Jumalan teatteri

 

Muistatko, lukija, mitä tapahtui  Oulun teatterissa v. 1987, kun Jumalan teatteri-niminen  näytelmäryhmä  hyökkäsi liian aikaisin näyttämölle?

 

http://www.katsomo.fi/?progId=73649

 

Entä tiedätkö, lukija, mitä tapahtui Temppeliaukion kirkossa Helsingissä viime perjantaina?

 

b2ap3_thumbnail_Temppeliaukio.jpg

https://www.kotimaa.fi/uutiset/kulttuuri/10340-ohjaaja-vastaa-kirkkoherralle-tarkoitus-ei-ollut-aiheuttaa-mielipahaa

 

Oulussa hyökättiin katsojien kimppuun ja turmeltiin samalla koko teatterisalin katsomo, Helsingissä hyökättiin katsojien pyhyydentunnon ja kristillisten symbolien kimppuun. Onnistuttiinko myös pilkkaamaan Jumalaa? Vai voiko Jumalaa pilkata?

 

Oulussa haettiin julkisuutta terroristisin keinoin, Helsingissä… niin, hyvä lukija, jatka sinä tästä! Mitä tässä oikein tapahtui ja miksi? Mitä tästä seuraa? Tarvitaanko tilanteen normalisointiin psykiatria, poliisia vai piispaa?

 

Kuvateksti: "Hei, eix tää Undergroud Rock-bunkkeri ollutkaan mikään teatteri? Pitikö meidän sittenkin mennä Jätkäsaaren bunkkeriin...?"

 

47 kommenttia

  • Teemu Kakkuri sanoo:

    Minusta lähestulkoon kaikki Suomen kirkot voisi ja pitäisi vihkiä uudelleen käyttöönsä. Samalla tuomiokapitulit voisivat järjestää opetustuokion aiheesta vihkiminen. Kun tila vihitään sakraalikäyttöön, on se sitten pysyvästi ja perusteellisesti vihitty sakraaliin tarkoitukseen, eikä sitä sen jälkeen käytetä muuhun.

    Kastemalja ei ole kastemaljan symboli, vaan se on kastemalja itse. Kaste voidaan tietenkin toimittaa missä vedessä tahansa ja astiasta tai ilman astiaa. Mutta jos malja erotetaan jumalanpalveluskäyttöön, se on sitten menoa sen arkikäytölle.

    Alttaria pidetään joskus muita pyhempänä kirkon osana. Se on kunnioitettava asenne, mutta varsinaisesti koko kirkko on yhtäläisellä tavalla erotettu Herran huoneeksi. Kirkko ei ole temppeli ja siksi alttari ei ole muita pyhempi paikka. Se ei kuitenkaan merkitse sitä, ettei alttarilla olisi pyhyyttä. On sillä, mutta samanlainen pyhyys on jokaisella penkinvälillä ja kynttiläkruunullakin. Mikä on vihitty Herran omaksi, sitä älköön käytettäkö porsasteluun.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Hannu Kiuru sanoo:

    Hyvä, Teemu! Tosin minun on myönnettävä, että minä itse miellän alttarin Jumalan läsnäolon paikaksi kirkossa, vaikka hyvin tiedän, että Jumala ei asu käsin tehdyissä temppeleissä. Vielä messun alussa sakastissa meillä saattaa olla vaikka kuinka hauskaa muitten jumalanpalveluksessa avustavien kanssa, mutta kun lähestyn alttaria, mieleni jotenkin vakavoituu. Iskee jonkin sortin arkuus. En tule siihen vain seurakuntalaisten eteen framille vaan Jumalan kasvojen eteen. Kun olen kasvot alttariin päin kääntyneenä, olen osa seurakuntaa. Kun käännyn seurakuntaan päin, minulla on seurakuntalaisille välitettävänäni jotakin. Silloin puhun ns. suulla suuremmalla, en omissa nimissäni vaan Jumalan. Ellei se tuntuisi niin hurskastelevalta, sanoisin, että nöyräksi vetää…

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Elias Tanni sanoo:

    Jumalan teatterin lisäksi mulle tuli mieleen kissantappovideosta syntynyt kohu. Taisipa sama taiteilija ilmaista itseään (sanonnan täydessä merkityksessä) laittaessaan spermaa tehosekoittimeen. Silloin olin sitä mieltä, että vaikka tuo kornilta kuulostaakin, ei taidetta pidä mennä rajoittamaan. Yhä olen sitä mieltä. Aika ja paikka on silti otettava huomioon. Kirkko on ihmisille Jumalan rukoilemisen ja Sanan kuulemisen paikka ja teatteri sitten on olemassa muuta, omaa tarkoitustaan varten.

    Eihän siinäkään ole mitään pahaa, että isä ja äiti harrastavat makuuhuoneessaan seksiä, mutta siinä on jos he harrastavat sitä lasten makuuhuoneessa lasten paikalla ollessa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Teemu Kakkuri sanoo:

    Tuo alttariasia nousi mieleeni silloin, kun Turun tuomiokirkkoon puuhattiin muotinäytöstä. Sitä puolusteltiin sillä, että catwalk on ihan käytävällä vain, kaukana alttarista. Muistin Martti Parvion opettaneen, että kirkko on pyhyytensä pulesta yhtenäinen tila, jossa eri osilla on erilaisia tehtäviä, mutta yhtä kaikki on kysymys Herralle pyhitetystä tilasta.

    Jumala ei asu käsintehdyissä temppeleissä, mutta seurakunta asuu. Ja Herrakin on luvannut olla läsnä siellä, missä Hänen nimeensä kokoonnutaan.

    Joskus käy mielessä, että kun kirkoista on tullut monitoimihalleja, pitäisi jokaiseen kirkkoon rakentaa erillinen kappeli, joka pyhitettäisiin siihen varsinaiseen kirkon tarkoitukseen.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Hannu Kiuru sanoo:

    Älä nyt hermostu / hirmustu, Teemu, mutta näillä näkymin seuraava helsinkiläispappien kirkkoonsaapumiserä vihittäneen kesäkuun alussa – Messukeskuksessa! Ei siis Tuomiokirkossa, vaan todellakin Pasilassa…

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Hannu Kiuru sanoo:

    Koska K24-uutiset uutisoi nuorten näytelmästä vain sen skandaalinkäryisen puolen, niin annettakoon eräälle FB-kamulleni puheenvuoro. Hän voisi kertoa siitä toisesta puolesta, ettei totuus vallan pääsisi unohtumaan:

    ”Nuorten vakava hätähuuto jäi täysin kirkkoherran järkytyksen jalkoihin. Seurakuntalaiset itse pyysivät esityksen kirkkoon, se hyväksyttiin kaikissa seurakunnan elimissä, sille myönnettiin myös rahallista tukea. Nuoret tekivät jutun vakavalla mielellä, ei rienaten, niin kuin on väitetty. Paikalla oli n. 400 ihmistä, suurin osa sellaisia, jotka eivät juuri kirkossa käy. Esitys kosketti syvästi monia, mm. Helsingin mielenterveysseuran jäseniä ja Töölön tavallista seurakuntaväkeä ja työntekijöitä.”

    OK, nämä tiedot saattavat toimia jonkinlaisena lieventävänä asianhaarana, mutta edelleen odotan, että kirkkoherra shokkinsa jälkeen neuvottelee piispansa kanssa asiasta, ettei tällainen työtapaturma jatkossa pääse missään uusiutumaan.

    Jälkiviisaana on helppo sanoa, että buuaamallahan loukkaava teatteriesitys on maailman sivu saatu keskeytetyksi…

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Osmo Kauppinen sanoo:

    Saattaisi olla ihan hyvä idea, että kaikki Suomen evankelis-luterilaiset kirkot vihittäisiin uudelleen käyttöön. Sen jälkeen kastemaljoja käytettäisiin vain kastamiseen, ”artistien” maksulliset konsertit kirkoissa lopetettaisiin ja alttarille pääsisivät vain jumalanpalvelusta toimittavat kirkon laillisten piispojen vihkimät papit sekä heidän virallisesti hyväksytyt maallikkoavustajansa ehtoollisen jakoon sekä suntio ja siivooja omiin töihinsä. Tulisi vähän rotia asioihin.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Ruttopuiston rovasti Hannu Kiuru
    Ruttopuiston rovasti Hannu Kiuru

    Nimeni on Hannu Kiuru, arvoni Ruttopuiston rovasti emeritus (66 v., 113 cm, 179 kg). Kirjoitan painavaa tekstiä elämän ja kuoleman asioista pääkaupunkiseudun näkökulmasta käyttäen tajunnanvirtatekniikkaa. Blogiarkistossa meikäläinen heiluu Liberona kirkon liukkaalla kentällä: http://blogiarkisto.kotimaa.fi/blogit/vanhat/blog/?bid=121