Kirkko ilman paimenta

Jeesus sanoo: ”Palkkalainen, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, kun hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee; ja susi ryöstää ja hajottaa ne. Hän pakenee, sillä hän on palkattu eikä välitä lampaista.” (Joh. 10: 12-13)
Susi ja lammas

Minkälaista olisi olla seurakunnassa tai kirkossa, jossa ei ole paimenta?

Mistä sinä tunnistat Jumalan tahdon mukaisen paimenen?

Minkälainen suhde seurakunnan paimenella pitäisi olla Hyvän Paimenen kanssa?

Miksi sudet ja rosvot haluavat riehua lammastarhassa?

Miksi Hyvä Paimen Jeesus on huolissaan jokaisesta kristitystä, joka eroaa kirkosta ja palkkapaimen on tyytyväinen siihen, että kirkkoon kuuluu vielä paljon ihmisiä?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

86 kommenttia

  • Martti Pentti sanoo:

    Vastasin kysymykseesi, Ari Pasanen. Sehän kuului: ’Martti Pentti, mikä on se lupaus joka koskee myös lapsia?’ En ole varma, kuuluuko kääntymisen kehotus lapsille vai ainoastaan heidän kasvattajilleen. Kuulijoille annettiin kehotus ja lupaus. Lupauksesta sanottiin: ’Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne.’ Mistäpä pieni lapsi tekisi käännöksen? Kaste ja opetus liittyvät kiinteästi toisiinsa jo ns. kastekäskyn perusteella.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Martti Pentti, nyt ei tätä ajatuksen juoksuasi ymmärrä, eli kuulijat olisivat voineet sanoa että ”ei meidän tarvii tehdä parannusta vaan otetaan pelkkä lupaus eli saadaan synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahja”.

    Mietippä teetkö väkivaltaa koko Pietarin lauseelle erottamalla kehotuksen ja lupauksen, siis nyt minun ymmärrys on selkeä että kuulijoita kehoitettiin tekemään parannus ja ottamaan kaste saadakseen synnit anteeksi ja saadakseen Pyhä Henki eli tämä on lupaus kun toimii niin niin saa luvatut asiat, tämä sama koskee kaikkia ympäri maailman keitä ikinä Jumala kutsuu, siis kuulijoita ja heidän jälkeläisiään (lapsiaan), lupaus kun tekee parannuksen ja ottaa kasteen niin saa synnit anteeksi ja saa Pyhän Hengen, AAAAMEN.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Martti Pentti sanoo:

    Et todellakaan ymmärtänyt ajatustani, Ari Pasanen. Ehkä kirjoitin epäselvästi. Pietari antoi kuulijoilleen kehotuksen kääntyä ja tulla kasteelle. Kasteeseen hän liitti lupauksen syntien anteeksiantamisesta ja Pyhästä Hengestä. Lupauksesta Pietari sanoi, että se koskee myös kääntyneiden ja kastettujen lapsia. Minusta ei ole selvää, että heidän lapsiltaan – siis kristittyjen perheiden lapsilta – odotettaisiin jotain kääntymystä tai parannuksentekoa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Martti Pentti, nyt otat Pietarin sanomisiin jotain sellaista mitä siinä ei ole ja jätät pois mitä siinä on, näin saat aikaan jonkun aivan muun kuin sen mitä Pietari sanoo.

    Siis selkeää selkeämpi lupaus on että kun tekee parannuksen ja ottaa kasteen Jumalan kutsuessa niin saa synnit anteeksi ja Pyhän Hengen, miten tätä voi ymmärtää jollain muulla tavalla????

    Mistä ihmeestä saat kasteeseen liitettyä parannuksen eli että pelkkä kaste sisältäisi myös parannuksen, ei sitä tässä sanota, toisaalla kyllä Johannes kastaja jätti kastamatta fariseuksia jotka eivät tehneet parannusta.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Martti Pentti sanoo:

    Pietarin kuulijoiden joukossa ei ollut kristittyjä. Heistä jokaiselle kaste Jeesuksen nimeen merkitsi kääntymistä pois pakanuudesta. Heidän lapsensa, joille Pietari lupasi myös kasteen lahjana anteeksiannon ja Pyhän Hengen, olivat sitä vastoin jo kristittyjen perheiden lapsia. Tätä ajatellen arvelen, että kehotus kääntymiseen ei kenties koske heitä samalla tavalla. Päivittäinen parannuksen teko, joka kuuluu kristityn kilvoitukseen on eri asia. Samoin on harhapoluiltaan takaisin Kristuksen luo palaavan kääntymys muuta kuin Pietarin puheessaan tarkoittama. Näin ajattelen.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Martti Pentti, ei ollut kristittyjä vaan juutalaisia, ei siis pakanoita.

    Nyt et lue tuota kohtaa ja vain sitä kohtaa eli kun Pietari selkeästi sanoo lupauksen että tekemällä parannuksen ja ottamalla kasteen saa synnit anteeksi ja Pyhän Hengen niin sinä ymppäät siihen jotain mitä siinä ei ole, siinä on pelkästään tämä yksinkertainen asia ei muuta. Kun Pietari jatkaa eli antaa lupauksen että edellä mainittu koskee kuulijoita myös heidän jälkeen tulevia eli ainoastaan tekemällä parannuksen ja ottamalla kasteen jokainen ihminen jota Jumala kutsuu saa synnit anteeksi ja Pyhän Hengen.

    Ei ole toista tietä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Martti Pentti sanoo:

    Mitä parannuksen teko (metanoia) sinun mielestäsi on, Ari Pasanen? Onko se ihmisen teko, kaikesta synnistä luopuminen, joka pitää suorittaa loppuun ennen kuin kelpaa Jumalalle? Vai onko se kääntyminen Hänen puoleensa ja turvautumista yksin armoon? Suomeksi se voisi olla myös ’tulla toisiin ajatuksiin’.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Martti Pentti, kiitos kysymästä eli mitä on parannuksen tekeminen, onko se ihmisestä lähtöisin vai Jumalasta?

    Ensinnäkin kuten Pietari sanoo ihminen ei voi itse päättää että tulee uskoon tai tekee parannuksen vaan siihen vaaditaan että Jumala kutsuu siis parannus ei ole ihmis lähtöinen asia vaan Jumala näyttää synnin josta tehdä parannus, samalla Jumala antaa ymmärryksen että elää erossa Jumalasta, siis tarvitsee Jeesusta ja evankeliumia. Niin kuin Raamattu selkeästi Sanoo jokaisen polven on notkistuttava Jeesuksen edessä, tapahtuuko se eläessä eli nöyrtymällä parannukseen vai vasta kuoleman jälkeen riippuu siitä mitä vastaa Jumalan kutsuessa ELI TEKEEKÖ PARANNUKSEN VAI EI.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Martti Pentti sanoo:

    ”Tämän Jeesuksen te surmasitte.” Pietarin puheessa tämä näytettiin juutalaisten (ei tosiaankaan pakanoiden, anteeksi kiireessä tullut erehdys!) kuulijoiden synniksi, josta heidän tuli tehdä parannus ja saada anteeksianto. Ajatteletko, että Jeesuksen kuolema on yhä uusien sukupolvien synti, Ari Pasanen?

    Elävätkö kristillisten perheiden lapset erossa Jumalasta? Minulla ei ole sellaista kokemusta.

    Onko polvien notkistaminen katumuksen ja parannuksen ele? Minusta se on lähinnä kunnioituksen ja alamaisuuden osoitus.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Martti Pentti:” Ajatteletko, että Jeesuksen kuolema on yhä uusien sukupolvien synti, Ari Pasanen?”

    Siis ajattelen että olen osaltani ristiinnaulinnut Jeesuksen eli minunkin syntien tähden Hän meni ristille. En pääse siitä vastuusta ja toisaalta se on myös todella tärkeäkin ymmärtää että minunkin syntien tähden.

    Hebr.6:1 Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan, 2 oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta. 3 Ja niin me tahdomme tehdä, jos vain Jumala sallii. 4 Sillä mahdotonta on niitä, jotka kerran ovat valistetut ja taivaallista lahjaa maistaneet ja Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet 5 ja maistaneet Jumalan hyvää sanaa ja tulevan maailmanajan voimia, 6 ja sitten ovat luopuneet-taas uudistaa parannukseen, he kun jälleen itsellensä ristiinnaulitsevat Jumalan Pojan ja häntä julki häpäisevät.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Juha Heinilä

    Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit