Jumala kutsuu

Kaunein kutsu päällä maan

Käydä Herraa seuraamaan

Nousee sanan saarnasta

Pyhän messun  annista

Jumalamme kutsu soi

Vapauden sanan toi

Meitä iloon kutsumaan

Rakkauteen saapumaan

Vapahtajan hellään syliin

Saamme käydä turvaisaan.

 

SUNNUNTAI 21.8.2022

11. sunnuntai helluntaista

Etsikkoaikoja

Introituspsalmi Ps. 81:9–17

Jumala on koko maailmankaikkeuden Herra. Hän on kaiken luonut. Hän ylläpitää koko luomakuntaa. Joka hetki. Kaikkialla. Meidät ihmisetkin hän on tehnyt. Hänen me olemme luomisen perusteella. Jumalan kuvia.  Kuvat voivat olla eri tavoin tehtyjä, tuotettuja, muovattuja tai maalattuja, piirrettyjä. Samalla tavoin mekin erilaiset ihmiset kaikkine erilaisuuksinemme olemme Jumalan kuvia. Kaikki. Jokainen. Omalla tavallaan, omassa paikassaan, olotilassaan. Elämän tilanteet vaihtelevat, mutta sillä ei ole merkitystä. Kukin olemme Jumalan kuvia. Elävänä, tuntevana, kokevana ihmisenä. Olemmepa  vanhoja tai nuoria, lapsia tai aikuisia.

Elämämme voi kuitenkin joutua eroon Jumalan tieltä.  Ihminen voi poiketa pois Jumalan tahdosta.  Joku voi unohtaa olevansa Jumalan luoma ja kääntyy tekijäänsä vastaan.  Tällöin on aihetta avata silmänsä näkemään oma tilansa.  Sopii käydä Vapahtajamme luo ja kertoa hänelle huolemme.  Tilansa tunnustaminen on rehellisyyden alku. Siitä voi löytyä tie kohti uudistusta, parannusta, uutta toivoa ja tulevaisuutta kohti.

Sellaista aikaa, jolloin Jumala  aivan erityisesti kutsuu meitä seuraansa nimitetään etsikkoajaksi.   Ne ovat  elämän tienhaaroja, joista polku  rauhaan, vapauteen ja toivoon voi aueta aivan erityisellä tavalla.

Israelin kansalla oli tällainen aika, kun Mooses johti heitä orjuuden maasta luvattua maata kohti.  Yhdessä vaiheessa tie näytti olevan ummessa, vihollinen takana ja meri edessä.  Mutta tuolloin Jumala itse tuli avuksi. Hän avasi tien meren halki.  Kansa pääsi toiselle puolelle.  Pääsi vapauteen.

Minä olen Herra, sinun Jumalasi.
Minä johdatin sinut pois Egyptin maasta.

Tässä on valtaisa evankeliumin julistus. Jumala itse toimii kansansa hyväksi.  Jumalan kansalle vaellus ei ollut helppoa.  Vapaus ei merkinnyt huolten loppua, mutta  matka kävi eteenpäin. Jumalan antamaa tavoitetta kohti.  Näin ei meidänkään elämässämme Jumalan hyvyyden kosketus ole mikään automaatti.  Kaikki elämämme vastukset eivät ratkea. Saamme kuitenkin olla onnellisia siitä, että elämämme on Vapahtajamme käsissä. Hän tukee meitä. Hän meitä kantaa, joka päivä armonsa antaa.

Jumala on antanut meille ihanan lupauksensa: Hän antaa mitä tarvitsemme. Siihen saamme tyytyä. Siitä saamme häntä kiittää.

Avaa suusi, niin minä annan mitä tarvitset.

Myös vähäisten ja puutteellisten olojen keskellä ylistämme Jumalaamme meidän Herraamme. Elämän antajaa.

Hän pitää meistä houlen.  Hän ei jätä kansaansa.  Jumalan omina  otamme vastaan, mitä hän viisaudessaan meille antaa.

Mutta Israelia hän ruokkii parhaalla vehnällä,
hän vuodattaa sille kalliosta hunajaa.

Tässä Jumalan kutsun sunnuntain Psalmi:

”Kuule, kansani, minä varoitan sinua.
Kunpa kuulisit minua, Israel!
  Muuta jumalaa sinulla ei saa olla,
  vierasta jumalaa älä kumarra.
Minä olen Herra, sinun Jumalasi.
Minä johdatin sinut pois Egyptin maasta.
Avaa suusi, niin minä annan mitä tarvitset.
  ”Mutta kansani ei kuullut minun ääntäni,
  Israel ei halunnut totella.
Siksi minä hylkäsin sen,
jätin sen paatuneen sydämensä valtaan,
kulkemaan oman ymmärryksensä varassa.
  Kunpa kansani vihdoin kuulisi minua,
  kunpa Israel kulkisi minun teitäni!
Minä nujertaisin heti sen viholliset,
kohottaisin käteni sen ahdistajia vastaan.”
  Ne, jotka vihaavat Herraa,
  joutuvat matelemaan hänen edessään,
  ja heidän alennuksensa kestää ikuisesti.
Mutta Israelia hän ruokkii parhaalla vehnällä,
hän vuodattaa sille kalliosta hunajaa.

Ps. 81:9–17

 

    • Pasanen, oikaiset mutkia.

      ”Johanneksen evankeliumi:
      3:6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.

      Tämä koskee koko maailmaa.

      Sinulta on hukassa koko maailmaa koskeva lankeemus ja koko maailmaa koskeva syntien sovitus. Tämä sama asia on edelleen sinulta salattu.Ei se aukea ellei Jumala sitä sinulle avaa.

      Koko maailma on langennut, lihasta syntynyt. Koko maailma on pelastettu uskon kautta Jeesuksessa Kristuksessa uskon kautta, uskossa. ”Ei liha eikä veri peri Jumalan valtakuntaa”.

    • ”Siis tunnustat että kirkko on lihallinen, tästä on hyvä jatkaa.”

      Ihminen on lihallinen, katso edellinen kommenttini. Ihminen on uskon kautta myös hengellinen. Sinä syytät vain kirkkoa. Olet hukassa, jos et seuraa koko maailmaa ja kaiken maailman hengellisiä yhteisöjä, joiden jäsenet ovat syntiin langenneita ihmisiä.

      Jumala on Pyhä ja täydellinen.

    • No, korjaan edellistä viestiä!!

      Älä seuraa koko maailmaa, ja koko maailman kaiken karvaisia hengellisiä yhteisöjä niiden harhoissa. Seuraa yksin Jeesusta Kristusta!

      Tarkoitin edellisellä viestillä sitä, että et löydä tässä ajassa ihmisiä, jotka olisivat itsessään pyhiä. Jeesus Kristus on ainoa phityksemme.

      .

    • Ari

      Miksi olet niin kuriton, ettet vaivaudu ymmärtämään, mitä sinulle sanotaan.

      Päivittelet edellä olleissa kommenteissasi seuraavien sukupolvien haluttomuutta oppia edellisiltä sukupolvilta. Etkö huomaa, että sinun omat sanasi todistavat sinua itseäsi vastaan kertoa sinun itsesi olevan vieläkin heikommpi edellisten sukupolvien opin seuraaja.

      Vertausta käyttääkseni, kun Kari sanoo, että liha ei pyhity, niin hän tarkoittaa ettei auto voi lentää. Mutta sinun vastauksessasi väitätkin meidän myöntävän, etteivät lentokoneet voi lentää.

      Eräässä ranskankielisessä liturgiassa pyydetään kauniisti synnintunnustuksessa, ettei Jumala katsoisi meidän synteihimme vaan kirkon uskoa ja tämän uskon takia armahtaisi meitä.

      Siinä siis otetaan todesta se, että Kristus on läsnä kirkon uskossa. Kristuksen anteeksiantamus annetaan kirkon elämässä Kristus -uskon varassa. Kirkon usko kantaa meitä, emme me kirkon uskoa.

      Aivan kuten Paavali sanoo, että oksa ei kannata puuta, vaan puu kannattaa oksia.

  1. Kari Paukkunen toteat minulle:””Sinulta on hukassa koko maailmaa koskeva lankeemus ja koko maailmaa koskeva syntien sovitus. Tämä sama asia on edelleen sinulta salattu.Ei se aukea ellei Jumala sitä sinulle avaa.””

    Kannattaa miettiä olisiko Jumala salannut evankeliumin sinulta itseltäsi, siis sovitus koskee todella koko maailmaa, mutta Jumalan voima vain niitä jotka nöyrtyvät parannukseen, siis nöyrille Jumala antaa armon ylpeitä vastaan on Hän, siis niitä vastaan on Jumala jotka eivät nöyrry Hänen edessään vaan turvautuvat ihmisoppeihin.

    • ”olisiko Jumala salannut evankeliumin sinulta itseltäsi, siis sovitus koskee todella koko maailmaa, mutta Jumalan voima vain niitä jotka nöyrtyvät parannukseen, siis nöyrille Jumala antaa armon ylpeitä vastaan on ”

      Hieno kysymys sinulta Pasanen. Vastaan: Nöyrryn parannukseen myös nyt. Minulla ei ole mitään, jolla voisin ylpeillä. Jeesus Kristus on kaiken puolestani täyttänyt. Yksin Häntä minä ylistän, kiitän ja kunnioitan. Jumalan voima on tullut osakseni Hänessä.

      Pasanen, voit minua epäillä, ei haittaa. Pasanen on kevyttä kauraa Vapahtajani rinnalla. En minä sinun tunnustustasi tarvitse. Älä luule ihmeitä itsestäsi!!!

    • Kari Paukkunen mitä on ”nöyryytesi”, siis kun ihminen kohtaa Jeesuksen ja evankeliumin niin hän ei voi ottaa mitään vanhaa kun nöyrtyy parannukseen ja UUDESTISYNTYY, siis tuoko uudestisyntynyt mitään vanhaa mukanaan eli kun käännyt hakemaan kastetodistustasi (vauvana saatua) niin eikö se ole juuri vanhasta uskonnollisuudestasi hakemista?

    • ”tuoko uudestisyntynyt mitään vanhaa mukanaan eli kun käännyt hakemaan kastetodistustasi (vauvana saatua) niin eikö se ole juuri vanhasta uskonnollisuudestasi hakemista?”

      Edelleen epäilet. Ei minua kastetodistus pelasta. Minun pelastukseni on Jeesuksen Kristuksen, Herrani ja Kuninkaani pyhässä sovintoveressä.

      Missä on sinun turvasi?

    • Kari Paukkunen evankeliumissa on kysymys oletko valmin luopumaan KAIKESTA ja lähtemään seuraamaan Jeesusta, no oletko ollut, siis luopunut kaikesta vanhasta eli oletko jättänyt roskana kaiken vanhan opitun (niinkuin Paavali sanoo)?

      Minun turva on Jumalassa eli se mitä Hän sanoo Jeesuksen kautta on se mikä tulee tuomitsemaan minut viimeisenä päivänä, samalla on myös Pyhä henki voimanani jolla voin elää Jumalan tahdossa.

    • Ari

      Oppisi on täysin vinoon mennyttä.

      Et ota todesta ensinnäkään sitä, että kaikki ihmiset ovat syntisiä, niin sinä kuin minä.

      Toiseksi kiellät myös Kristuksen armon, kun kiellät hänen pelastuksensa yksin uskosta ilman lain tekoja.

      Huomaapa Paavalin sanat ”EI TÖITÄ TEE” äläkä ala moittimaan toisten uskoa Kristukseen.
      Huomaa myös että Tiituksen kirjeessä sanotaan että Jumala antoi pelastuksen kasteen antaman uudestisyntymän ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta eikä vähimmässäkään määrin meidän omien ansioittemme mukaan EI VANHURSKAUDESSA TEKEMIEMME TEKOJEN ANSIOSTA.

      Omat teot ja ansiot ovat siis TÄYSIN ulos suljettuja itse pelastumisestamme.

      Roomalaiskirje:

      4:5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;

      Tiituksen kirje:

      3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

  2. Kari Paukkunen toteat:”” Ei minua kastetodistus pelasta. Minun pelastukseni on Jeesuksen Kristuksen, Herrani ja Kuninkaani pyhässä sovintoveressä.””

    Oletko siis ottanut Pietarin sanat helluntaina vastaan eli tehnyt niiden mukaan?

    38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.(Ap.t.2)

    Luuletko saaneesi Pyhän Hengen jotakin muuta tietä?

    • Älä kiellä uskoani Jeesukseen Kristukseen, Herraani! Sinulla ei ole sitä valtaa Pasanen.

      En tiedä kuinka olen uskoni saanut. Tänään uskon, se on oleellista. ”Ennen en nähnyt, nyt näen”. Pyhä Henki on vaikuttanut elämässäni koko elämäni ajan.

      Olen saanut kasteen ja uskon. Älä Pasanen luule, että sinä voisit riistää uskoni Jeesukseen.??? Tämä olisi julkeaa vallan ottoa Jumalalta yksittäiselle ihmiselle?? Etkö pelkää tehdessäsi tällaisia kysymyksiä minulle? Olen kertonut sinulle, että ainoa turvani on Jeesus. Sinä rohkenet Hänet minulta riistää? Mene itseesi ja mieti, mihin sinun valtuutesi riittävät?

    • Kari Paukkunen sanoppa missä olisin kirjoittanut Raamatun sanaa vastaan, siis jos en ole niin miksi vikoilet minua?

      Eikö Jeesus sano itse selkeästi:

      Joh. 12:48
      Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

    • En minä Raamatun sanaa vastaan nouse.

      Et sinä voi minun uskoani kieltää. Minä kerron, että uskon. Sitä sinä kuitenkin epäilet. Pyhä Henki todistaa minulle, että Jeesus Kristus on Herra. Minä en luule, vaan tiedän.

    • Ari

      Kinaat turhaan Karia vastaan.

      Etkö todellakaan huomaa kinaavasi Raamatun sanaa vastaan.

      Pietari sanoo, että kaste pelastaa. 1. Piet. 3:21. Sinä olet kieltänyt tämän vänkäämällä sitä nuriin kaiken maailman seli seli lisäyksilläsi. Syynä on vain sinun epäuskosi, jolla kiellät Raamatun lupauksen, että Jeesuksen asettamana KASTE ON JEESUKSEN OMA TEKO. Muista valtakirjalla asiamiehen tekemä teko ei ole tämän oma teko vaan valtuuttajan teko. Tämän kiellät kasteessa, jonka valtakirjan antaja on Jeesus JUMALA ja ihminen yhdessä persoonassa. Kiellät siis Jumalan valtakirjan.

      1.Pietarin kirje:

      3:21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena – joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta – Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,

      Pietari sanoo, että kaste antaa Pyhän Hengen lahjan ja että tämä kasteen antama lahja annetaan myös pienille lapsille.

      ” — KASTE —- NIIN te saatte Pyhän Hengen lahjan —– LAPSILLENNE —”.

    • Ari

      Lopeta hyvä ihminen toisten ihmisten uskon mitätöinti.

      Ei sinulle ole annettu sellaista valtuutusta.

      Kaiken lisäksi olethan itse pelastavan uskon ulkopuolella, koska olet jättänyt Jumalan kansan eli kirkon eikä kirkon ulkopuolella ole pelastusta.

      Vanhan kirkon viisaus sanoo

      ”Extra ecclesiam nulla salus”, ”Kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta”.

      Toinen vanhan kirkon viisaus sanoo: ”Jolla ei ole kirkko äitinä maan päällä, sillä ei ole Jumala Isänä taivaassa.”

      Muista kadonneen lampaan vertaus. LAUMAN ulkopoulelle mennyt lammas oli pelastuksen ulkopuolella siihen asti, kunnes paimen hänet toi takaisin laumaan. Vain Kristus paimenen laumassa eli siis kirkossa on pelastus.

      Tee siis parannus tästä luopumuksestasi ja palaa Jumalan kansan yhteyteen yhteisen kristikunnan yhteisestä uskosta elämään Kristuksen jäseneksi uudelleen liittymällä.

  3. Matias Roto toteat minulle:

    :””Etkö todellakaan huomaa kinaavasi Raamatun sanaa vastaan.

    Pietari sanoo, että kaste pelastaa. 1. Piet. 3:21. Sinä olet kieltänyt tämän vänkäämällä sitä nuriin kaiken maailman seli seli lisäyksilläsi. Syynä on vain sinun epäuskosi, jolla kiellät Raamatun lupauksen, että Jeesuksen asettamana KASTE ON JEESUKSEN OMA TEKO.””

    Siis minullako on ”seli seli lisäyksiä”?

    Mietippä nyt mitä Pietari selkeästi sanoo:

    38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan(Ap.t.2)

    Siis minä luen tuon niin että ensin tulee tehdä parannus ja sen jälkeen ottaa kaste, mikä tässä on ”seli seli” ja mikä on ”lisäyksiä”?

    Jokainen pieni lapsikin, joka osaa lukea, ymmärtää tämän niinkuin minä, ei tuo nyt niin vaikeaa ole niille jotka osaavat lukea.

    • Ari

      Sinulla on vaikeuksia ymmärtää Raamatun sanaa.

      Lisäät ylimääräiset sanat ”ensin” ja ”sitten” ja tällä tavalla vesität Jumalan sanan lupauksen siitä, että kasteen avulla saatu elämän muuttuminen saatanan kakarasta Jumalan lapseksi antaa Pyhän Hengen ja vielä tökerömpää on tapasi

      rumasti vääntää Pietarin lapsillenne -sana nurin niskoin väitteeksi ”ei lapsille”.

      Mistä ihmeen hokkus pokkus -hatusta tempaat tuon lapsille -sanan muuttumisen ei-lapsille -sanaksi.

      Entisenä suomen kielen opettajana antaisin tuollasesta ajatuksen vastakohdakseen muuttamisesta täyden nollan.

      Sinulla on tässä kohdin myös paljon vakavampi teologinen ongelma.

      Samalla muutoksella muutat Jumalan teon ihmisten touhuiluksi. Iankaikkisen Jumalan armovalinnan muutat ihmisen omiksi pähkäilyiksi.

  4. Matias Roto toteat minulle seuraavasti:

    ””Ari

    Sinulla on vaikeuksia ymmärtää Raamatun sanaa.

    Lisäät ylimääräiset sanat ”ensin” ja ”sitten” ja tällä tavalla vesität Jumalan sanan lupauksen siitä, että kasteen avulla saatu elämän muuttuminen saatanan kakarasta Jumalan lapseksi antaa Pyhän Hengen ja vielä tökerömpää on tapasi

    rumasti vääntää Pietarin lapsillenne -sana nurin niskoin väitteeksi ”ei lapsille”.(Matias Roto)

    Siis miten tuo ”tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kastee” tulisi ymmärtää?

    Opetatko todella lapsille että kun heille sanotaan ”avatkaa ovi ja tulkaa sisään” niin heidän ei tarvitse ensin avata ovea ja vasta sitten mennä sisään?

    • Ari

      Kastekäsky antaa selityksen. Opetuslapseksi tullaan kasteen välityksellä. Opetuslapsille eli siis kirkolle on annettu tehtävä opetuslapseuttaa kastaMALLA. Tämä on Jeesuksen valtuutuksella tehtävä homma eli siis kasteen varsinainen tekijä on valtakirjan antaja eli siis Jeesus itse. Näin siis jokainen kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen on Jeesuksen itsensä tekemä kaste. Hän itse ottaa ihmisen omakseen eli siis lahjoittaa ihmiselle parannuksen nimenomaan kasteen välityksellä.

      Näin siis ihmisen parannuksen tapahtuma lahjoitetaan kasteen vedessä.

      Kuten lähetyskäskyssä sanotaan: ” —- tehkää kaikki kansat minun opetuslapsiKSENI kastaMALLA — ”

      Huomaa että lapset kuuluvat kansaan. He eivät ole tuon tehtäväksi annon ulkopuolella. Huomaa suomen kielen kokonaisobjekti ”kansaT” eli ei siis vain joitakin ihmisiä joistakin kansaista vaan kaikki ihmiset kaikista kansoista vauvoista yli satavuotiaisiin, pienimmästä isoimpaan, heikoimmasta vahvimpaan jne KAIKKI.

      Tai kuten Johanneksen toiminnan yhteydessä sanotaan: ”— parannuKSEN kaste —- .”

      Vertaapa tähän objektin ilmaisevaan genetiiviin ilmauksia ”puurON keitto”, ”kirjEEN kirjoitus” jne. Genetiivi siis kerto teon tuloksen. Näin siis kasteen tuottama tulos on parannus ilmauksessa ”parannuKSEN kaste”.

    • Ari

      Otetaanpa lähemmäksi sinun vertaustasi selitys, joka paremmin kuvaa kasteen luonnetta Jumalan tekona, missä kastettava ei suorita mitään.

      Neuvolassa hoitaja sanoo, että seuraava vauva sisälle, ja äiti tai isä KANTAA vauvan sisälle hoitajan huoneeseen.

      Juuri näin myös parannuksen Jumala -yhteys syntyy Jumalan omana tekona pyhän kasteen sakramentissa.

    • Matias Roto olet siis minulle kirjoittanut ”” Sinä olet kieltänyt tämän vänkäämällä sitä nuriin kaiken maailman seli seli lisäyksilläsi.””

      Kyse on siis seuraavasta Pietarin lauseesta :

      ”” ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.”””(Ap.t.2)

      Tuot sitten selityksen:

      ””Vertaapa tähän objektin ilmaisevaan genetiiviin ilmauksia ”puurON keitto”, ”kirjEEN kirjoitus” jne. Genetiivi siis kerto teon tuloksen. Näin siis kasteen tuottama tulos on parannus ilmauksessa ”parannuKSEN kaste”.””(Matias Roto)

      Siis ”puurON keitto” olisi tässä tapauksessa ”keitä puuro” ja ”kirjEEN kirjoitus” olisi ”kirjoita kirje”, nämä ymmärrän mutta kun tuot jatkona ”parannuKSEN kaste”.” niin kuinka ihmeessä saat ”tehkää parannus” käskyn muuttumaan tuoksi ”parannuKSEN kaste”.”, etkö tuossa itse lisää tuohon selkeästi jotain ja yhdistele mielivaltaisesti siihen kuulumattoman asian?

      Kyllä juutalaisille oli selkeää mitä ”tehkää parannus” tarkoitti, he ymmärsivät että ovat rikkoneet lakia vastaan ja heidän tuli kääntyä pois synnistä takaisin lain mukaan elämään. Heille Jeesuksen sanat :

      Luuk. 5:32
      En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä parannukseen.”

      olivat selkeitä.

    • Ari

      Puhut juutalaisesta ympäristöstä ja sen selkeydestä.

      Pietarin saarna suuren kansallisen juhlapäivän helluntain yhdessä aamun klo 9 liturgiassa liittyy oleellisesti Vanhan testamentin ilmaukseen Jumalan antamasta parannuksesta. Siinä Jumala itse toimittaa kasteen, hän vihmoo vettä koko kansan päälle ja koko kansa kääntyy tuon veden vihmonnan tuloksena.

      Hesekiel:

      36:25 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.

      36:26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.

      36:27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.

      Tämä koko kansan kääntymys kasteen pisaroiden vihmonnassa sopii hyvin juutalaiseen helluntaihin, kun parhaimmillaan helluntaijuhlien aikana saattoi olla yli miljoona ihmistä Jerusalemisessa. Niinpä juhlan saarnamiehetkin olivat kansansa pätevintä ainesta. Pietari oli yksi heistä, joka oli tehtävään kutsuttu, kuten helluntaiepistolassa kerrotaan.

      Tuossa Hesekielin profetiassa on sanottu kaikki oleellinen mikä esiintyy Pietarin saarnan kehotuksessa, siltä osin kuin olemme keskustelleet.

      1) Jumala itse vihmoo veden

      2) Jumala puhdistaa synneistä ja epäjumalien saastasta

      3) Jumala vapauttaa epäjumalanpalveluksesta ja tekee kansasta Jumalan palvelijan

      4) Jumala itse muuttaa ihmisten mielen tuon kasteen veden vihmonnalla. Hän antaa uuden sydämen joka elää Jumalalle.

      5) Jumala antaa oman Henkensä eli Pyhän Hengen. Näin siis kasteen veden vihmonnan välityksellä Jumala antaa Pyhän Hengen lahjan.

      6) Tämä kaste annetaan koko kansalle, siis myös vauvat mukaan lukien.

      7) Kaiken tämän tekee yksistään Jumala. ”MINÄ VIHMON —.”

      Joten kun puhumme juutalaisesta taustasta, niin et millään pääse kiemurtelemaan pakoon Raamatun Jumala -keskeistä sanomaa, missä Herra itse pelastaa kansansa. Puheesi syntisten kutsumisesta parannukseen siis sisältyy kasteen armon liiton sanomaan.

      Ihmisen omaan napaansa tuijottaminen on tästä ulos suljettu.

    • ”Opetatko todella lapsille että kun heille sanotaan ’avatkaa ovi ja tulkaa sisään’ niin heidän ei tarvitse ensin avata ovea ja vasta sitten mennä sisään?” Suomen ’ja’ ei välttämättä ilmaise lauseiden välistä aikajärjestystä tai syysuhdetta. Setäni havainnollisti tätä minulle, kun olin poika, virkkeellä: ”Maatilan portinpylväät ovat jo vanhat ja kun kirkonkellot soivat, ne heiluvat.” Tuossa oven avaamisen esimerkissäkään se avattava ovi ei ehkä ole se, josta lapset tulevat sisälle (kukapa lapsi yrittäisi sisään avaamatta ovea?).

    • Ari

      Mitä sinä kinaat mielettömällä kysymyksen muotoon heittämälläsi uskoamme herjaavalla väitteelläsi.

      Miksi irrotat parannuksen sen voimavarasta, kasteen lahjasta. Ei pelkillä sänkkäämisellä saada aikaan mitään todellista hyvää. Emme siis torju aitoa parannusta, vaan sinun vääriä teologisia rakenteitasi.

      Meille usko on koko elämän jatkuva voiman ja elämän uudistumisen lähde. Emme pysähdy paikoillemme, vaan joka päivä kurottaudumme kohti tulevaa, uusia haasteita, uusia mahdollisuuksia ja uutta luomaan ja löytämään Jumalan äärettömän suuren armon varassa. Kristuksen työ on kaiken elämän voiman lähde.

      Tästä Luther sanoo kasteen antamaa jokapäiväistä uudistumista kuvatessaan seuraavaa:

      Neljänneksi

      Mitä sitten tällainen VESIKASTE merkitsee? Vastaus:

      Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.

      Missä se on kirjoitettuna? Vastaus:

      Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: ”Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.”

    • ”Matias Rotot ja Martti Pentti’ uskotteko todella ettei teidän tarvitse tehdä parannusta?” Mistä kummasta olet saanut aiheen kysyä tällaista? Emmekö ole jatkuvasti tähdentäneet kristityn elämän olevan jatkuvaa parannuksentekoa? ’Teko’ ei tässä tarkoita ihmisen omaa tekemistä. Esimerkkini on kolkko, mutta en nyt keksi muuta: eihän ihminen, joka tekee kuolemaa, ole suinkaan itse siihen pyrkimässä.

  5. Matias Roto en minä mitään irroita vaan tuon esille selkeää evankeliumia eli Jeesuksen sanaa, siis kun Jeesus sanoo:”” ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.””

    Voit vääntää parannuksen kuinka haluat mutta ellet todella TEE Jeesuksen sanan mukaan niin hukut.

    Uskotko todella Lutherin sanoihin Jeesuksen sanojen ohi, tuleeko Lutherin sanat tuomitsemaan sinut vai Jeesuksen?

    Joh. 12:48
    Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

    • Ari

      Ongelmasi ovat siinä, että yrität tuputtaa minulle vääristyneitä käsityksiäsi useammasta raamatunkohdasta. Sellainen on yhtä typerää kuin yrittää syöttää jollekin maanviljelijän pojalle kadulta löytynyttä mullan palasta ja sanoa sitä tuoreeksi lihaksi.

      Miksi kerta toisensa jälkeen toimit toisia uskovia kohtaan kuin jostain puskan takaa ampuva sala-ampuja. Halvennat toisten parannuksen teon ja heidän toimivan uskonsa.

      Tee siis parannus luopumuksestasi ja liity yhteisen kristikunnan yhteyteen, niin että pääset Kristus -vinipuun eli kirkon yhteisen uskon voimaan turvautuen eteenpäin toinen toisensa kunnioittamisessa ja että tästä uudistuksesta eteenpäin lähtien voit heittää mielettömäin tuomioittesi kiukkeiset purkaukset syrjään kuin menneen talven lumet ja jäät.

  6. Matias Roto:””. Halvennat toisten parannuksen teon ja heidän toimivan uskonsa.””

    Tuon selkeästi Jeesuksen sanaa esille, kuinka ihmeessä halventaisin sinun parannuksen tekoa, oletko todella tehnyt parannuksen?

    Kyllähän jokainen tietää (ainakin pitäisi tietää) että parannus on jostain asiasta pois kääntymistä.

    Jos todella pidät kastettasi omana ”parannuksen tekona” niin mistä teit parannuksen silloin, kuinka ihmeessä vauvana olet voinut TEHDÄ PARANNUKSEN? Jeesus sanoo selkeästi:”” ellette TEE parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.””

    Ihminen elää pimeydessä kunnes Jeesus parantaa ja tämä parantaminen tapahtuu HÄNEN sanansa kautta eli tulee TEHDÄ PARANNUS.

    • Ari

      Teko-oppisi takia olet teljennyt itsesi Kristuksen kirkon ulkopuolelle, kun kuvittelet voivasi hypätä pelkällä tahdon ratkaisullasi kauemmaksi kuin maasta kuun pinnalle. Koska et ole elämässäsi liittynyt kirkkoon, niin olet hypännyt tyhjän päälle.

      Kadonneen lampaan on palattava laumaan tai susi eli harhaopit syövät sen suihinsa.

    • Ari

      Parannus on Pyhän Hengen teko. Pyhän Hengen lahjan saa kasteessa. Siis vasta kasteessa saa parannuksen

      Kun niin innokkaasti kinaat sanajärjestyksestä ikään kuin se olisi aikajärjestys, niin tuon Pietarin saarnan sisältö lätkii sinua korville, että mitä kummaa sinä puhut, kun et huomaa, että parannuksen antava Pyhä Henki saapuu luoksemme kasteen vedellä ratsastaen kuten aikoinaan maailman luomisessa vesipilvellä ratsastaessaan.

      Et siis tässä aikajärjärjestyskiivailuissasikaan ole huomannut tekstin sisällön sisältämää loogista järjestystä.

      Et pääse edes tästä kohdasta pääse karkuun harhojesi paljastumista.

      Mutta

      Nytpä alkukielessä tuo ”tehkää parannus” on Aoristi eli siis ajankohdasta täysin riippumaton muoto, ei millään tavoin aikaan sidottu toiminta, joten kaikki kinaamiset ”aikajärjestyksestä” ovat kokonaan ulos suljettuja.

      Joten jo tämä alkukielen aikavapaa muoto kertoo sinun kiivailusi aikajärjestyksestä tyhjän arvoiseksi, vailla perusteita olevaksi suun pieksennäksi.

    • Matias Roto takerruit nyt tuohon ”aikasidonnaisuuteen”, eihän tässä ole siitä kysymys vaan mitä on parannuksen TEKO, ohitat kaiken mitä Raamattu sanoo eli Johannes kastajan ja Jeesuksen julistus oli ”tehkää parannus” ja vielä ohitat sen että kaste suoritetttiin kun ihmiset tunnustivat syntinsä,.

      Sitten on vielä asia jonka ohitat eli kuinka ihmiset ottivat vastaan sanan eli tekivät jotain eivätkä hyljänneet sanaa, esim heluntaina sanot olleen koolla hurjan määrän ihmisiä kun taasen niitä jotka ottivat Pietarin sanat vastaan oli kolme tuhatta ja jotka sitten kastettiin, siis jokin esti kaikkia ottamasta Pietarin sanoja vastaan eikä heitä kastettu, mikä?

    • Ari

      Miksi toimit uralleen juuttuneen gramofonin tavoin, joka toistaa satoja kertoja samoja jankutuksia, vaikka olet jo ties kuinka monta kertaa saanut vastauksen, että kuvitelmasi siitä, ettemme me sinun keskustelutoverisi näissä blogeissa muka olisi tehneet parannusta, ovat tyhjää höpötystä. Miksi olet niin oppimaton ettet ole pystynyt ymmärtämään noiden puheenvuorojeni oikaisuja väärinkäsityksiisi.

      Pahimpia ja loukkaavimpia juttujasi olen joutunut poistamaan keskusteluissamme. Koska olet ne ovat olleet niin ala-arvoisia, ettei sellaisia voi pitää esillä asiallisuuteen pyrkivässä keskustelussa.

      Minun käy sääliksi sinua kun liian usein kieltäydyt asiallisilta kommenteilta ja niiden vastineiksi kirjoitat mitä sattuu asiattomuuksia. Tämä ulottuu aivan arkisiin väitteisiisikin.

      Esimerkkejä näistä lähinnä tyhmistä väitteistäsi olkoon se, että puhut minulle kuin kuvittelet, etten muka olisi lukenut Raamattua. Oletko ollenkaan tietoinen, miten hölmöltä kuulla sinulta tuolaisen harhaluulosi värittämiä suositteluja, että minun pitäisi alkaa lukea Raamattua.

      Jotta heräisit tästä ajatuksellisesta humalastasi, saanen kertoa sinulle:

      Viikko sitten lauantaina aloitin Uuden testamentin alkukielellä kreikaksi alusta ja pääsin sen loppuun viisi päivää myöhemmin. Sitä ennen olin mennyt läpi koko Raamatun läpi ukrainan kielellä pariinkin kertaan tässä kesän kuluessa. Tässä viime viikon lopulla menin Ensimmäisen Mooseksen kirjan läpi suomeksi, klassiseksi kreikaksi, kirkkoslaaviksi ja alkukielellä hepreaksi.
      Tämän blogin valmisteluja varten luin tämän blogin pohjana olevan 81. psalmin jopa 21 eri kielellä, muutamilla jopa kymmeniä kertoja.

      Toisena hölmösti kinaavana heittonasi oli väite, etten muka olisi toiminut suomen kielen tuntiopettajana. Saanen kertoa, että lukioaikanani minun ja yhden toisen aineita luettiin miltei aina, kun aineita palautettiin. Tuosta toisesta tuli myöhemmin suomen kielen päätoiminen opettaja, minusta vain oman papin työni ohella toiminut tuntiopettaja. Yliopiston pro gradu -työhön liittynyt kielen taitoa mittaava kypsyyskoe tuotti täydet pisteet. Tämän vuosituhannen puolella minun kotikirjastoni on kasvanut yli 9000 teoksella. Lukeminen on harrastukseni. Joten suonet sanoa sinulle suoraan, että tuollaisella vinoon vänkäämiselläsi vain vahvistat käsitystäni vähäisestä lukemisen ymmärtämisestäsi. Opettele siis lukemaan sisältä.

    • Matias Roto nyt ollaan täysin samaa mieltä, olen oppimaton ja inhimillisesti tyhmä, en voi tuoda omaa erinomaisuutta esille koska sitä ei ole vaan ainoa mitä minulla on, tunnen Totuuden ja Hänen sanojaan tuon esille, en siis omiani enkä ihmisoppeja.

    • ”Olen oppimaton ja inhimillisesti tyhmä.” Älä sure, tuohon on lääke. Siihen Matias Roto jo viittasikin. Opiskelemalla viisastuu. Ryhdy lukemaan. Jeesuksen sanoista ilmenee, että oppineisuus on hyvä asia, kun sitä käytetään oikein: ”Siksipä jokainen lainopettaja, josta on tullut taivasten valtakunnan opetuslapsi, on kuin isäntä, joka runsaasta varastostaan ottaa esiin sekä uutta että vanhaa.”

  7. Ari

    En arvostele julkaisemiasi raamatunkohtia. Raamattuhan on Jumalan sanaa.

    Sen sijjaan olen koko ajan joutunut korjaamaan virheellisiä väitteitäsi, joita olet noiden raamatunkohtien selityksiksi esittänyt.

    Seuraavissa lauseissa näkyy mikä ero on merkitysten välillä, jos sanojen ympäristö otetaan todesta tai ei oteta.

    On suuri ero sanoa toisaalta: ”Ei ole Jumalaa.” verrattuna siihen kun toisaalta Raamatun tekstin yhteys otetaan todesta ja näin tuollainen tölväisy todetaa hullujen hommaksi.

    Psalmit:

    14:1 —-Hullu sanoo sydämessänsä: ”Ei ole Jumalaa.—-”

    53:2 Hullu sanoo sydämessänsä: ”Ei ole Jumalaa.—”

    • Käsityksemme parannuksenteosta näyttävät poikkeavan siinä, että Ari Pasaselle se on kerran tapahtunut kaikkeen vaikuttava käännös, ja minä koen sen olevan päivittäistä kilvoittelua. Tässä jatkuvassa parannuksenteossa tukena on se, että on kasteessa otettu Jumalan lapseksi.

    • Martti Pentti siis kaste ei ole sinulle sama kuin parannus?

      No mitä on kun jumalaton tulee uskoon, tekeekö hän parannuksen jumalattomuudestaan vai mitä?

      Matias Roto on kokoajan tuonut esille että parannus on pelkästään Jumalan työtä, onko se sinullekkin?

    • ”No mitä on, kun jumalaton tulee uskoon; tekeekö hän parannuksen jumalattomuudestaan?” On selvää, että uskon löytänyt ei enää ole jumalaton. Onko tarkoituksesi kysyä, voiko jumalaton luopua jumalattomuudestaan omin voimin ilman Jumalan vaikutusta? Miksi hän edes haluaisi niin tehdä, ellei Jumala häntä siihen ajaisi?

    • Martti Pentti toteat:”” Onko tarkoituksesi kysyä, voiko jumalaton luopua jumalattomuudestaan omin voimin ilman Jumalan vaikutusta? Miksi hän edes haluaisi niin tehdä, ellei Jumala häntä siihen ajaisi?””

      Hetkinen mitä tarkoitat ”ellei Jumala häntä siihen ””ajaisi”””?

      Mietippä nyt esim muslimia kun tulee uskoon, siis mistä hän luopuu kun lähtee seuraamaan Jeesusta ja miksi hän on valmis niin tekemään, pakostako vai onko hän löytänyt jotain minkätähden hän on valmis jopa henkensä edestä seuraamaan Jeesusta? samoin oli alkuseurakunnan aikaan, todellisia Jeesuksen seuraajia vainottiin mutta silti heidän määränsä kasvoi, miksi, oleko sinä kokenut sen että olisit valmis luopumaan kaiken löydettyäsi sen todellisen aarteen, Jeesuksen ja Jumalan?

    • ”Martti Pentti toteat: …” En totea, kysyn. Etkö tunnista lausetta kysymykseksi edes kysymysmerkistä, Ari Pasanen? Omaan kysymykseesi vastaan, että Jumalalla on keinonsa ajaa jumalaton synnintuntoon tai muuhun rakastavan Jumalan kaipaukseen. Etsikkoajaksihan sitä kutsutaan.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25