J

 

.

6 kommenttia

  • Tapio Tuomaala sanoo:

    Työ kantaa hedelmää. On ilahduttavaa huomata, ettei kukaan ole vielä ryhtynyt vänkäämään alkeisvoimateologian epäloogisuuksia, aukkojen ja vuotojen oppia, josta on reikiä koetettu vuosisatojen ajan paikata epämääräisellä mystiikalla tyyliin “Herran tiet ovat tuntemattomat” ja “pitää vain uskoa”. Eivät apostolit ja Jeesus niin opettaneet, vaan painottivat ymmärtämisen tärkeyttä. Epäloogisuuksien huomioiminen on erittäin tärkeää, sillä kun ne paljastavat opilliset virheet, niiden pitäisi johdattaa etsimään totuutta. Niin ei kuitenkaan käynyt juutalaisuudessa eikä niin näytä käyneen kristillisyydessä, jossa on myös ommeltu tilkku paikan päälle mystiikan silkistä ja satiinista.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Erkko Järvinen sanoo:

    Tapio” Itse kuulun Helluntaiseurakuntaan, enkä ole kokenut asioita noin kun arvostelet seurakuntaa. En epäile sinun uskoasi, vaan aliarviointiasi Helluntaiseurakunnan käytäntöä, jossa pyritään vakuttautumaan uskoontulon aitoudesta. Sydämen aitoudesta on kysymys uskoon tulosta. Antamasi esimerkki voi johtaa joissakin tilanteissa “käännynnäisiin” ajautumisesta, joka on tuhoisaa sille tosiasialle mitä Jeesus opetti.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Erkko Järvinen sanoo:

    Tapio Tuomaala: Kirjoitat “Olen yhtä sataprosenttisesti riippuvainen armosta kuin muslimi tai ateisti enkä kykene armoon lisäämään uskoon tulemistani, helluntaityylistä uudestisyntymstä, aikuisvesikastetta enkä Raamatun tutkimista, en mitään enempään kuin muslimi tai ateisti. Mystiikka lisää pyhiin kirjoituksiin oman sydämen toiveita ja oman uskon hedelmiä, kuten “nähnyt Jeesuksen” tai “,usko pelastaa”, vaikka Ut:n mukaan se ei ole mahdollista”.

    Uskoontulo perustuu yksinomaan Raamatun sanomaan, jossa meille kerrotaan se tosiasia, että meillä jokaisella on armo olemassa automaattisesti. Seuraavaksi Jumala kutsuu Hänen yhteyteensä, kulkemaan Jeesuksen jalanjälkiä seuraten.

    Kun me vastaamme Jeesukselle kyllä, niin Jeesus ei kiellä lupaustaan ottaa vastaan jokaista joka pyrkiin hänen luokseen. Pyhä Henki tekee uskon eläväksi. Tämän Jumala tekee Pyhän Hengen avulla. Kun sanoma, evankeliumi, Kristuksesta leviää, se synnyttää uskoa. Syntyy “Jumalan kansa”, kirkko. Yhteys Jumalaan synnyttää yhteyttä myös ihmisiin.

    Uskontunnustuksessa ilmaistaan myös usko syntien anteeksiantamiseen. Anteeksianto tarkoittaa, että rikkoutunut suhde Jumalan ja ihmisen välillä palautetaan ennalleen. Jumalan anteeksiantamuksen kautta ihminen saa ikuisen elämän.

    Kyllä lähetyskentiltä kuuluu väkeviä todistuksia siitä, kuinka muslimit on saanut avun erilaisiin sairauksiinsa, rukoiltaessa apua Jeesukselta. Monet muslimit (jopa imaamit) ovat avun saatuaan kääntyneet Jeesuksen puoleen ja lähteneet seuraamaan Jeesusta. Kyllä Jumala ilmestyy tavalla tai toisella. Joten kannattaa jättää tämä ismisjärkeily pois, joka vie meidät kauemmaksi Jumalasta. Raamatussa on monia tilanteita, joissa Jumala ilmestyi monille. Riman ylitys uskoon tulemiselle ei ole kellekkää liian korkealla, saadakseen iankaikkisen elämän.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Kansojen tuomiossa, Mat.25, ei kysytä uskoa, kirkkoa, suun tunnustuksia, uskoon tulemisia tai uudestisyntymisiä, vaan oikeamieliset erotellaan väärämielisistä tekojen mukaan. Kirkko on sotkenut yksinkertaisen totuuden epämääräiseksi sössötykseksi väärentämällä oikeamielisyyttä tarkoittavan kreikan sanan vanhurskaudeksi. Tällä kikkakolmosella lukija pääsääntöisesti menee retkuun, kun ymmärtää vanhurskauden kirkon ikkunasta käsin. Tällöin on luonnollista olettaa, että kirkko-opillisesti vanhurskaat tarkoittavat kristittyjä, jotka erotellaan vuohista, kuten esim. muslimeista tai vääräoppisista kristityistä.

      Kansojen tuomiossa oikeamielinen voi siis olla yhtä lailla muslimi kuin ateisti tai kristitty.

      Jo yksin kansojen tuomio kaataa kaikki kristilliset perusopit, kuten pelastusopin.

      Vaikka on kirjoitettu “sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi”, niin se ei tarkoita tuomiosta vapautumista. Jos on tehnyt hyviä tekoja, tuomio on iloksi ja riemuksi. En ymmärrä, miksi tavisihmisten pitäisi pelätä tuomiota. Jumala on hyvä ja oikeamielinen, toisin kuin maailman tuomarit, jotka tuomitsevat pystymättä näkemään sitä, mikä vaikuttaa ihmisen tahtomiseen ja tekemiseen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Erkko Järvinen sanoo:

      Tapio Tuomaala. Palaan vielä Mat 25: 1-30, 31-46. Jeesus lupasi toiselle pahantekijälle paikan Paratiisiin, tunnustettuaan syntinsä Jeesukselle ja todisti Jeesuksen olevan Jumalan Poika. Tällöin pahantekijä sai syntinsä anteeksi ja lupauksen paikan Paratiisissa. Saman kaavan mukaan meitäkin tuomitaan kuin pahantekijää, kun me tunnustamme syntimme ja otamme sydämen tasolla vastaan omana Vapahtajanaan. Mielestäni Jumalan oikeamielisyys käsite on kaiken yläpuolella, johon ihmisen ymmärrys ei riitä. Mat 25: 1-30 käsittelee eroa viisaitten ja tyhmien neitsyeiden eroa, jakeet 31-46 kansojen tuomiota, jossa jaetaan ja erotellaan toisistaan lampaat ja vuohet (viisaat ja tyhmät), joten ei vääräoppiset mahdu oikeaoppisten aitaukseen.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    “Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?” Gal.3:2

    Hengen saaminen on sikäli mystinen juttu, ettei sitä voi kukaan ottaa tai valita, vaan se saadaan. Hengellä on lahja luonne. On tosin niitä, jotka väittävät valinneensa, sen vapaalla tahdollaan, toiset taas ovat ratkaisseet syntyä uudestaan ja osa lähtee seuraamaan Jeesusta ja alkaa suorittamaan hengellistä elämää parhaansa mukaan jne.

    Paavali on viisas, kun asettaa vain yhden mahdollisuuden Hengen saamiselle, eikä se ole tekojen tie. Uskossa kuuleminen on ainoa mahdollisuus, mutta myös mystinen juttu, koska monet kyllä kuulevat kun Evankeliuimia julistetaan, mutta kaikissa se ei saa aikaan “kuulemista” (ei vaikuta)

    “Kuuleminen” on Raamatun konteksitissa “sisäistämistä” ja kuullun ymmärtämistä, ei siis pelkästän fyysistä äänen kuulemista.

    Sana saa siis ihmisessä aikaan kuuliaisuutta, joka on Henkgen sisäistämistä. Se ei ole mitään spiritualista, vaan sanoman sisäistämistä, joka taas saa aikaan toimintaa, eikä anna siten ihmisen olla toimeton. Parhaimmillaan tämä ilmenee ihmisessä armahtavaisuutena ja laupeutena toisia ihmisiä kohtaan ja ennenkaikkea kiitollisuutena Jumalaa kohtaan.

    Jumalan Voima on Sanassa, ei meissä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittajan viimeisimmät blogit

    • Pa
    • K
    • Mi
    • J
    • Ih
    • C

    Katso kaikki

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    • L
    • S
    • Ki
    • G
    • Roomalaiskirje
    • H
    • U

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit

    • S
    • L
    • Ki
    • L
    • Van
    • Per
    • V