Kultaiset korvarenkaat
Tahdotko mielistelevän- vai rehellisen vastauksen
Kaikki meistä tahtovat kuulla itsestään vain mairittelevia lausahduksia.
Oi, oletpa sinä kaunis. Voi, miten kaunis mekko sinulla on. Oletpa sinä taitava. Lääps, lääps.
Minäkin jakelen kyllä kiitettävästi kehuja, jos huomaan, että jotain hyvää, kiitettävää on. Mutta teeskentelemään ja mielistelemään en (enää) ala. Pois se minusta. Nuorempana en uskaltanut sanoa, niin kuin asiat ovat.
Ajattelen (taas) Jumalaa, Isäämme. Voisihan Hän sanoa: ”No, teit vähän väärin, ei se nyt ihan kamalasti ollut, sinnepäin vain synti.” Ei. Jumala on osoittanut synnin ja mitä se on-ja sen seuraukset ,ihan selkeästi Raamatun lehdillä monissa eri kohdissa. Ei Hän sano: ”Raamattu on vain osittain totta, ei ne lait niin pidä nykyaikana”.
Portti Taivaaseenkaan ei ole lavea. Se on Ristin muotoinen. Ei yli, ei ohi, ei ali. Vaan just siitä Jeesuksen Ristin Työstä, jolla Hän meidät Vapautti synnin, kuoleman ja perkeleen alta. Ei millään syntisten ihmisten teoilla, selityksillä ,mairitteluilla.
En sitten siedä sellaista sinnepäin jutustelua. Ei, vaan mieluimmin: Tässä on Tie-sitä kulje. Ja Jeesushan on Se Tie. Totuuskin. Ja Elämä. Totuuden vastakohta on valhe. Kumman valitset?
Minä kerran sanoin eräälle sukulaiselle, että ”voi kun tätä on kohdallani odotettu”. Sukulaisnainen tapansa mukaan suorasukaisesti tivahti: ”Kuka sitä on odottanut!”. En silloin ymmärtänyt, mutta ymmärrän nyt, tuon naisen yrityksen saada minut käsittämään, että kohdalleni tapahtunut asia, ei ehkä johdakaan niin hyvään. Voi, miten olen kiitellyt ja iloinnut hänen suoruudestaan. Muulloinkin.
Suorat sanat ovat usein rakkaudellisempia, kuin ne liirumlaarumit, joita sanotaan, niiden auttamatta yhtään mitään. Sananlaskut sanovat sen näin:
”26Kuin suudelma suulle
on suora vastaus.”
”Kultaomenia hopeamaljoissa
ovat sanat, sanotut aikanansa.”
12Kultainen korvarengas
ja hienokultainen kaulakoru
ovat viisas neuvoja ynnä kuuleva korva.”
Laverrellaanko, mielistelläänkö tänään? Vai puhuttaisko totta? Oltaisko ihmisten-vai Jumalan mieliksi?
174 kommenttia
Martti Pentti ymmärsitkö mitä Matias Roto yritti todistaa roomalais kirjeen preesenseillä, siis että kaikki nämä reesensissä olleet lauseet olisivat samaan aikaan voimassa ja vieläpä yhä edelleen, siis kaiketi tarkoitus oli todistella että ihminen on yhtäaikaa syntinen ja pyhä, näin sen ymmärsin.
Jos evankeliumin alkeet ovat jo väärin eli ei ymmärretä peruskäsitteitä niin kuinka ihmeessä voi sitten ymmärtää ”vahvaa ruokaakaan”, ei voi.
Martti Pentti:”””Ihminen on yhtäaikaa syntinen ja pyhä, näin sen ymmärsin.” Ymmärsit oikein. Ihminen itsessään ei muutu synnittömäksi, mutta Jeesuksen pyhyys peittää hänen syntinsä ja tekee hänet Jumalalle kelpaavaksi pyhäksi. Tätä tuolla sanonnalla tarkoitetaan.””
Missä tuossa on Jumalan voima ja Pyhä Henki?
Antaako Jumala uskovalle voimaa voittaa kaikki synnit vai ei?
Kari Paukkunen ketä tämä tarkoittaa/koskee:
””1. Jihanneksen kirje 1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä. 1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.””
Minä ymmärrän tuon tilaanteesta ennen parannusta ja sen jälkeen eli ennen uudestisyntymää ja uudestisyntymisessä saatu syntien anteeksianto/armo ja Jumalan voiman (Pyhän Hengen) saanti.
Kari Paukkunen siis josko oikein ymmärsin selityksesi niin kirkon jäsenyys (sisältää kirkon kasteen) siirtää sinut pimeydestä valoon eli vaellat valkeudessa?
Vaeltavatko kaikki kirkon jäsenet valkeudessa?
Entäpä mitä on eroa julkisynneillä ja niillä syneillä joita sinä teet ja tiedätkö todella ettet itse elä julkisynnissä? Mitä on julkisynnit, voiko siis tehdä mitä tahansa jos/kun esivalta (ja kirkko) ne hyväksyy eli antaa luvan tai jopa käskee?
Luenko oikein kun tulee sellainen käsitys että puhdisrus synneistä on että saat omat synnit anteeksi (kirkko julistaa) siis ei tarkoita että kun tunnustaa synnin niin Jumala puhdistaa ja näin ei enää siihen lankea?
Miksi tämä kirjoituksesi tuntuu rakkaudettomalta eli saat kyllä omat synnit anteeksi, mutta ei tunnu olevan huolta siitä miten kohtelee lähimmäistä eli lähimmäinenhän kärsii minun synneistä ja eikö Jumalan tahto ole rakastaa lähimmäistä eikä rakkaus tee lähimmäiselle mitään pahaa?
Martti Pentti:””. Valkeudessa vaeltaminen on siis totuuden näkemistä eikä sen kieltämistä. Totuus itsestä ei ole kaunis, mutta sen saa yhä uudestaan jättää Jumalan totuuden parannettavaksi.””
Siis ajatteletko/uskotko ettei valkeudessa vaeltavaa erota mitenkään muista, siis pimeydessä vaeltavista?
Kuinka oli laita esim Paavalin, missä vaiheessa hän siirtyi pimeydestä valkeuteen, huomasivatko muut eron?
Kari Paukkunen toteat minulle:”””Vanha” ja ”uusi ihminen” kamppailevat keskenään. Paavali tunnustaa, että hän ei kykene kaikkeen hyvään. Kun Pyhä Henki valaisee ihmisen, Hän näyttää ihmiselle todeksi synnin, vanhurskauden ja tuomion. Paavali edellä, Room 7:18-25, todistaa tästä. Lue tämä Jumalan sanan paikka Pasanen””
Olen kyllä lukenut kaikki kommenttisi, ole huoletta, mutta kun toistat samaa vanhaa virttä voimattomasta jumalastasi niin sitä yritän kysyä millainen Jumala kuva sinulla on eli jättääkö Jumala lapsensa niin voimattomaksi kuin tuot esille?
Se että tuot Paavalia mutta et ota hänen todellista julistusta vaan vääristelet oman uskosi mukaan hänen sanojaan, siis oliko Paavalilla voimaton Jumala, ei ollut.
Jatka hiukan esille tuomaasi room kohtaa niin voit lukea miten Paavali eli.
Lue siis room.8 ja mieti mitä siinä Paavali sanoo, vaelsiko hän lihan vai hengen mukaan?
Oppisi on lihallisen ns ”kristityn” oppia jolla ei ole Pyhän Hengen voimaa.
Martti Pentti kyllä Pyhä Henki on ”supervoima” eli ensinnäkin Hän kirkastaa Jeesuksen sanaa eli uskova saa ymmärryksen Jumalan tahdosta ja toiseksi on Jumalan voima uskovissa.
Kari Paukkunen kehoitan ensin uskomaan evankeliumin ennenkuin alat Paavalinkin tekstejä selvittelemään, siis evankeliumeissa on iankaikkisen elämän sanat eli Jeesuksen sanat.
Koeta lukea vertauksia ja sovittaa omaa uskoasi niihin, onnistuuko vai joudutko toteamaan ettei onnistu ja huutamaan Jumalalta apua?
Ajatteleppa nyt vertausta viinileileistä, siis kun ihminen tulee uskoon niin voiko hän sovittaa Jeesusta vanhoihin leileihin?
Kari Paukkunen jos usko ei ole ankkuroitu Jeesuksen sanoihin eli sitä ei voi sovittaa niihin niin on vaikea kuvitella oikeaa uskoa.
Lopetan nyt täällä kommentoimisen ainakin vähäksi aikaa, ei ketään voi ”tiedolla” käännyttää vaan kyllä ainoa oikea Tie on jeesuksen sanat Jumalan kutsuessa.
Matias Roto kun tunnut uskovan tämän todistelusi niin miksi ihmeessä ottaisin sinulta yhtään mitään koska et etsi Jumalaa kuten tuot esille seuvaassa:
3:11 EI OLE ( preesens) ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;
Ilmoita asiaton kommentti