Kakkosluokan vihkiminen?

Tasa-arvoinen avioliittolaki tulee voimaan maaliskuussa 2017.

Jo nyt on ilmeistä, että kirkossa mielipiteet jakaantuvat. Ulottuuko tasa-arvo myös kirkkohäihin?

Kommenteista päätellen ei ulotu. Riittävä enemmistö ei sitä halua. Seurakunnissa on sen jälkeen kahdenlaisia jäseniä: niitä, jotka saavat kaikki palvelut, ja niitä, joilta osa kielletään. Ei riitä jäsenyys, ei rippikoulu, ei oma tahto. Kun ei käy niin ei käy. Olette kakkosluokan seurakuntalaisia.

On arvioitu, että edes siviiliavioliiton siunaamisesta ei ole takeita.

Keskustelussa on jopa vihkioikeudesta luopuminen vaikeiden tilanteiden välttämiseksi.

En väitä tietäväni parhaita ratkaisuja. Sitä toivon, että päättäjillä olisi viisautta ja sydäntä. Ihan tarpeeksi on rakasta kirkkoa revitty muissa kiistoissa. Löytyisikö tähän kaikkia tyydyttävä ratkaisu?

 

 

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • Hengellinen sodankäynti on kovaa ja totuus tai valhe ovat vastakkain. Sota-asun tarve hengellisessä sodankäynnissä on mittava. Voiko Jeesuksen naisen ja miehen välisen avioliitto-opetuksen, jossa hän viittaa luomistyöhön ohittaa, jos uskoo Jeesukseen ja Jumalaan? Minä en valitettavasti pysty puhumaan vaarinhousuista, vaan sanomaan joko on tai ei Sanaan tukeutumalla.

  1. Miehen ja naisen avioliitto on tarkoitettu yli sukupolvien vaikuttavan ketjun yhdeksi lenkiksi. Tätä lenkkiä rikotaan pahoin ja monella tavalla eikä sitä kunnioiteta Jumalan tarkoittamalla tavalla pysyvänä liittona, joka tuo uskottavuutta myös tuleville sukupolville. Mies ja nainen on Jumalan luomia eikä ihmisten tulisi mestaroida avioliittoa eikä sen osapuolista antaa omia sovellutuksiaan. Ikävää on että ateistinen hapatus Freudista lähtien on tuonut psykiatrian jopa tuhoamaan uskontoa ja leimaamaan uskoa jopa sairaudeksi. Tämän leiman ansiosta voidaan tuoda miehen ja naisen avioliiton tilalle ihmisen keksimät keinotekoiset parisuhderakenteet ja moninaiset ihmissuhteet. Jumala on sanonut totuuden, mutta saatana sanoo, että onko Jumala sanonut! Tämä kiusaaja on meitä houkuttamassa ja koukuttamassa.

  2. Kirkolliskokouksen yleisvaliokunnan mietintö avioliitosta on verkossa:
    http://kappeli2.evl.fi/…/Yleisvkm_3-2015%20Uusi%20avioliitt…

    Siinä esitetään mm, että kirkolliskokous lähettää asian kirkkohallitukselle, jotta se valmistelisi keskustelumallin ja siihen liittyvän aineiston, jonka avulla avioliitosta eri tavoin ajattelevat henkilöt voivat oppia ymmärtämään toistensa näkemyksiä ja käydä rakentavaa keskustelua avioliitosta ja perheestä.

    Oikeastaan juuri tuota keskustelua olen kaivannut, ja keskustelun jälkeen käytännön tekoja, jotka osoittavat puolin ja toisin halua ymmärtää myös toisin ajattelevia.

  3. ”Oikeastaan juuri tuota keskustelua olen kaivannut, ja keskustelun jälkeen käytännön tekoja, jotka osoittavat puolin ja toisin halua ymmärtää myös toisin ajattelevia.”

    Minkälaiset käytännön teot voist hyväksyä?

    Riitääkö käytännön teoksi loputon keskustelu, kun lopputulos on jo ilmaistu tuossa mietinnössä?

    Kuinka pitkään jaksetaan keskustella siitä, ettei kirkon avioliitokäsityksen säilyminen nykyisellään merkitse seksuaalivähemmistöjen syrjimistä?

  4. Käytännön teko oli nyt perinteeseen pitäytyminen. Kuten ennenkin, vain mies ja nainen voidaan vihkiä kirkollisesti avioliittoon. Monet niistä, joille asia ei ole erityisen tärkeä, voivat pitää hyvänä että tehdään kuten ennenkin. Jyrkät konservatiivit saattavat ajatella, että torjuttiinpa iljetys. Suurelle yleisölle koko asian käsittely kirkolliskokouksessa tuli yllätyksenä, koska ennakkotiedotus keskittyi virsikirjaan. Moni on hämmentynyt.
    Erilaisiin seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat ja moninkertainen määrä heidän omaisiaan ja muita läheisiään on pettynyt.
    Näkökulmia on monia. Viittaan Vesa Hirvosen blogin perusteellisempaan pohdintaan, jossa nähdään mietinnön kaikille hyviä puolia kuten kehotus keskushallinnon selvittelyihin. Muu yhteiskunta on jo keskustellut ja enimmät selvitykset tehnyt. Laki tulee reilun vuoden päästä voimaan.
    Kolme kirkolliskokouksen päätökseen pettynyttä pariskuntaa on jo kysellyt, voinko sitten siunata siviiliavioliiton, johon heidät pakotetaan? Uutisoinnista se ei ole käynyt ilmi. Pitääkö noudattaa ohjetta rukoushetkestä rekisteröidyn parisuhteen solmineiden kanssa ja puolesta sittenkin, kun rekisteröity parisuhde häviää? Saa nähdä.

    • Salme Kaikusalo

      Sinulla on asiasta virheellinen tieto. Vieillä olevan lakiesityksen mukaan eivät muuttuisi automaattisesti.

    • Kiitos korjauksesta. Jossain vaiheessa tuokin mahdollisuus oli esillä, mutta hyvä, ettei enää.

Marja-Sisko Aalto
Marja-Sisko Aalto
Pappi, rovasti, kirjailija, entinen kirkkoherra Imatralla ja sitten tuomiokapitulin notaari Kuopiossa, nyt eläkemuorina. Ihmisen ja uskon puolesta. Sattuneesta syystä sydämellä monet asiat, vaikkapa eri tavoin siipeensä saaneet ihmiset. Vapauteen Kristus vapautti meidät!