Kruunajaiset suurin kristillinen tapahtuma

Mikä on tämän vuoden suurin televisioitu kristillissisältöinen tapahtuma, jolla kriittisimmätkin arvioivat olevan ainakin 300 miljoonaa katsojaa eri puolilla maailmaa?

Kyseessä on näillä näkymin kuningas Charlesin kruunajaiset. Vaikka tilaisuudessa on monia vanhoja perinteitä, siihen kuuluu keskeisenä osana rukouksia, raamatunlukua ja sekä vanhaa että uutta hengellistä musiikkia. Kuninkaalle lahjoitetaan Raamattu, millä tunnustetaan sen auktoriteetti. Hän rukoilee ääneen seremonian aikana, mitä ei ole tapahtunut aikaisemmin. Loppupuolella kuningas ja kuningatar osallistuvat myös ehtoolliseen.

Kruunajaisten teemana on palvelutyö Kristuksen esimerkkiä seuraamalla. Perinnettä seuraten kuningas ottaa tämän tehtävän vastaan Jumalalta. Pyhin hetki on kuninkaan voitelu öljyllä, mikä pidetään piilossa katsojilta. Kun kuningatar Elisabet kävi läpi saman omissa kruunajaisissaan, lähellä seissyt henkilö kuvasi nähneensä kuningattaren kokevan hengellisesti jotakin syvää. Onko Charlesilla sitten samanlainen kokemus, jää vielä arvoitukseksi.

Tilaisuudessa on monen uskonnon edustajia, mutta luettavat uskonnolliset tekstit ovat Raamatusta. Pääministeri Rishi Sunak, joka on hindu, lukee virkansa vuoksi epistolatekstin (Kol. 1:9-17). Monikulttuurisuus näkyy näissä kruunajaisissa kuitenkin esimerkiksi siinä, että seremoniaan kuuluvia esineitä kantavat parlamentin ylähuoneen jäsenet, jotka edustavat uskonnoltaan muslimeja, hinduja, buddhalaisia, juutalaisia ja sikhejä. Charlesin omassa rukouksessa* mainitaan myös muut uskonnot ja vakaumukset.

Vaikka kruunajaisista, kuninkaallisista tai anglikaanisesta kirkosta olisi mitä mieltä tahansa, ei voi kieltää sitä, että harvoin kristinuskoon kuuluvat ajatukset välittyvät näin laajalle ihmisjoukolle yhdellä kertaa. Tilaisuuteen odotetaan delegaatioita 203 maasta ja valtionpäämiehiä 100 maasta. Sen lisäksi kruunajaisia katsoo lukematon määrä ihmisiä, joita vielä kiinnostaa juhlallinen ja historiallinen seremonia, vaikka sen kristillisyys olisi heille vierasta.

*Kuninkaan oma rukous:

Myötätunnon ja laupeuden Jumala,

jonka Poika ei tullut palveltavaksi vaan palvelemaan,

auta armossasi, että löydän palveluksessasi täydellisen vapauden

ja tuossa vapaudessa totuutesi tuntemisen.

Suo, että voin olla siunaukseksi kaikille lapsillesi

jokaisesta uskosta ja vakaumuksesta,

että voimme yhdessä löytää lempeyden tiet

ja tulla johdetuksi rauhan poluille.

Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

Englannin anglikaaninen kirkko on julkaissut kruunajaisten liturgian selityksineen omilla verkkosivuillaan: Coronation Liturgy

 

  1. Sharia-lakia ajavata islam sopii kovin huonosti meidän länsimaiseen juutalais-kristilliseen yhteiskuntaan monestakin syystä, ja tämän seurauksena tulee tietenkin yhteentörmäyksiä. Ruotsin Malmö yhtenä esimerkkinä tässä kulttuurien yhteentörmäyksestä.

    Demokratia ei myöskään sinällään auta, koska islamilaisessa maailmassa demokratia lähinnä yhdistetään länsimaiseen irstaaseen käytökseen, jolloin se on kirosana. Onkin kovin erikoista, että juuri vasemmistoliberaalit tukevat islamisteja vaikka heidän arvomaailmansa ovat täysin päinvastaiset ja liberaalit itse loivat radikaalin islamin.

    http://sarastuslehti.com/2013/08/25/kuinka-lannen-liberaalit-auttoivat-luomaan-radikaalin-islamismin/

    Tulee myös mieleen tässäkin mainitun Vihreiden kansanedustaja Heidi Hautalan reaktio, kun islamin uskoiset toivat esiin halunsa tuoda Sharia-laki asteittain Suomeen.

    http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/islam%20hautala%20rydman%20hajjar-10764

    Välillä näyttäisikin, että liberaali vasemmisto käyttää islamia hyökkäyksenä kristinuskoa vastaan, vaikka muslimilla ei oikeastaan ole niinkään ongelmaa kristittyjen kanssa, kuin juuri näiden liberaalien.

    http://yle.fi/uutiset/muslimiyhteiso_suvivirsi_ei_ole_meille_ongelma/7156584

    Suvaitsevaisuus eli vapaus toimii vain silloin, kun se toimii tiettyjen rajojen sisällä. Emme esimerkiksi voi suvaita raiskaamista tai kunniamurhaa, vaikka ne toisessa kulttuurissa olisivatkin sallittuja, ellemme muuta lakiamme. Vähemmistön pitää siis aina sopeutua enemmistön päätökseen demokraattisessa yhteiskunnassa ja vapaudet tulevat sitten sisällä olevasta tilasta, mutta loppuvat asetettuihin rajoihin.

    Yksi vähemmistö, jonka vastaisi lakeja ajetaan Suomessakin kuten ympärileikkauksen kieltäminen, on juutalaisvähemmistö. Mielenkiintoista, ettei edes Sari Essayah tuonut tätä esille, sillä antisemitismi on alkanut nousta viime vuosina todella nopeasti, niin että jopa holokausti kielletään.

    http://yle.fi/uutiset/juutalaisviha_nousee_jalleen_euroopassa/6925863

  2. Riitta,

    Kirjoituksesi on toimiva mitä eri kulttuurien yhteiseloon tulee. UK:n imperium salli eri kulttuurit eri valloittamillaan alueilla ja toimi hyvinkin viisaasti, mitä oikeusjärjestelmään, rautateihin ja hallintaan tuli. Gandhi vapautti Intian imperiumin ikeestä ja peri sen hyödyn.

    Evankeliumin levitys ei toiminut enempää kuin se toimii tänäänkään Brittein saarilla. Kirkkoon kuuluminen ei ole tie Jumalan yhteyteen ja siksi kirkkorakennuksista on jo muutaman vuosikymmenen ajan tullut vapaa-ajan, huvittelun keskuksia, vailla Evankeliumia.

    Kruunajaisten hengellinen sanoma on raamatullinen. Kuitenkin ”Mikä olet sinä ottamaan minun asetukseni, lakini suuhusi” viittaa ei-Jeesuksen seuraajaan.

  3. Kiitos Riitta!

    Kuningas riisui kuninkaalliset vaatteet ennen öljyllä voitelemista. Symbolisesti luopui kaikesta omastaan. Jumala asettaa kuninkaat valtaan. Mitään valtaa ei olemassa ilman Jumalan sallimusta. Toivottavasti tämä seremonia voimakkaiden Raamatun tekstien äärellä tuo miljoonien ihmisten mieleen Hänet, joka on kuningasten kuningas ja herrojen Herra. Pyhä Henki tekee työtä missä tahtoo ja milloin tahtoo.

    Daniel:
2:21 Hän muuttaa ajat ja hetket, hän syöksee kuninkaat vallasta ja korottaa kuninkaat valtaan, hän antaa viisaille viisauden ja taidollisille ymmärryksen.

Bonny Riitta
Bonny Riitta
Ulkosuomalaista näkökulmaa elämään ja uskoon