ihminen oppii tuntemaan Jumalan, — Saarnan ( = evankeliumin ) kautta syntyvä jumalasuhde edellyttää sen sijaan uskoa. —

      — Uskossa ei ole kysymys järjen toiminnasta, vaan siitä, että ihminen antaa Jumalan toimia ja liittää yhteyteensä, —

      Tähän asti otteita Gyllenbergin kommentaarista.

      Tässä huomaat, että PELASTUS ei ole ihmisen teko, vaan JUMALAN teko. Pelastuksen antamisessa siis ei ihmisen kehitysaste tai tiedon taso ratkaise yhtään mitään. Kaikki on uskosta ja yksistään Jumalan teko.

      Niinpä suhteuttaminen keskustelemaamme kaste ja parannus kysymykseen soveltaen:

      – tämäkin kohdan ajatus kertoo että ihminen ei tee parannusta vaan Jumala sen tekee: Hän antaa parannuksen, eivät meidän omat rähkimisemme.

      – tämänkin kohdan ajatus kertoo, ettei vauvan kehitysasteella ole mitään tekemistä Jumalan tuntemiseen koska kasteen lahja on Jumalan teko ja kasteen anti otetaan vastaan ei ymmärryksellä vaan uskolla. Ja vauvahan luottaa 100 % niihin käsivarsiin joilla häntä kannetaan. Näin myös mekin saamme ottaa vastaan KOKO PELASTUKSEN yksistään ja ainoastaan USKOSSA, johon kaste meidät on liittänyt.

      Joten Paavali on tässäkin kohdassa täysin linjassa oman itsensä kanssa, kun hän Roomalaiskirjeessään kertoo ettei pelastus ole meidän tekojemme varassa vaan uskossa. Usko ei ole ihmisen teko, vaan uskon varassa pelastus on Jumalan teko.

      Roomalaiskirje:

      4:5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    1. Kor. 1:21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,

    Kuinka näin yksinkertaisesta asiasta saadaan vaikea, mitä oli se ”viisaus” jonka kautta maailma ei oppinut tuntemaan Jumalaa?

    Kuinka Jumala ilmaisi itseään eli ilmoitti itsensä maailmalle, Israelin kansan kautta, siis kun Israelilaiset vapautettiin niin monien ihmeiden kautta egyptin orjuudesta niin olisi luullut faaraon ja kaikkien egyptiläisten ”viisaudessaan” ymmärtävän että tämän takana on kaiken luoja Jumala eli israelilaisten Jumala ja kääntyvän palvelemaan Häntä, ei tehneet niin.

    Samoin kun israelilaiset vaelsivat erämaassa ja lopulta valloittivat luvatun maan niin kyllähän ympäröivät kansat olisi luullut ymmärtävän että israelilaisten Jumala on tosi Jumala ja eikö jos olisi ollut vähänkään ”viisautta niin olisivat yrittäneet liittyä heihin tai ainakin eläneet rauhassa heidän kanssaan, siis selkeä Jumalan voima puhui.

    No tämän ”maailmallisen viisauden” todellinen luonne näkyy siinä että lopulta israelin kansakin pois poikkesi Jumalan tahdosta eli vaikka oli kokenut ne maailmalliset suuret ihmeet niin silti alkoi tekemään sitä mikä on kauhistus Jumalalle eli lopulta Jumala hylkäsi oman kansan heidän tekojensa tähden.

    Yllä oleva on maailmallista ”viisautta” eli kellä on voima niin se hallitsee, kuvitellaan vieläpä että oma jumala on vahvin ja jopa että kristin uskon Jumalakin olisi mukana hallitsenmassa voimalla ja väkivallalla.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Miksi koko ajan pyrit sotkemaan. Oletko ollut laiska koulussa ja haluat edelleenkin pysyä laiskana, vai minkä takia halvennat tuon mitä Heprealaiskirje sanoo Mooseksen oppineisuudesta.

      Totean vain sen mitä olen toisaalla käsitellyt laajemminkin. Aluksi Jumala kasvatti Moosesta 40 vuotta Epyptin korkeimpaan oppiin. Sitten Jumala kasvatti Moosesta 40 vuotta autiomaassa pappi Jetron kotona opettaakseen tätä selviytymään autiomaan vaikeissa oloissa kansan vaeltaessa autiomaan läpi ja myös opettaakseen Moosesta sisältä käsin ymmärtämään mitä jumalanpalveluselämä merkitsee ihan käytännön tasolla jotta voisi sitten vuosien aikana opettaa kansaa Jumalan tahdon tuntemiseen.

      Vasta sitten Jumala katsoi Mooseksen riittävän koulutetuksi tuohon maailmanhistorian kulkuun yhtenä eniten vaikuttaneeseen kehityksen käännekohtaan.

      Joten jos tahdot seurata Paavalin ajatuksen kulkua, niin heitä omat typeriin ajattelutapoihisi juuttuneet viisastelusi ja ota opiksesi evankeliumin saarna voidaksesi todellista todellista viisautta, sitä aitoa viisautta, joka evankeliumin saarnasta aukeaa.

      Nykyisellä asenteellasi et edusta Jumalan aidon evankeliumin linjaa vaan kerta toisensa jälkeen tuot esiin samanlaisia jäynäämisiä kuin erämaahan tuhoon tuomittu Jumalaa tottelematon kansa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Matias Roto käännät nyt kommenttisi minuun etkä yhtään siihen mitä kirjoitin ”maailmallisesta viisaudesta” jolla Jumala yritti ilmoittaa itsensä, siis kommentoisitko tuota?

      Sitten mikä on se ”hullutus” jolla saa pelastuksen?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Hyökkäyksesi viisautta vastaan on syynä kritiikkiin.

      On mielestäni täysin virheellistä kuvitella että Mooseksen saama koulutus ja viisaus olisi ollut syynä kansan lankeemukseen. Tällaisia oikosulkuja pidän mielettömänä.

      Muista että Mooseksen ajan koko kansan yhteistä kirkollista järjestystä vastaan taistelu johti kapinallisten tuhoon.

      4.Mooseksen kirja:

      16:1 Mutta Koorah, Jisharin poika, joka oli Leevin pojan Kehatin poika, otti Daatanin ja Abiramin, Eliabin pojat, ja Oonin, joka oli Ruubenin pojan Peletin poika, 16:2 ja he nousivat kapinaan Moosesta vastaan, ja heihin yhtyi israelilaisista kaksisataa viisikymmentä miestä, kansan päämiehiä, kansankokouksen jäseniä, arvokkaita miehiä. —

      16:5 Sitten hän puhui Koorahille ja kaikelle hänen joukolleen sanoen: ”Huomenna Herra ilmoittaa, kuka on hänen omansa ja kuka on pyhä ja kenen hän sallii käydä tykönsä. Kenen hän valitsee, sen hän sallii käydä tykönsä. 16:6 Tehkää näin: Ottakaa itsellenne hiilipannut, sinä Koorah ja kaikki sinun joukkosi, 16:7 ja virittäkää niihin tuli ja pankaa niihin huomenna suitsuketta Herran edessä, niin se mies, jonka Herra silloin valitsee, on pyhä. Riittäköön se teille, te leeviläiset!” —-

      16:28 Ja Mooses puhui: ”Tästä te tietäkää, että Herra on minut lähettänyt tekemään kaikki nämä teot ja etteivät ne ole tapahtuneet minun omasta tahdostani: —-

      16:31 Tuskin oli hän saanut kaiken tämän sanotuksi, niin maa halkesi heidän altansa 16:32 ja maa avasi kitansa ja nielaisi heidät, heidän asuntonsa, kaiken Koorahin väen ja kaikki heidän tavaransa. 16:33 Ja he suistuivat kaikkinensa elävältä tuonelaan, ja maa peitti heidät; ja niin heidät hävitettiin seurakunnan keskeltä.

      Tässä on vain yksi esimerkki siitä että Israelin kansan luopumus ei johtunut Mooseksen viisaudesta vaan heidän halustaan kapinoida.

      Nykyisessä maailmassa olosuhteet ovat erilaisia, joten myöskään nuo tapahtumat eivät ole nykyajan toimissa malliksi otettavissa, mutta niihin sisältyvä opetus on aina ajankohtainen. Vain toimimalla yhteiskunnallisesti rakentavasti kansakunta voi elää ja voida hyvin.

      On siis varottava kuvittelemasta itselleen sellaista muka hengellisyyttä, että omien haihattelujensa varassa alkaa halveksymaan kanssaihmisiään siihen tyyliin kuin sinä tekstissäsi Mooseksen saamaa koulutusta, jota Uudessa testamenissa kehutaan.

      Mutta mikäli olen ymmärtänyt sinun tarkoituksiasi väärin niin kerjaa tekstiäsi niin että sen ajatus selkeytyy.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Matias Roto en siis mitenkään dissannut Moosesta enkä sitä kuinka Jumala häntä käytti vaan yksinkertaisesti kyse on ihmisen luonnollisesta kyvystä elää Jumalan tahdossa eli ei voi sillä ihminen on synnin orja.

      Se mikä laille oli mahdotonta eli saada ihmiset elämään sen mukaan ja näin pelastua niin mikä on ratkaisu tähän, se on se Jumalan ”hullutus” jota tulee julistaa ja jonka kautta ihminen voi pelastua, evankeliumi.

      VT on selkeää kuvausta ihmisen omavoimaisuudesta pelastua, ei voi, tosin Jumala armahti ketä armahti silloinkin. Ja toisaalta kuinka ihminen ei opi ennen tehdyistä virheistä jotka ovat selkeästi esillä VT.ssä. Ei vaikka Jumala hukutti kahdeksaa lukuunottamatta kaikki ihmiset esim.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Nyt kirjoitat aivan oikein, että ihmiset ovat syntisiä ja tarvitsevat armon julistusta.

      Ristin sanomaa eli Jumalan tekemää sovintotyötä Golgatan ristillä on julistettava silloinkin että evankeliumin torjuvat nimittäisivät sitä hullutukseksi.

      Sitten tulee se kohta jossa sinun on oltava tarkkana, ettet käännä tätä keskeistä asiaa sivuraiteille.

      Ristin sanoman hullutusta EI SAA YLEISTÄÄ yleiseksi hulluuden suosimiseksi eikä tämän seurauksena ikään kuin varjona seuraavaa opintojen ja viisauden hankkimisen väheksymiseksi.

      Kaiken tyhmyyden ja väärän oppimattomuuden ylistyksen vastapainoksi on jälleen kerran korostettava sitä mitä olen toistanut kanssasi ties kuinka monta kertaa. Toivoisin että se jo lopultakin kirkastuisi sinullekin.

      Sananlaskut:

      4:5 Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista.

      4:7 Viisauden alku on: hanki viisautta, ja kaikella muulla hankkimallasi hanki ymmärrystä.

      Koko Raamattu on yhteisöllinen kirja. Yksityinen ihminen on aina yhteydessä siihen yhteisöön, jonka keskellä hän elää. Näin myös Jumalan armotyö kohdistuu kokonaisiin kansoihin.

      Niinpä Jumalan armotyön kannalta Puhnaisen meren ylitys oli KOKO kansan saaman armon osoitus. Tässä ei ollut mitään erotusta. Tämä on evankeliumin lähtökohta. Jeesuksen pelastuskin kuuluu koko maailmalle. Samaten kasteen pelastustyö kuuluu koko maailmalle, koska Pyhä Henki haluaa kutsua koko maailman kirkon yhteyteen meidän YHTEISESTÄ uskostamme Kristukseen osallisiksi.

      Koska Jumala on luonut koko maailman, niin myös lähetyskäsky kuuluu koko maailmalle, jotta kaikki ihmiset pääsisivät yhteisestä pelastavasta uskosta osallisiksi pyhän kasteen välityksellä:

      Markuksen evankeliumi:

      16:15 Ja hän sanoi heille: ”Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille LUODUILLE.

      Sitten mainitsemasi luopumus on ja pysyy aina luopunen ihmisen kapinasta Jumalaa vastaan.

      Tämä epäusko on verrattavissa johonkin yli sata vuotta sitten sijoitettuun tarinaan, missä kerron mummosta, joka oli jättänyt käyttämättä saamansa valtavan lahjan:

      Mummo eli köyhää elämää mökissään, vain vaivoin sai ruuan riittämään ja kaikesta oli pulaa. Kerran naapurit tulivat ihmettelemään että eikö hänen Amerikkoihin mennyt poikansa ole pystynyt auttamaan häntä. Mummo sanoi, ettei ei se mitään ole auttanut, se on vain lähettänyt muutamia kuvia silloin tällöin. Naapurit kysyivät mitä kuvia ne ovat. Mummo meni laatikon luo, mihin hän oli poikansa lähettämät kuvat säilyttänyt. Naapurit näkivät kokonaisen täyden piironginlaatikon täynnään valtan suuria dollarin seteleitä.

      Joten kaikissa niissä tapauksissa missä kerrot ihmisten luopuneisuudesta, muistapa tämä, että vika ei ole lahjan antajassa eikä niiden kotiin kantajassa, ei siis kirkon sanomassa eikä kirkon työntekijöissä, vaan ainoastaan siinä joka omaa ymmärtämättömyyttään on jättänyt tämän saamansa lahjan käyttämättå.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Matias Roto toteat:””. Vain toimimalla yhteiskunnallisesti rakentavasti kansakunta voi elää ja voida hyvin.””

    Tuolla ei ole pelastuksen kanssa mitään tekemistä, tuo ”yhteiskunnallinen” tie on jo kuljettu eli israelin kautta Jumala näytti ettei ihmiset kansakuntanakaan pysty ”pelastamaan” itseään

    Jos kuvittelet että esivalta ohjaisi pelastukseen olet täydellisesti harhassa, Jeesuksen seuraajat eivät ”herroina” hallitse eli eivät ohjaa käskyillä ja lakien kautta toisia elämään Jumalan tahdossa vaan uskovissa (todellisissa) vallitsee rakkauden kautta vaikuttavat teot eli sydämen halu elää Jumalan tahdossa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Ei kukaan ihminen voi pelastaa itseään eivät kansakuntanakaan. Tämän on oikein sanottu.

      Mutta sitten vaikuttaa että sijoitat tämän täysin mielettömiin yhteyksiinsä. Jätät huomiotta, että Jumala tahtoo pelastaa meidät kokonaisina kansakuntina.

      Muistapa Ilmestyskirjan sanoma tästä koko kansakuntien kasteen kautta pelastuneitten joukkko, jotka pukeutuneina kastepukuun, valkoinen vaate Karitsan veressä pesty, seisovat taivaan ilojuhlassa Jumala kirkkauden edessä.

      Ilmestyskirja:

      7:9 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea,

      KAIKISTA kansanheimoista ja sukukunnista ja KANSOISTA ja kielistä,

      ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään, 7:10 ja he huusivat suurella äänellä sanoen: ”Pelastus tulee meidän Jumalaltamme, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalta.”

      7:11 Ja kaikki enkelit seisoivat piirissä valtaistuimen ja vanhinten ja neljän olennon ympärillä ja lankesivat kasvoilleen valtaistuimen eteen ja kumartaen rukoilivat Jumalaa, 7:12 sanoen: ”Amen! Ylistys ja kirkkaus ja viisaus ja kiitos ja kunnia ja voima ja väkevyys meidän Jumalallemme aina ja iankaikkisesti, amen!”

      Huomaapa Ari hyvä että JUMALAN SANA puhuu KANSOISTA.

      Ja toiseksi johtopäätökset tästä meidän elämäämme kokonaisina kansoina. Rakentakaamme kokonaisena yhteisönä koko kansaamme ja rukoilkaamme kansamme puolesta:

      Jeremia:

      29:4 ”Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala, kaikille pakkosiirtolaisille, jotka minä olen siirtänyt Jerusalemista pois Baabeliin:

      29:5 Rakentakaa taloja ja asukaa niissä, istuttakaa puutarhoja ja syökää niiden hedelmiä.

      29:6 Ottakaa itsellenne vaimoja ja siittäkää poikia ja tyttäriä; ottakaa pojillenne vaimoja ja naittakaa tyttärenne, että he synnyttäisivät poikia ja tyttäriä. Lisääntykää siellä älkääkä vähentykö.

      29:7 Ja harrastakaa sen kaupungin menestystä, johon minä olen teidät siirtänyt, ja rukoilkaa sen puolesta Herraa, sillä sen menestys on teidän menestyksenne.

      Tämän jälkeen Jeremia suorastaan jyrisee kaiken maailman muka profeettoja vastaan, jotka puhuvat omasta päästään keksittyjä tarinoita.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Matias Roto toistat :””Niinpä Jumalan armotyön kannalta Puhnaisen meren ylitys oli KOKO kansan saaman armon osoitus. Tässä ei ollut mitään erotusta. Tämä on evankeliumin lähtökohta.””

    Koeta ymmärtää ettei ko kaste ollut KAIKILLE samanlainen eli alle kakskymppiset eivät joutuneet Jumalan sanan piiriin kun Jumala sanoi ettei tämä sukupolvi pääse perille epäuskon takia eli vaikka myös nämä lapset olivat kastettu niin se ei heille ollut samalla tavalla koskeva eli voisiko sanoa että he tietämättöminä kulkivat vanhempiensa jäljessä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Jälleen vääristelet Jumalan puhetta. Paavali sanoo sanan

      K A I K K I

      ja jopa useampaan kertaankin että hidasälyisetkin voisivat sen ymmärtää

      1.Korinttolaiskirje:

      10:1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat KAIKKI pilven alla ja kulkivat KAIKKI meren läpi

      10:2 ja saivat KAIKKI kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä

      10:3 ja söivät KAIKKI samaa hengellistä ruokaa

      10:4 ja joivat KAIKKI samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.

      JOTEN Ari hyvä

      Kuinkas sinulle kävikään: Jäitpäs kiinni itse rysän päältä Jumalan sanan vääristelyssä.

      Pieni tarina rohkaistakseni sinua aktiivisuuteen maailmamme yhteisten asioiden hoitamisessa.

      Olen eläkeläinen. Välillä voimat ovat vähentyneet maailman tapahtumien seuraamiseen. Myös korona-ajan kotona pysyminen on jatkunut vähempänä aktiivisuutena ympäröivässä maailmassa. Mutta kuinkas kävikään tässä, kun sain vastatakseni testin Ukrainan tuntemuksestani.

      Muutamat kysymykset olivat todella vaikeita. Sain lopulta kuitenkin testin kaikki vastaukseni oikein. Hämmästykseni oli suuri kun tulokset saadessani kysyttiin, olenko ukrainalainen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Matias Roto missä vääristelin, enhän sanonut etteivät myös alle kakskymppiset ”kastettu” meren ylityksessä, vaan sanoin ettei ko kaste ollut KAIKILLE samoin sitova eli kun Jumala kansan epäuskon tähden sanoi ettei tämä sukupolvi pääse luvattuun maahan niin nämä meren ylityksen aikaan alle kakskymppiset pääsivät eli tuossa on ero onko ”aikuinen” vai alaikäinen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Tämä ”ilkkumisesi”:””Kuinkas sinulle kävikään: Jäitpäs kiinni itse rysän päältä Jumalan sanan vääristelyssä.”” on enemmän hauska kuin asiallinen, siis kun itse vääristelet Jumalan sanaa niin et edes sitä huomaa vaikka sinulle sen osoitan alkaen Pietarin helluntai saarnasta tai Jeesuksen oppimattomuudesta tai opetuslasten oppimattomuudesta jne………… näinhän se on ettei sokea näe.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Oppimattomuuttasi sivuutat koko historian todellisuuden. Puhut kuin sellainen joka väittäisi, ettei Suomessa ole saunaa, vaikka niitä on noin kolme miljoonaa.

      Jeesus opetti aikansa korkeimmassa juutalaisessa oppilaitoksessa. Hän sattui vieläpä olemaan aikansa oppinein juutalainen. Joten historian tiedoissasi heitto on melkoisen suuri: oppimaton vastaan aikansa oppinein juutalainen.

      Helluntai oli juutalaisten suuri kansallinen juhla, johon saattoi kokoontua yli miljoona ihmistä. Niinpä myös juhlan aikana saarnavuoroihin pääsivät vain kaikkein etevimmät ja pätevimmät oppineet. Pietari oli yksi näistä, joka pääsi puhumaan aamupäivän klo 9 pidettävään liturgiaan. Jälleen kerran ero sinun tiedoissasi on mielettömän suuri: oppimaton vastaan yksi valkoidun huippujoukon keskuudesta.

      Joten jos joku on sokea tuon ajan elämäntilanteelle, niin se olet sinä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Matias >Roto tuot :””7:9 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea,

    KAIKISTA kansanheimoista ja sukukunnista ja KANSOISTA ja kielistä,””

    Eihän tuossa sanota että koko kansa jostakin kansasta vaan erillisiä uskovia eri kansoista.

    Kansoja hallitsee ihmiset ja ihmisten lait, uskovia Jumala.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Teologiasi on väärä. Rajoitat Jumalan kaikkivaltiuden piiriä aivan käsittämättömään typeryyteen asti.

      Ota huomioon, että ihmisellä on asioita, joita hän voi tehdä ja asioita joita hän ei voi tehdä.

      Mutta Jumala on kaikkivaltias kaikkialla, sekä siellä missä ihminen toimii täysin voimin, että siellä missä ihminen ei voi mitään tehdä, sekä sen lisäksi KAIKISSA muissakin tilanteissa, mistä ihmisellä ei ole hajuakaan moisen olemassaolosta.

      Teologiasi siis edestaa tunustusta : Sinä uskot MELKEIN KAIKKIVALTIAASEEN Jumalaan, joka on luonut MELKEIN koko maan ja taivaan, mutta ei ihmisen valtapiirin asioita.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Matias Roto toteat minulle:””Teologiasi siis edestaa tunustusta : Sinä uskot MELKEIN KAIKKIVALTIAASEEN Jumalaan, joka on luonut MELKEIN koko maan ja taivaan, mutta ei ihmisen valtapiirin asioita.””

    Kuikas on itsesi laita kun tuot esille esim perisyntioppia eli Jumala ei annakkaan voimaa lapsilleen vaan jättää nämä synnin orjuuteen vaikka Jeesus sanoo selkeästi vapauttavansa synninorjuudesta, eikö koko perisyntioppi ole epäuskoa ja epäusko kadottaa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Vain mielettömät Raamatun sisällön tiedoissasi olevat puutteet voivat saada sinut kuvittelemaan ettei perisyntioppi muka olisi esitetty Raamatussa. Sanaahan sellaisenaan ei ole mutta asia on ties kuinka monta kertaa.

      Panen tähän vain yhden niistä kymmenistä kohdista joissa perisynnistä puhutaan.

      Roomalaiskirje:

      5:12 Sentähden, niinkuin YHDEN IHMISEN (Aadamin) kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska KAIKKI ovat syntiä tehneet —

      5:15 Mutta armolahjan laita ei ole sama kuin lankeemuksen; sillä joskin yhden lankeemuksesta monet ovat kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja YHDEN IHMISEN, Jeesuksen Kristuksen, armon kautta ylenpalttisesti tullut monien osaksi.

      5:16 Eikä lahjan laita ole, niinkuin on sen, mikä tuli yhden synnintekijän kautta; sillä tuomio tuli yhdestä ihmisestä kadotukseksi, mutta armolahja tulee monesta rikkomuksesta vanhurskauttamiseksi.

      5:17 Ja jos YHDEN IHMISEN lankeemuksen tähden kuolema on hallinnut yhden kautta, niin paljoa enemmän ne, jotka saavat armon ja vanhurskauden lahjan runsauden, tulevat elämässä hallitsemaan YHDEN, Jeesuksen Kristuksen, kautta. –

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Matias Roto edelleenkin toistan että tämä ”keskustelumme” on epätasa-arvoista kun Jumala salaa sinulta evankeliumin ja illmoittaa sen minulle.

    Oletko valmis rukoilemaan että Jumala näyttäisi sinulle että oletko väärässä?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Älä höpötä hullutuksiasi. Miksi toimit kuin Kalevalan Joukahainen vanhan viisaan Väinämöisen edessä rintaansa röyhistellessään ja päättömiä puhuessaan.

      Sen verran minulla on elinvuosia, että sekä tämän ketjun perustajan Kaisun appiukko Helge Hildén että Kotimaan päätoimittajan Mari Teinilän isä Veikko ovat kuuluneet ystävä-tuttava -piiriini.

      Minut on otettu Jumalan lapseksi jo ennen kuin sinä vielä olit edes ollut vanhempiesi mielessäkään.

      Saanut Pyhän Hengen lahjan jo vauvana pyhän kasteen iässä, ja HÄN on pitänyt minusta huolen koko ikäni.

      Edelleen syyllistyt Jumalan pilkkaan, kun kuvittelet itsellesi aseman joka kuuluu yksistään Jumalalle, nimittäin minun uskoni arvioinnin. Ja Kiitos Jumalan! Saan iloita ja riemuita siitä, että HÄN pitää minusta huolen jokaisena päivänä, juuri nytkin.

      Muista että kaikki muka ilmoituksesi jotka kerta toisensa jälkeen osoittautuvat Raamatun vastaisiksi ovat pelkästään oman mielikuvituksesi tuotetta.

      Älä ihmeessä syytä Pyhää Henkeä Raamatun tulkintojesi räikeistä virheistä. Raamattuhan on Totuuden Hengen puhetta meille.

      Niinpä jokainen houkutus, minkä sinä nykyisillä epäraamatullisilla kannanotoillasi esität on kuin Saatanan kiusaus Paratiisissa tai kuin samaisen paholaisen kiusaukset Jeesukselle autiomaassa.

      Muista, että kaikki Raamatun kohdat, mitkä siteeraat ovat itsessään oikein. Sinun tapasi vain tulkita niiden merkitys on virheellinen.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Matias Roto:””Älä höpötä hullutuksiasi. Miksi toimit kuin Kalevalan Joukahainen vanhan viisaan Väinämöisen edessä rintaansa röyhistellessään ja päättömiä puhuessaan.””

    Sinusta taasen tulee mieleen fariseukset ja kirjanoppineet jotka kiistelivät Jeesuksen kanssa.

    Mietippä Paavalia kuinka hän taisteli omaa oikeaa uskoaan puolustaen jopa vainoten seurakuntaa, mitä hänelle tapahtui, hän kohtasi Jeesuksen ja joutui tai oikeastaan sai nöyrtyä, tämä sinulta puuttuu, nöyrtyminen oma viisaudestasi. Ymmärrän selkeästi etten voi millään opettaa sinulle uskon alkeita kun Jumala ne salaa sinulta, toivottavasti Jumala vielä kutsuisi sinua niin että voisit tehdä parannuksen niin että pääsisit tuntemaan Totuuden joka tekee vapaaksi.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Olen julistanut Raamatun mukaista kirkon oppia jo enemmän kuin sinulla on elinvuosia.

      Sinä puolestasi olet kerta toisensa jälkeen kiivaillut Kristuksen kansaa eli kirkkoa vastaan järjettömiä vääristelyjäsi ampuma-aseenasi käyttäen.

      Muista Ef. 1:22-23 mikä kertoo että KIRKKO on KRISTUKSEN RUUMIS. Kun sinä hyökkäät Kristuksen ruumista vastaan, niin sinä toimit kuin olisit vainoavan Saulin liittolainen.

      Koeta hyvä ihminen kehittyä edes kahden viikon ikäiseksi kissanpennuksi ja AVAA SILMÄSI näkemään, missä sinä kuljet laumastaan eksyneenä lampaana, joka paimenen sinua hakiessa kieltäydyt lähtemästä takaisin Jeesuksen paimentamaan laumaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Jotta julistukseni voisi mahdollisimman hyvin palvella Jumalan kansaa, olen vielä tänäänkin 24.6. 2022, vanhana alkuperäisenä juhannuksena, kerrannut huomisen saarnatekstini psalmia 20 eri kielellä. Nuo olivat kymmenen eri slaavilaista kieltä sekä kymmenen muuta eurooppalaista kieltä.

      Tämä kaikkien aikaisempien valmistelujeni lisäksi, joita tein jo ennen blogini kirjoittamista. https://www.kotimaa.fi/blogit/juhannus-keskikesan-juhla/

      Huomenna 25.6.2022 jos Jumala suo saarnaan Forssan evankelisella rukoushuoneella klo 14 pidettävässä juhannusjuhlassa, Keskuskatu 9, 30100 Forssa.

      Tässä sinulle vanhemman pitkään Herran työssä ahertaneen pieni vihje siihen että kannattaa tutkia puhumaansa asiaa kunnolla ennen kuin menee aikaisemaan suunsa. Tänä vuonna tulee kuluneeksi 60 vuotta ensimmäisestä julkisesta saarnasta kotonani pidettyjen seurojen aikana. Mitä sinä teit elokuussa 1962 ?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Matias Roto tuot esille kissan pojat ja nniden silmien aukeneminen siis milloin sinun silmät ovat auenneet, eivät taida vieläkään olla auki, siis mitä sinulle sanoo keskinäinen rakkaus, voitko yhdistää sitä kirkon jäseniin esim sisällissodan aikana kun nämä tappoivat toisiaan, siis kirkon jäsenet?

      Minun silmäni aukesivat kasteen jälkeen kun olin 40 vuotias.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Silmäni ovat olleet auki jo pikkuvauvasta asti. Joten tämä vastauksena kysymykseesi.

      Miksi sinä näissä blogien keskusteluissa osoitat muka

      rakkauden hedelmiä

      t a p p e l e m a l l a

      kaikkien mahdollisten kanssa jokaisessa tilanteessa, minkä käyttöösi saat?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Muista että kaste on yksi. Se kaste minkä sait lapsena on sinun ainoa oikea kasteesi.

      Koska kaste on YKSI, niin sitä ei voi uusia, vaan se ainoa alkuperäinen pysyy voimassa koko elämän ajan. Kuvitelma uudesta kasteesta muka vasta aikuisena on keksitty vasta vuosina 1525-27 eikä moista ole milloinkaan ennen ollut koko kristikunnan historiassa.

      Muuten

      Psalmi jota valmistelin oli psalmi 92 ja luin sen 20 eri kielellä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Matias Roto mistä tiedät että silmäsi ovat olleetauki jo kasteesta, siisoletko todella erottanut oikean ja väärän pienestä pitäen?

      Entäpä ne kastetut jotka seurasivat vaikkapa punaisia sisällissodassa, olivatko heidänkin silmät auki?

      Entäpä miksi sinun totuutesi on oikea eikö esim muslimien voisi olla tai budhalaisuuden tai minkä muu tahansa, mistä olet erottanut oikean kun teoista ei sitä voi erottaa?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Vastaus kysymyksiisi oikeasta uskosta on hyvin yksinkertainen

      1.Korinttolaiskirje:

      3:11 Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.

      Turhaan yrität mustamaalata kirkon jäseniä. Olen elämäni aikana huomannut etteivät minkään porukan toimet ole sen kummempia kuin toistenkaan. Pappina olen saanut auttaa ihmisiä mitä erilaisimmista porukoista ja kaikkialla elämä on yhtä lailla samojen ihmisen perusongelmien ja vaivojen kanssa kipuilemista.

      Kuvitelmasi että muka voisi olla joku porukka vailla syntiä kaatuu jo lähtökohdissaan mahdottomuuksiinsa. Koska Paavalin todistuksen mukaan Pyhässä Raamatussa sanotaan että KAIKKI ihmiset ovat syntisiä.

      Muuten

      Olen pitänyt luentoja mm sellaisista aiheista kuin (aakkosjärjestyksessä)

      Buddhalaisuus ja kristinusko

      Hindulaisuus ja kristinusko

      Islam ja kristinusko

      Juutalaisuus ja kristinusko

      Dokumenttien alkukieliä paalia, sanskritia, arabiaa ja hepreaa olen käyttänyt tilapäisesti joissain tilanteissa. Yleensä ei niihin kuitenkaan ole ollut tarvetta mennä näissä sarjoissa, joiden yleisö oli mukana yleissivistykseltään kulttuurisesti aktiivisia ihmisiä.

      Mutta esimerkiksi Roomalaiskirjeen luentosarjassani sain monistaa neljälle seurakuntalaiselle Lutherin Roomalaiskirjeen selityksen alkuperäisenä latinankielisenä. Sen verran tasokasta oli kuulijakuntana oleva porukka.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Matias Roto toteat paavalista:””Kuvitelmasi että muka voisi olla joku porukka vailla syntiä kaatuu jo lähtökohdissaan mahdottomuuksiinsa. Koska Paavalin todistuksen mukaan Pyhässä Raamatussa sanotaan että KAIKKI ihmiset ovat syntisiä.””

    Ei pidä paikkaansa, Paavali itse sanoo seuraavasti:

    Room. 5:8 Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme.

    Miksi ihminen ei ole kuuliainen Jumalalle koska ei kuule jeesuksen ääntä eikä näin ymmärrä Jumalan sanaa, eikä ole Jeesuksen parantama eli on paatunut sydän.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Mitä sinä hölmöilet.

      Etkö todellakaan tajua että yrität Paavalin sanoilla kumota Paavalin sanoja. Eihän tällainen päättömyys ole mistään kotoisin.

      Hyi sinua. Saisit hävetä tällaista jumalattomuutta, että yrität Jumalan sanalla kumota Jumalan sanan.

      Yrität siis olla suurempi kuin Jumala, kun menet väittämään hänen sanastaan: ”Ei pidä paikkaansa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Matias Roto niinpä, et kai kuvittele että sinun sanasikumoaa Paavalin sanat, jos kerran olet oikeassa että Paavali puhuu itsestään vielä kääntymyksensä jälkeen syntisenä niin näytä se, tuo että ”pilkkaat” toista ei ole todiste.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Jotta tajuaisit mistä kenkä puristaa niin panen tähän vielä ulos mistä on kysymys, kun yrität kinata Jumalaa vastaan Jumalan sanalla

      Roomalaiskirje:

      3:11 EI OLE ( preesens) ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;

      3:12 KAIKKI ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; EI OLE ( preesens) ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.

      3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,

      3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee KAIKKIIN ja kaikille, jotka USKOVAT (preesens) ; sillä ei ole yhtään erotusta.

      3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja OVAT (preesens) Jumalan kirkkautta vailla

      3:24 ja SAAVAT (preesens) LAHJAKSI vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,

      Joten huomaapa tuo että sekä kaikkien syntisyys että kaikille valmistettu lahjavanhurskaus uskon kautta ovat PREESENSISSÄ ELI SIIS TÄMÄN HETKEN TODELLISUUTTA.

      Joten jos yrität sivuuttaa kummankaan todellisuuden niin julistat sodan Jumalaa vastaan. Olet kapinallinen Kaikkivaltiasta vastaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Tuleepa tästä mieleeni erään harrastuksen parissa kokemani ilmiö. Kiinalainen shakki on maailman eniten pelattu shakin muoto, enemmän kuin länsimaisessa shakissa pelaajia. Siitä on kirjoitettu niin paljon teoriaa etteivät edes maailman parhaat mestarit, huippuammattilaisetkaan ehdi käymään ainesta läpi elämänsä aikana. Mestarien otteluissa peleistä voi tulla hyvinkin pitkiä.

      Tässä aivan äskettäin pelasin erästä netissä olevaa ohjelmaa vastaan. Siitä tuli matti yhdeksässä siirrossa. Se on joskus ennenkin langennut ei samaan mutta samantapaiseen virheeseen ja silloinkin voitin sen yhdeksässä siirrossa.

      ( Olen ollut Suomen mestari vuonna 1993)

      Nyt näissä kinasteluissa sinä olet kuin tuo netissä oleva tietokoneohjelma. Teet opinkäsityksisssäsi ihan mielettömän suuria virheitä aivan alkumetreiltä alkaen, mutta monista oikaisuista huolimatta yhä uudelleen lankeat, jos ei aina samoihin niin kuitenkin samantapaisiin perusmokiin. Siksi teologiasi on esimerkki oikein suuria perusvirheitä vilisevästä ajatusrakennelmasta.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Kaisu Hildén

    Kaisu Hildén on kotoisin Etelä-Pohjanmaalta. Hän harrastaa taidemaalausta, kirjoittamista, käsitöitä ja liikuntaa. Virsien veisuu ja gospelmusiikki ovat lähellä hänen sydäntään. Raamattu tuli hänelle rakkaaksi jo nuorena-ja hän ei vain voi olla evankelioimatta. Perheeseen kuuluu aviomies ja koira-ja kaikki kolme haukkuvat vain tarvittaessa. :)

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit