Jäädä Raamattunsa kanssa yksin, raskas taakka!?

Raamattu raskas taakka, on ei-hengellisen tutkiskelun tulos. Viittaan Freija Özcanin kirjoitukseen Kotimaa-lehtien palstoilla.

Ymmärrän, että Freija Ö. siirtyi Raamattu-suhteessaan korkeammalle(ko) tasolle TM-tutkinnon nosteessa. Laitoin tuon ko-lopun, koska laitos, missä teologit koulutetaan ja missä Freija Ö:n mentori, Martti Nissinen, opettaa, ettei Raamattu ole ‘niin ja amen’, eli Totuus, vaan jatkuvassa muutoksessa oleva Raamatun tulkinta vie totuuteen. Eli Raamattu ei ole Totuus, vaan se on totuuksien päällä. Näin sanoittaa ja tulkitsee kirkot, kuten idän ja lännen katolisuus ja luterilaisuus.

Rakkaus Raamattuun, niinkuin kirjoittaja mainitsee, on hänellä syttynyt jo lapsena ja se rakkaus sai hänet lukemaan Raamatun kannesta kanteen, jopa useampaan kertaan. Freija Ö. ei väitä, ettei hän olisi ymmärtänyt, mitä luki, koska olihan hänellä rakkauden synnyttämä halu, yritys ymmärtää. Rakkaus Jumalalta luetuttaa Raamattua. On yleisessä tiedossa, että Raamatun lukeminen vähenee samassa suhteessa, kuin teologinen tutkinto alkaa kiinnostaa. Oli varmaan helpottavaa, vapauttavaa kuulla Nissistä, joka ei missään yhteydessä ole maininnut, viitannut, Hebr. 4: 2

”Sillä hyvä sanoma on julistettu meille niinkuin heillekin; mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat.”

Tai Pietarin ilmoitukseen samasta asiasta, eli ei omin neuvoin.

2. Piet.1:20 ”Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä, 21 sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.”
Myös Paavali, aikansa ‘nissinen’ kohtasi Jeesuksen, Itse Sanan ja siksi laittoi roskiin jopa Gamalielin opetukset, koska hänelle oli tapahtunut se kuuluisa nissisien pilkkaama “taivaasta pudonnut ilmoitus”, vt. Gal. 1:

11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista; 12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut. 13 Olettehan kuulleet minun entisestä vaelluksestani juutalaisuudessa, että minä ylenmäärin vainosin Jumalan seurakuntaa ja sitä hävitin 14 ja että edistyin juutalaisuudessa pitemmälle kuin monet samanikäiset heimossani ja ylen innokkaasti kiivailin isieni perinnäissääntöjen puolesta.
Raamattu sulautuu vain uskossa, eli on kirja uskoville, siinä muodossa kuin se on tarkoitus olla.
Monet ovat alottaneet, mutta luopuneet, koska Jeesuksen seuraaminen jokapäivä, ristiä, eli uskoa kantaen, on näyttänyt liian vaatimattomalta Egyptin hovin loiston rinnalla.
Julkisena ja Nissisen mielipiteisiin korreloituvana on nähtävä 2015 toteutunut V-M. Kärkkäisen siirtyminen luterilaisuuteen. Hänen papiksi vihkimistänsä ehdotti ELCA:n piispa Guy Erwin, ehkä kuuluisn ja ensimmäisiä homoudessa eläviä piispoja. Tämän jälkeen Kärkkäinen ilmoitti toimivansa Texasissa, jossa piispana on Kevin Kanouse, juuri kaapista ulostullut homoseksuaali, hänkin.
Jos lukee vain Raamattua, eikä kirjoja, jotka kertovat mitä Raamatussa lukee, niin Freija Özcanin laajentunut ymmärrys tai Nissinen raamatuntutkimuksen huippukärkenä tai Kärkkäisen homoudella tasoitettu polku luterilaisuuteen ei voi toteutua. Näiden kolmen esimerkkihenkilön ja heidän matkakumppaniensa osaamisen tarve poistuu, mitä Jumalan Seurakuntaan tulee. Augustinuksen ideoima corpus permixtum, eli sekalainen seurakunta eli tämä maailma, heitä kyllä tarvii. Vaikkei minulla ole yhtäläisyyksiä Erkki Tuomiojaan, niin kannatan hänen ehdotustaan, että teologinen tiedekunta lakkautetaan.

  1. Antti H.

    Piikittlet nk. helluntailiikettä, eli helluntalaisia. Olet kanssani samaa mieltä, mutta tiedotat sen korkeammalta. Me helluntalaiset ympäri maailmaa, oleme juurio niitä, joille Jeesus osoitti nuhtelunsa, vt. Ilmestyskirjan seitsemän seurakuntaa. Kuitenkin pelastusoppimme on niinkuin se on Raamatussa ja Apostolien tekojen 2. luvussa. Olen kiusaantunut sinun tuestasi, ’korkeammalta’. Asia ei tarvi sitä.

    • En tieä, mitä on tuki korkeammalta. Käyn usein hellutaiseurakunnassa ja Pyhän Hengen läsnäolon takia viihdyn siellä hyvin. Luterilaisissa kirkoissa ei tätä Hengen ilmapiiriä ja läsnäoloa ole täällä missä minä asun. Nautin tästä ihan yhdessä muiden kanssa, samoin ehtoollisesta. Myös vaimoni oli tämän seurakunnan pastori.

      Sitten, meillä kaikilla on oma näkökulmamme asioihin. Minä tietysti pidän oikeuden määritellä itse mistä mitäkin katselen. Samoin kuin sen, mitä näen.

    • Mänttäri.”Piikittlet nk. helluntailiikettä, eli helluntalaisia”.

      JO sanon, että helluntailiike tai suuri osa helluntailaisista on lain alla, ei se ole mitään piikittelyä. Se on minun havainto. Minulla on monta näin lainalaista helluntailaisystävää, samoin kuin luterilaista.

      Toivon kaikille hyvää, että löytäisivät Hengen vapauden ja Jumalan suunnitelman itselleen.

  2. Kun jotkut kommentoijat puhuvat laittomuudesta, niin kreikan anomia, josta laittomuus on käännetty, tarkoittaa olla kuin lakia ei olisi, asettua lain yläpuolelle, olla laki itselleen. Yhteiskunnassa on aina enemmän lakeja, joten yhteiskunta ei voi edustaa laittomuutta. Kun apostolit puhuivat laittomuudesta, niin sen on täytynyt liittyä seurakuntiin ja niitä uhkaaviin vaaroihin. Eivät apostolit missään kohdin moiti roomalaista yhteiskuntaa, vaan päinvastoin kutsuvat sen edustajia Jumalan palvelijoiksi.

  3. Antti Hämäläiselle:

    Koskee kommenttiasi 19.07.2019 09:13

    Antti H.
    Mielestäni hutiloit tai et ota tosissaan mitä sinulle kirjoitin.
    Tarkoitan sanojasi:
    “No suurin osa suomen uskovista kuitenkin kuuluu tähän “sekalaiseen seurakuntaan”, kirkkoon, ja muodostaa Kristuksen ruumiin sen puitteissa. Tällaisis uskovia on Suomessa paljon enemmeän kuinvapaakristillisiä.”

    Ilmaisit että kannatat teologista koulutusta. Tämä pitäisi tehdä sinut kykeneväksi syventyä mitä tuo Augustinuksen ‘corpus permixtum’, sekalainen seurakunta on. Etkö käsitä sen merkitystä, vai etkö välitä?

    On mielestäni erittäin tärkeää, ettei sano, että “… kirkkoon, ja muodostaa Kristuksen ruumiin sen puitteissa. Tällaisia uskovia on Suomessa paljon enemmän kuin vapaakristillisiä.”

    Ensinnäkin, ‘sekalainen seurakunta’ ei ole puitteet, joissa Kristuksen Ruumiin voisi muodostaa. On totta, että luterilaisuudessa elää uskovia, jotka haluavat muodostaa oman yhteisönsä, mutta sakramentaalisuuden päälle. Tästä on kuvaavaa, kun 80-luvun lopulla evlut-helluntalaisen neuvottelukunnan jäsenistä yksi, piispa, kysyi ystävältäni, joka oli tuossa neuvonpidossa mukana, että “ettekö te helluntalaiset pidä meitä luterilaisia uskovia lainkaan uskovina?” Tähän hänelle ystäväni vastasi, että “totta kait pidämme teitä uskovina, mutta kastamattomina uskovina”.
    Tämän ymmärtää, jos ymmärtää, että Kristuksen seurakunnan perustuksen alku on kuvattu Apostolien tekojen 2. luvussa. Siinä on:
    1. uskoontulo
    2. vesikaste
    3. Pyhän Hengen kaste
    4. Leivänmurto (ehtoollien) uskovien kesken
    5. Seurakunta, ek-klesia (apt. 2:47), johon Herra liitti niitä, jotka tulivat uskoon.

    Nämä kaikki ovat perusta ja alku

    Sinun opetustoimesi, jota nyt mainostat täällä, johon sekalainen seurakunta luo puitteet sakramentteineen, ei ole opetusta suorasta ja selvästä tiestä, jolta tyhminkään ei eksy, ja tärkeimpänä: “.. sen nimi on ”pyhä tie”: sitä ei kulje saastainen ..”, Jes. 35:8.

    • Mänttäri. ” Tähän hänelle ystäväni vastasi, että “totta kait pidämme teitä uskovina, mutta kastamattomina uskovina”.

      Nyt tässä on kyse jonkun pitämisestä jonain. Nyt oli sitten kastettu niin tai näin, kun näen että joku on uskossa ja kykenevä seuraamaan Pyhän Hengen johdatusta, voin tehdä asioita sellaisen uskovan kanssa.

      Myös esittelemäsi viiden kohdan ohjelma on minusta aivan hyvä, sehän on tie helluntaiseurakunnan jäsenyyteen ja yhteyteen.

      Minun kutsumus siis ei ole ollut eritellä tällaisia asioita enkä ole sellaiselta pohjalta valinnut yhteistyökumppaneitani.

      Nyt en täällä mainosta mitään opetustointa, tai erityisiä puitteita sen suhteen, vaan sanoin, että olen toiminut erilaisissa seurakunnissa, sekä vanhoissa kirkoissa, että perinteisissä vapaissa suunnissa kuin uusissa seurakunnissa. Tällä hetkellä toimin eniten ns. uusissa seurakunnissa ja myös vähän ev.lut. puitteissa. Mitä opetan, on siis sellaista, mitä uskovat kaikissa seurakunnissa tarvitsevat ja voivat hyödyntää elämässään. Voin kokemukseni perusteella sanoa tuntevani aika hyvin erilaisia uskovia erilaisista puitteista, js myös heidän ongelmiaan, usein “mielen linnakkeita”, “strongholdeja”, vrt t 2Kor 10:5. Näiden murtamisesta pidän kovasti, jos se on mahdollista. Nämä ovat siis erilaisia helluntailaisten, luterilaisten, vapaakirkollisten ja uusien seurakuntien ym. keskuudessa.

    • Mänttäri. ”Ensinnäkin, ‘sekalainen seurakunta’ ei ole puitteet, joissa Kristuksen Ruumiin voisi muodostaa”.

      No minä näen tämän asian vähän toisin. Minun Kristuksen ruumiiseeni kuuluvat kaikki uudestisyntyneet Kristuksessa olevat uskovat kaikkialla maailmassa aivan riippumatta siitä, onko heidän rakennelmansa kultaa, hopeaa, jalokiviä, puuta, heinää tai olkia, vrt 1 Kor 3:11-13.
      Ainahan on kenen vaan mahdollisuus alkaa alusta rakentamaan Uuden testamentin mukaista seurakuntaa, kun vanhat kirkot tai seurakunnat eivät vastaa odotuksia tai näkemyksiä. helluntailaisuuteen kyllästyneet ti turhautuneet ovat Suomessakin perustaneet ns. uusia seurakuntia. Minusta niistä ei ole tullut paljon kummempia kuin hellutailiikkeestäkään. Herätysliikkeenä helluntaiherätys Suomessa on minusta elänyt parhaat aikansa joskus sodan jälkeen. Maailmallahan tilanne on aivan toinen ja Etelä-Amerikassa on paljon herätysliikehdintää jossa helluntailaisetkin ovat mukana.

    • Puhut eri asiasta. Kirkkolaitokset eivät ole puitteita eikä katveita, joihin voi muodostaa Jumalan Seurakunnan paikallisesti. Näihin katveisiin muodostuu koteloitumia, puun ja kuoren väliin, ikäänkuin.

      Ajattelin, että olisimme tällä erää lopettaneet sinun kommenttiisi, mutta et halunut. Lopetetaan nyt kuitenkin tähän.

    • Mänttäri. ” Näihin katveisiin muodostuu koteloitumia, puun ja kuoren väliin, ikäänkuin”.
      En vain huomannut että tahdot lopettaa keskustelun. Tämä on viimeinen komentti. Kuitenkin, ymmärrät näiden ”koteloitumien” olemassaolon. Helluntailiikkeessä on kai 50 000 uskovaa. Näitä kirkon uskovia on monikertaisesti enemmän. Heissä on siis Pyhän Hengen sinetti ja virren mukaisesti ”taivasta kohti matka käy”.
      Kun uskova on vapaa, hän osaa olla vapaa erilaisissa puitteissa. Kun hän on sidottu ja lain alla, ei puitteet pelasta tältä kurimukselta.
      Palaillaan toinen kerta asiaan.

    • Kuka voi varmuudella sanoa, että kaikki helluntailaisuuteen kuuluvat ovat elävässä uskossa. Mitä Jumala sanoikaan profeetta Samuelille, kun piti valita Israelille kuningas. Profeetta Samuelkin aluksi olisi valinnut väärän henkilön: ”Sillä ei ole niin kuin ihminen näkee: ihminen näkee ulkomuodon, mutta Herra näkee sydämen.” 1. Samuelin kirja 16:7

  4. Jari Haukka
    19.07.2019 07:08

    Toivottavasti tämä saavuttaa vielä sinut. En käy muita kohtia kommentistasi läpi kuin kehotuksen lukea linkistäsi Pyhittäjä Johannes Valamolaisen kirjoittamaa.

    Kirkot, niinkuin Ortodoksinen kirkko, johtaa tietonsa ja alkunsakin, jopa, ihmisten viisauksiin. Jerusalemin hengenvuodatusta ei Idänkään katolisuus tai nimenomaan se, ei pidä kirkkolaitoksensa alkuna. Alku on jonkinverran ennen nykyistä ajanlaskua ja sen ajan pyhimyksien viisauuksien päällä.

    Tuon Johannes Valamolaisen päätelmistä, opetuksista eli viisauksista voin sen verran nyt sanoa, että viisaudet kärsivällisyydestä, toisten tuomitsemisesta, syntiin lankeamisesta, lakihenkisyydestä ja rukouksesta, sisälsi johdatuksen pois Raamatusta. Voi olla, että muutaman viikon kaarella kirjoitan näiden palvottujen pyhimysten ohjeista.

    Jos joskus sanotaan ortodoksisuudessa tai katolisuudessa kehotettavan tutkia Sanaa, niin tähän mennessä nuo kaikki väitteet ovat harhautuksia, joko:
    ei yksin, tai ohjatuna tiettyihin kohtiin . Tällainen aidatulta alueelta Raamatun lukeminen on sallittua mm. Taize-liikkeessä, kun heidän joukkosessiot kokoontuvat ja kun Taize-kylässä herkistellään.

Reijo Mänttäri
Reijo Mänttäri
Jo lapsena, aito usko ja sen ilmiöt, saivat minut viihtymään helluntalaisten kokouksissa. Otollisesta tilasta, omakohtaisen uskonlahjan sain vastaanottaa jo 10-vuotiaana. 4 vuotta myöhemmin halusin, että minut kastetaan vedessä, koska Jeesuksellekin se oli vanhurskautuksen täydellistyminen. Nyt lähes "koko maailman" kiertäneinä paluumuuttajina vaimoni kanssa, voimme todeta, että helluntalaisuudessa halutaan noudattaa Alkuperäisiä Ohjeita, vaikka yhtä puutteellisina kuin Alkuseurakunnassa.