Kannattaako väitellä?

Kannattaako väitellä?

Puna-ja vihersokeus on kuulemma hankala vaiva. Et vain näe punaista punaisena, vaan vihreänä. Ja vihreä näkyy punaisena, vaikka kuinka katsoisit. Samoin lapselle, joka odottaa jouluna joulupukin saapumista innokkaana, on tosi vaikeaa, ja jopa rumaakin (mielestäni), sanoa, että joulupukkia ei olekaan. Tosin, lapsi hoksaa pian, että se on aina isi-tai sitten kaverit koulussa, kerhossa valistavat. Minusta aina jotain kaunista silloin häviää.

Lapsenusko on myös kaunis asia. Kasteessa lapsen rintaan pappi tekee Ristinmerkin. Ja kummit, vanhemmat, opettajat, rippikoulu pitävät lapsen Jeesus -tiellä. Aina ei näin kauniisti käy, vaan maailma houkuttaa, jokin tapahtuma saa erkanemaan, epäilemään Jumalan hyvyyttä. Joskus myös toisten uskovien seuraaminen, saa ärsytyksen aikaan, kun mieleen tulee: ”Luulevat olevansa parempia ihmisiä”.

Niinpä jotkut palaavat tuhlaajalapsen lailla, toiset jatkavat omavalintaisella tiellään. JA NYT tulee kirjoitukseni pointti. Kannattaako näistä asioista väitellä. Nimittäin usko ei ole joka miehen (eikä naisen) ja jokatapauksessa, se on USKON asia.

Minulle ei kannata sanoa, että Jumalaa ei ole, koska minulla on Uskon Lahja. En ole sitä itse ottanut, vaan Jeesus on minun sydämeeni tullut, ja alkamansa Työn, Jumala saattaa Päätökseen myös. Minun tehtävä on vain roikkua Armossaan, tehdä päivittäistä parannusta (katua Jumalalle syntejäni ja viedä ne uskossa Jeesuksen Ristin Juurelle). Usko minussa saa aikaan ne hyvät työt, joita ehkä teen-ja itsessäni ei ole oikeastaan mitään hyvää, kun Jumalan vinkkelistä katsotaan. Mutta Jumala näkeekin minut Poikansa kautta, vanhurskaana, kelpaavana.

Sitten ne, joille on kerrottu, että ”joulupukkia ei ole olemassakaan”. Heille ei sitä ole. He voivat tietää paljon Raamatusta, uskosta, Jumalasta. He ovat voineet tieteenkin avulla vakuuttua, että joku heppu on ollut, ja hänestä tällaisia puhutaan ja kirjoitetaan-ja että jotkut (aika moni) Häneen, Jeesukseen Kristukseen uskovatkin. Mutta, syystä tahi toisesta, he tahtovat kieltää Hänen Herruutensa.

Voiko kaksi näin kaukana toisistaan olevaa laivaa kohdata koskaan? ”Kristus-laiva” voi tuutata sumutorvellaan vaikka kuinka lujaa ja kauan-mutta ”toisinajattelijoiden paatti” ajelehtii suuntiin, jos toisiin. Välittämättä Kristus-laivan Suunnannäytöstä. Toisinajattelijoiden paatissa on kova meno päällä, on kivaa, kun on kivaa. Sitten kun kiva loppuu, souwhot, siihen puu kaatuu, mihin se maatuu. Kristus-laivalla sekä odotetaan, että pelätään Jeesuksen takaisintuloa, koska tiedetään, että Jumala kyllä on Armollinen. Mutta, Hän myös Tuomitsee toiset Taivaaseensa-ja toiset ikuiseen kadotukseen.

Kyllähän me nämä kaikki tiedämme. Siksi on todentotta turha debatoida, väitellä, riidellä, haukkua toistansa. Ne, jotka eivät usko, siitä vain epäuskolla eteenpäin. Ja me, jotka olemme tosiaan saaneet uskonlahjan, kiitollisina kuljemme käsi kädessä Jeesuksen kanssa. Meillä uskovilla maailmassa on hieman ahdistavaa (tosin ilonhetkiä on myös), mutta kuten Raamattu lupaa, Jeesus on joka päivä meidän kanssamme.

Rukoilen ”uskomattomienkin” ihmisten puolesta, mutta thatsöbautit, siinä kaikki mitä minä voin tehdä. Jumala kanssanne, kaikkenne. Aina voi tulla takaisin Kotiin- uskon, että Isä jo sinuakin odottaa syli avoinna.

Ps. Joulupukki-isi-lahjat / Taivaan Isä- Taivaalliset Lahjat (ei hassumpaa, lapsen uskolla :)

6 kommenttia

  • Pekka Veli Pesonen sanoo:

    ”Koskaan ei tiedä mikä naula vetää”. En tiedä mitä tuokin tarkoittaa, mutta sen tiedän, että aika kummallisia juttuja olen kuullut siitä, miten joku on lähtenyt uskon tielle. Yhtään samanlaista kertomusta en muista kuulleeni. Minut veti kirkkoon ja uskonelämän piiriin työkaveri, joka ei sitä vieläkään tiedä. Hän vain muina miehinä jutteli jotain juttuja Raamatusta. Siitä sain kimmokkeen lähteä kirkkoon seuraavana sunnuntaina.

    Tottahan on että värisokea ei voi nähdä värejä oikein. Eikä väittely sitä tilannetta muuta. Sama tilanne on tässäkin. Me uskovat tunnemme Totuuden ja totuus on tehnyt meistä näkeviä. Vapahtajamme sanoi itse olevansa totuus ja tämän Totuuden me uskovat tunnemme. Hän on totta meidän elämässämme. Usko on sen todellisuutta, mitä emme näe. Uskon kautta me ymmärrämme sen, että olemme läheisessä yhteydessä Vapahtajamme Jeesuksen kanssa. Tätä meille täysin luonnollista totuutta ei kukaan muu tietenkään voi mitenkään tajuta. Siksi voimme olla heidän mielestään täysiä kaistapäitä. Jos joku elää valheessa, niin ei hän samaan aikaan voi mitenkään elää totuudessa. Eikä voi tätä käsittää. Valheessa elävä värittää oman todellisuutensa valheen värilasien kautta.

    Siksipä se miten joku saa Jumalalta kutsun Totuuden kohtaamiseen ei ole meidän väittelytaitojemme varassa. Väittelyssäkin saamme jättää tämän puolen Jumalan huoleksi. Meidän tehtävämme on vain pitää asiaa esillä. Turhia väittelyitä kannattaa karttaa, mutta ei ne kaikki ole turhia. Väittelyistä on aina mahdollisuus oppia. Uskoa pitää puolustaa ja vastustajia on paljon.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kaisu Hildén sanoo:

    🙂 tuon läksyn opetti minulle jo nuorena ”naapurin Väiskä” 🙂 Olimme olleet Ryttylässä todistamassa uskostamme, ja puheemme oli ”kolahtanut” johonkin kuulijoista. Väiskä kertoi asian minulle, ja sanoi kauniisti:”Meidän ei saa sitte yhtään ylpistyä tästä”. Oppi meni perille ja niinpä annan kaikesta Kunnian Herralle, jos jotakuta joskus olen Uskon Tielle auttanut. Yleensähän me uskovat olemme vain uskon tiellä 🙂 Mutta Jumala salatulla tavalla puhuu ihmissydämille, meistä huolimatta jopa. Jotta kiitos Väiskällekin opetuksesta 🙂

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka Veli Pesonen sanoo:

      Tuli mieleen erä kuuluisa herätyssaarnaaja , joka auttoi humalaisen miehen ylös ojasta. Mies kiitteli kovasti ja kertoi papin kerran hänetkin herättänyt uskomaan. Pappi siihen, että kyllä sen huomaa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Antero Syrjänen sanoo:

    Värisokeus on jo selätetty, ei rukouksilla tai mantroilla, vaan tieteen toimesta.

    Värisokea isä näkee värit (ja tyttärensä silmien värin) ensimmäistä kertaa: https://www.youtube.com/watch?v=fTpCTDwjHZQ

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ihmelasit-auttavat-varisokeaa-jaakkoa-nakemaan-varit-niin-upeaa-etta-itku-tuli/5698816#gs.705np7

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Seppo Heinola sanoo:

    Silmistä: Kun vihreäsilmäiset tuomittiin aikanaan noidiksi ei synnynnäinen väri ollut sinänsä synti mutta moisilla saatanallisilla silmillä katseleminen oli, joten noidalta puhkottiin silmät. Ja veisattiin Gloria Deo päälle…

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kari Roos sanoo:

    Vastaus otsikkoon: ei kannata. Mutta keskustella kannattaa 🙂

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Kaisu Hildén

    Kaisu Hildén on kotoisin Etelä-Pohjanmaalta. Hän harrastaa taidemaalausta, kirjoittamista, käsitöitä ja liikuntaa. Virsien veisuu ja gospelmusiikki ovat lähellä hänen sydäntään. Raamattu tuli hänelle rakkaaksi jo nuorena-ja hän ei vain voi olla evankelioimatta. Perheeseen kuuluu aviomies ja koira-ja kaikki kolme haukkuvat vain tarvittaessa. :)