Ikuisen rakkauden liitto

Jumalan rakkaus on ikuinen. Kukka kertoo rakkaudesta.
Kukka katoaa, mutta Jumalan rakkaus ei koskaa katoa.

Sunnuntai 03.05.2020
3. sunnuntai pääsiäisestä, latinaksi Jubilate
Jumalan kansan koti-ikävä
1. lukukappale: Jes. 54:7-10

Koko kansa on yksi mieli, yksi sielu. Koko kansaa kokonaisena kansana sinutellaan. Jumala on yksi, siksi myös hänen kansansa on yksi. Kansan ykseyden perustana on se, että Jumala on yksi.
Ilmestyskirjan sanomassa Jumala on sulhanen ja koko kirkko, koko Jumalan kansa, yhtenä sieluna, on Karitsan morsian tai vaimo, elikä siis Jeesus on ristinsä työllä sovittanut koko maailman Jumalan edessä ja tuon armon ja laupeuden osallisuuteen nyt Pyhä Henki kutsuu kaikkia ihmisiä kaikkialla maaimassa käymään tämän yhtä mieltä, yhtä sielua, yhtä henkeä olevan maailmanlaajuisen, eli latinalaisittain sanottuna katolisen, kirkon yhteyteen.
Kirkko on yksi koska Kristus on yksi. Kirkko on Kristuksen ruumis maan päällä, yksi kirkko yhdessä Kristuksessa eli yksi kansa, ristiinnaulitun eli koko maailman lunastaneen Uhrikaritsan omakseen ostama.

Jumala sanoo yhdestä pyhästä katolisesta eli yhteisestä kirkosta eli Jumalan kansasta kansaa sinutellen näin:

Minä armahdan sinua,
minun uskollisuuteni on ikuinen,
sanoo Herra, sinun lunastajasi.

Nooan esikuva Jumalan armahtavan laupeuden liitosta

Jumala oli suuressa armossaan armahtanut Nooaa. Tämä oli pelastunut perheineen koko eläinkunta mukanaan. Vedenpaisumuksen jälkeen Jumala asetti sateenkaaren merkiksi ikuisesta rakkaudestaan ihmiskuntaa kohtaan. Enää koskaan hän ei hävitä koko maata ihmisten syntien tähden, vaan antaa armonsa ja laupeutensa vallita kansaansa. Koska Jumala on ikuinen, niin myös hänen rakkautensa on ikuinen. Jumalan hyvyys ja rakkaus ilmenee siinä, että Jumala tekee ikuisen liiton ihmisten kanssa.

Tämän Jumalan ikuisen liiton perustana on Jeesuksen pelastustyö. Golgatan ristillä hän on sovittanut koko maailman kaikki synnit. Nyt ne on anteeksi annettu, niitä ei siis enää muistella, vaan kaikki on uudeksi tullut Jeesuksen työn tuloksena.

Tämän ikuisen liiton yhteyteen me pääsemme pyhän kasteen sakramentissa. Kaste liittää meidät kristilliseen uskoon, pakanasta tulee Jumalan lapsi. Katovaisuuden alaisesta iankaikkisen elämän perillinen.

Jumala ei tiuski, hän ei karju eikä ärjy, vaan hänen hyvyytensä koko täyteys ilmenee hänen rakkautensa liitossa, ikuisessa, katoamattomassa onnen autuudessa, Iankaikkisen Isän luona taivaan asunnoissa alati jatkuvaan, sen jälkeen kun tämän ajallisen ja katoavaisen olemme taaksemme jättäneet.

– Minä vannon niin kuin Nooan päivinä.
Silloin minä vannoin,
etteivät Nooan ajan vedet enää koskaan tulvisi maan yli,
ja nyt minä vannon,
etten enää sinuun vihastu enkä sinua soimaa.
Vaikka vuoret järkkyisivät
ja kukkulat horjuisivat,
minun rakkauteni sinuun ei järky
eikä minun rauhanliittoni horju,
sanoo Herra, sinun armahtajasi.

  1. Matias

    ”Kun sitten tulee kysymys meidän tulevasta elämästämme Jumalan luona taivaassa, niin tämän on Jeesus pelastustyöllään valmistanut meitä varten, joten saamme luottavaisin mielin turvautua hänen hyvyyteensä ja ihmisrakkauteensa, ”

    Ajatus ja idea ”Tulevasta maailmasta,” tarkoittanee kuitenkin tulevaa ajassa, ja koska me olemme se tuleva maailma, suhteessa kauan sitten kirjoitettuihin teksteihin, meidän pitäisi nähdä sen toteutuneen, mutta näemmekö me ?

    Ei Jumala ihmisiä kuolemaa varten luonut, vaan elämää varten. Ja käsitykseni mukaan meidän pitäisi kasvaa Jumalan kaltaisuuteen, koska vain kaltaiset voivat toisiaan ymmrätää. Ei niinpäin, että Jumala tulisi ihmisen kaltaiseksi, eihän maailmalla silloin olisi mitään toivoa, kun näemme millainen ihminen on.

    Meillä on kaunis maailma ja saamme käyttää hyödyksemme kaikkea luotua, kohtuudella ja tarpeeseen ja ilmaiseksi. Maa kasvattaa aina uudet hedelmät. Mutta kristinusko on tehnyt maailmasta syntisen laulun ja kehoittaa kaipaamaan pois täältä synnin pesästä. Tekee synkkiä lauluja, jotka lietsovat mielen masennukseen, ankeuden tunteeseen, kaiken synkkänä näkemiseen, kaiken kauniin ja hauskan kieltämiseen ja jyrkkään tuomitsemiseen.

    Jos ei näe Luojan luomassa kauniissa maailmassa mitään hyvää ja nautinnollista, ihmiselle luotuna, vaan kieltää sen ja toivoo jotain vielä parempaa taivaassa , niin kertooko se muusta kuin siitä, että ihminen on ahne ja kiittämätön olio, jolle mikään lahja ei riitä, vaan pitäisi olla parempaa tarjolla. Ja vielä armosta, ei ansioista.

    Ymmärrän tietysti sen, kuten on puhuttukin, että kaipaus omaan maahan, Luvattu maa, on ollut heillä, jotka vainon alla ovat meidän keskuudessamme vaeltaneet, ja hirveimpinä kidutusten ja epäoikeudenmukaisuuden aikoina, jopa kuolema on voinut tuntua pelastukselta, mutta se ei kerro siitä, että he olisivat elämään kyllästyneet, se kertoo meidän pahuudesta, josta ei ole aikomustakaan edes luopua. Ei siitä mitään palkintoja jaella taivaassakaan, se olisi vastoin kaikkia oikeuskäsityksiä. Jos palkintoja jaellaan, se kuuluu heille jotka ovat joutuneet kärsimään Jumalan nimen tähden. Ja toivottavasti he saavat jo täällä ajassa. Kuten myös Job sai.

    Israelin maassa on Jeesuksen syntymäkirkko ja hautoja kaksin kappalein, puutarhassa ja kirkossa, miksi ne olisi tehty, jos ei olisi ollut tarkoitus, että siitä tulee Jeesuksen Kristuksen maa, eikä juutalaisten maa ? Tavoite oli siis maallinen, ei taivaallinen.
    Siitä kertoo myös ristiretkeläisten toiminta, Jerusalemista piti tulla kristitty kaupunki. Juutalaisia surmattiin. Kun Jerusalemin pitäminen ei onnistunut, piti keksiä taivaallinen, kuoleman jälkeinen utopia. Ja monet halusivat tulla haudatuiksi Juudean maalle koska uskoivat, että vain sitä kautta pääsee taivaaseen, kun Jeesuskin meni. Ja haudataanhan meilläkin ruumiit pää itäänpäin.

    Se ei tietenkään ketään vahingoita, jos haluaa uskoa, että taivaassa on valtakunta, jossa valkopartainen jumala istuu valtaistuimella, poika polvellaan, ( vai karitsako se oli,?) mutta ei sen takia saa ketään demonisoida ja halventaa, ja hävityksen vimmassa vaeltaa, ryöstäen maita ja kaupunkeja ja ihmisiä surmaten ja syyttäen Jumalan murhaajiksi.

    Jumalaa ei kukaan pysty surmaamaan, sen pitäisi olla jo selvää, koska silloin kaikki muukin kuolisi.
    Eikä Jumala tule ihmisen kaltaiseksi, vaan ihmisen pitää kasvaa Jumalan kaltaiseksi.

    • Ari

      Jos sinulla olisi rakkautta, niin et pyrkisi aina jankuttamaan keskustelukavereittesi kanssa, vaan olisit valmis viemään keskustelua eteenpäin eikä pelkästään junnaamaan paikoillaan.

      Joten hyvä ihminen. Pyripä antamani vastauksen valossa katsomaan omaa elämääsi peiliin.
      Onko sinun elämäsi heijastanut rakkautta lähimmäisiin, talkootöissä, kansakuntamme yhteisissä pyrkimyksissä, meidän yhteiseen kirkkoomme, entä omassa perheessäsi vaimoosi ja muihin läheisiisi.

  2. Tarja

    Ihmiskunnan syntisyys on kyllä vallinnut ihmisiä jo alusta asti. Kotia, vainoja, syrjintää, varastamista jne on esiintynyt kautta aikojen niin pitkään kuin ihmisiä on ollut olemassa.

    Tämä realiteetti on ollut olemassa jo ennen kuin kirjoitustaito keksittiin noin 3 100 eKr. ja tämä ihmiskunnan syyllinen puoli on kuvattu jo vanhimmissa kiilakirjoituksissakin. Tätä ei voi päästä pakoon, jos pitää silmänsä auki.

    Sellainen mahdollisuus, että ihminen itse voisi päästä tästä puolesta ihmiskunnan ongelmaa vapaaksi, ei ole realistinen. Esimerkiksi koulutustason nousu ja tieteellisen tutkimuksen nousu eivät ole vähentäneet ihmisten halua pahaan.
    Esimerkiksi USA:n presidentti Obama sain noin 30 tappouhkausta jokaista päivää kohti.

    Jumala on luonut ihmisen omaksi kuvakseen: siis elämää varten. Kuolema on seurausta ihmisen syyllisyydestä.

    Juuri elämän voittamista varten Jeesus otti ihmisyyden ja tällä tavalla yhdisti Jumalasta luopuneen ihmisen takaisin Jumalan yhteyteen. Jumala ei vain huikannut taivaasta, että kyllä te olette kultaisia, vaan tuli keskellemme ottamaan todesta meidän inhimillisen hätämme ja tuskamme. Näin hän tuli päästämään meidät vapaaksi näistä elämäämme tuohoavista voimista.

    Jumalan Pojan pelastustyön suunta siis oli ihmiesn elämän puolesta, ihmisyyden puolesta, hyvyyden puolesta, kaikkea vääryyttä, pahuutta ja kuolemaa vastaan.

  3. Matias Roto miksi Jeesus Sanoi seuraavan:

    Joh. 5:42
    mutta minä tunnen teidät, ettei teillä ole Jumalan rakkautta itsessänne.

    Onko siis niissä ihmisissä Jumalan rakkautta jotka tekevät pahaa lähimmäisilleen?

    Entä niissä jotka eivät ota JeesuksenSanoja vastaan vaan ylenkatsovat Hänet?

    Joh. 12:48
    Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

    • Ari

      1 ) Tuossa Johanneksen evankeliumin viidennen luvun kohdassa on puhe siitä, että hänen kanssaan keskustelleet eivät uskoneet Jeesukseen. Siksi he jäivät ulkopuolelle.

      Heidän silmänsä olivat sillä tavoin pimitetyt, etteivät he huomanneet, että tuon aikainen koko Raamattu

      – eli toisille Laki eli Toora eli Viisi Mooseksen kirjaa,

      – toisille tämän lisäksi myös Profeetat eli Nevi’im eli joukko nykyisen Vanhan testamentin kirjoja kuului myös Raamattuun,

      – joillekin näiden lisäksi laskettiin mukaan myös Kirjoitukset eli Ketuvim eli nykyisen Vanhan testamentin kirjoista esim. Daniel, Psalmit jne

      – sekä suurimmalle osalle kreikankielistä juutalaisuutta eli noin viisinkertainen määrä Pyhällä maalla olevien arameankielisten määrä juutalaisia, joille myös Vanhan testamentin Deuterokanoniset eli Apokryfikirjat kuuluivat Raamattuun.

      Nämä jotka eivät ymmärtäneet Jeesuksen olevan Jumalan Poika jäivät siis pelastuksen ulkopuolelle.

      Jeesus kertoi että hän oli ymmärtänyt näiden kieltäytymisen.

      2) Luvun 12 sanoma on lähes saman ajatuksen kantama. Hänen keskustelukaverinsa eivät olleet vastaanottaneet hänen tarjoamaansa iankaikkisen elämän tarjousta. Mutta teologisesti asia menee eteenpäin.

      Jeesus on Jumalan Poika eli hän siis on olemukseltaan Jumala. Tämän sanoman hän jakoi kuulijoilleen. Tämä oli ihmiskunnan pelastuksen sanoma, iankaikkisen elämän todellisuuden tarjous ja kaiken lisäksi aivan lahjaksi tarjottuna. Mutta vastaanottajien kieltäytyminen esti heitä pääsemästä osalliseksi tarjotusta lahjasta.

      Koska Jumala on yksi niin se, että Isä on Jumala ja Jeesus on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala , tarkoittaa sitä että samaan aikaan voidaan todeta, että Jumala on yksi, mutta hän on ilmoittanut itsensä kolmessa persoonassa Isänä ja Poikana ja Pyhänä Henkenä.

      Koska Jumala on lukumääräisesti yksi, niin Jumalan Pojan Jeesuksen tarjous on kollmiyhteisen Jumalan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen tarjous, elikä siis Jeesuksen antama lahja on jo taivaassa päätetty eikä sitä voi mikään mahti maailmankaikkeudessa ei sen paremmin näkyvässä kuin näkymättömässäkään maailmassa tehdä tyhjäksi, koska Jumalan sana on väkevämpi kuin taivas ja maa tai kaikki universumien universumit.

    • Ari

      Jo 23.4.1944 minut liitettiin pyhän kasteen välityksellä uskon yhteyteen. Tämä on Jumalan oman järjestyksen mukainen kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

      Jumala on uskollinen ja hänen turvissaan olen ollut tuosta alkaen.

      Mikään ei voi minua erottaa iankaikkisen Jumalan yhteydestä koska hän on kaikkivaltias ja hänen rakkautensa on rajaton.

  4. Matias

    ”Jumalan Pojan pelastustyön suunta siis oli ihmiesn elämän puolesta, ihmisyyden puolesta, hyvyyden puolesta, kaikkea vääryyttä, pahuutta ja kuolemaa vastaan.”

    Ei kuitenkaan toteutunut. Jeesuksen seuraajat hylkäsivät lain, vaikka se olisi pitänyt kirjoittaa sydämiin, niin , että kaikki sitä sydämestään noudattavat.
    Kristinusko pitää lakia kirouksena, kirouksen virkana. Ja vaikka he ovat ns. vapaat laista, he kuitenkin puhuvat synnistä, joka on lain rikkomus, laittomuus. Paavalikin varoittaa laittomuuden lapsista.
    Nyt kaikilla mailla on kuitenkin perustuslaki ja muita lakeja pilvin pimein, joten laki täällä meitä vallitsee. Ja hyvä niin. Rikollisuus on kuin virus, mutta laki pitää sitä kurissa ja rikolliset saavat rangaistuksen.

    Mutta palaan vielä pääsiäiseen ja pelastustyön uskottavuuteen, Jeesuksen ajan tilanteeseen. Pääsiäinen oli iso juhla, ja ihmiset pyhiinvaelsivat Jerusalemiin vietämään juhlia. Tuskin roomalaisetkaan olivat niin epäkohteliaita, että ryhtyivät järjestämään teloituksia suuren juhlan aikana. Se ei ole uskottavaa. Roomalaisilla oli tapana järjestää kidutusnäytöksiä kansanhuviksi, mutta he eivät nyt olleet omiensa keskuudessa.

    Teloitusten järjestäminen olisi ollut suuri loukkaus juutalaisille, heidän oli luvattu noudattaa omaa uskontoaan ja pääsiäinen oli suuren juhlan aikaa. Ja koska paljon oli kansaa koolla, siitä olisi syntynyt vakava yhteenotto.

    Evankeliumi ei kerro ollenkaan pääsiäisjuhlasta Jerusalmissa, vain Jeesus kokoontuu miesten kanssa syömään leipää ja viiniä, viimeisellä aterialla,kuten kerrotaan. Kuvauksesta jää kokonaan pois se, miten muut viettivät pääsiäistä, joten se ei voinut olla pääsiäinen.
    Ympäristössä tuntuu vallitsevan täysi hiljaisuus, ei juhlakansan puheen sorina ja elämä.
    Tarina on kuin yhteydestään irroitettu pikku episodi, jolla ei ole historiallisesti todellista taustaa ja ympäristöä.

    • Tarja

      Kiitos pohdiskeslustasi

      Teologiassa puhutaan lain kolmesta käytöstä.

      1) Ensimmäinen on lain yhteiskunnallinen käyttö. Tämä tarkoittaa sitä että kaikilla kansoilla on oma lainsäädäntönsä ja kussakin maassa noudatetaan juuri sen maan lainsäädäntöä, koska siinä huomioidaan juuri tuon maan olosuhteet.

      2) Lain toinen käyttö on se, että Jumalan sana laksina paljastaa meidän syntisyytemme ja sen että tarvitsemme syntiemme anteeksiantoa. Tämän anteeksiannan antaa se, että Jumalan sana on myös evankeliumia, sitä että rakkaan Vapahtajamme sovintotyön turvin meidän kaikki syntimme ovat anteeksi annetut ja siksi saamme olla vapaita kaikista syytöksistä ja rohkein mielen elää elämäämme vapauteen armahdettuina.

      3) Lain kolmas käyttö on sitä, että käytämme Jumalan sanaa elämän ohjeena. Jeesuksen rakkauden käsky ja muut Raamatun hyödylliset ohjeet antavat opastusta siihen miten meidän pitää elää jotta voimme mahdollisimman hyvin palvella Jumalaa ja lähimmäistämme tämän meille annetussa elämässämme.

      ”Laista kirouksena” puhuu hellenistijuutalainen rabbi Paavali. Tuossa yhteydessä hän puhuu Tooran eli Lain eli Viiden Mooseksen kirjan käytöstä sellaisella tavalla että sitä käytetään ihmisten elämän sortamiseen eikä vapauttamiseen. Hänhän sanoo perusoppina sen että Laki on hyvä eli että tämä Vanhan testamenttimme perustava osa on itsessään hyvä ja rakentavaa Jumalan sanaa, mutta sitten jatkaa, miten tämä itsessään hyvä on väärin käytettynä tullutkin pahaksi eli ihmisen elämää sortavaksi voimaksi. Tämä tapahtuu silloin jos ihmisen perusluottamus siirtyy Jumalan suureen hyvyyteen luottamuksesta omien tekojen tirkistelyksi ja omaan vanhurskauteensa tuijottamiseksi.

      Paavali käyttää Tooraa eli Lakia useamman kerran kirjallisena profetiana Jeesuksen pelastustyön selittämiseksi. Siinä hän käyttää aikansa parhaita kirjanoppineitten selittysmalleja juutalaisten oppineitten kesken.

      Pohdiskelusi siitä, ettei pidä järjestää mitään tällaista teloitusta juhlan aikana, ei ole uutta. Sitä olivat jo Jeesusta vastustaneet ja hänen teloittamistaan ajaneet voimatkin käyneet: ”Ei juhlan aikana —”.

      Jeesuksen ehtoollisen asettamiseen liittyvä ateria oli nimenomaan pääsiäisateria.

      Matteuksen evankeliumi:

      26:18 Niin hän sanoi: ”Menkää kaupunkiin sen ja sen luo ja sanokaa hänelle: ’Opettaja sanoo: Minun aikani on lähellä; sinun luonasi minä syön pääsiäisaterian opetuslasteni kanssa.'”

      On huomattava, että pääsiäisateria vietettiin kodeissa. Näin se oli luonteeltaan juhla, jossa ihmiset pysyivät tuon juhla-aterian aikana kukin omalla tahollaan. Sen sijaan yhteisiä uhreja ja niihin liittyviä liturgioita pidettin temppelissä tuonkin suuren juhlan aikana, joten väkeä oli paljon liikkeellä tuon juhlan kokonaisuuden aikana.

      Pääsiäisen viettoon viittaa myös se että neljännesruhtinas Herodes oli tullut Jerusalemiin.

      Samaten valtaisan pyhiinvaeltajien joukon hoosianna -laulu oli mahdollista järjestää vain yhden kolmesta suurimmn juhlaan tulevan väen keskellä. Sellaista kansanjoukkoa ei tuollaisessa kollektiivisessa ja lukemattomien ikivanhojen tapojen kulkuun liittyvässä yhteisössä olisi ollut mahdollista järjestää. Mutta tuollaisen juhlaan tulevan väen saapuessa matkaseurueitten laulu oli mahdollista roganisoidan tapauksen kulkua vastaavaksi tapahtumaksi.

      Joten Jeesuksen ristintyöstä ja ylösnousemuksesta kertotut tapahtumat sijoittuvat juuri pääsiäisen viettoon.

  5. Matias
    ”Joten Jeesuksen ristintyöstä ja ylösnousemuksesta kertotut tapahtumat sijoittuvat juuri pääsiäisen viettoon. ”

    Kristillinen pääsiäistarina, mutta se ei ole juutalainen pääsiäinen, jota vietetään Egyptistä vapautumisen muistoksi. Kristillistä pääsiäistä ei silloin ole ollut, se on keksitty myöhemmin. Jeesuksen syntymääkin on alettu laskemaan vasta 500-luvulla. Ja koska juutalaisuus haluttiin hävittää, juhlat kirjoitettiin heidän juhliensa päälle. Hadrianus oli jo toisella vuosisadalla nimenny alueen Palestiinaksi, pyrkimyksenä hävitää juutalaisten historia tuolta alueelta.

    Matias
    ”Laki on hyvä eli että tämä Vanhan testamenttimme perustava osa on itsessään hyvä ja rakentavaa Jumalan sanaa, mutta sitten jatkaa, miten tämä itsessään hyvä on väärin käytettynä tullutkin pahaksi eli ihmisen elämää sortavaksi voimaksi. ”

    Essealaisilla oli ankarat säännöt, mutta se oli lahko, jota ei voi yleistää koko kansaa koskevaksi. Kristinoppi kuitenkin käyttää heidän oppejaan monin osin.

    Kuolleenmeren teksteissä sanotaan uusista jäsenistä näin: ” Pyhällä hengellä, joka yhdyskunnalla on Hänen totuudessaan, hänet puhdistetaan kaikista synneistään. Kun hänen sielunsa nörtyy Jumalan käskyihin, hänen ruumiinsa puhdistetaan. hänet vihmotaan vihmontavedellä ja pyhitetään puhdistusvedellä. ”

    ”Apostolien teoissa kerrotaan alkuseurakunnan jäsenten pitävän kaikkea yhteisenä. ” Uskovat pysyivät yhdessä ja kaikki oli heille yhteistä. He myivät talonsa ja tavaransa ja rahoista jaettiin kaikille sen mukaan kuin kukin tarvitsi.

    Qumranin yhteisön Yhdyskuntasäännön alkupuolella sanotaan . ” Kaikki tuokoon tietonsa, kykynsä ja omaisuutensa Jumalan yhdyskuntaan. ” ” Yhdessä he aterioikoon, yhdessä kiittäköön Jumalaa, ” uudesta jäsenestä : ” hänet on kirjattava osalliseksi….yhteisestä omaisuudesta. Hänen neuvonsa ja tuomionsa olkoon yhdyskunan käytettävissä. ”

    Apostolien teoissa kerrotaan Ananiasta ja hänen vaimostaan, jotka eivät luovuttaneet kaikkea omaisuuttaan ja heidät lyötiin kuoliaaksi. Qumranissa tällaista rangaistusta ei ollut, vaan siitä selvisi puolen vuoden katumusharjoituksilla.

    Matt. 5:48 Olkaa siis täydelliset niinkuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.

    Yhdyskuntasääntö puhuu niistä jotka: ” vaeltavat täydellisyyden tiellä niinkuin Hän on käskenyt .” Teksti julistaa , ” Minä en armahda niitä, jotka hylkäävät oikean tien …. en lohduta….ennen kuin heidän tiensä on täydellinen. ”

    Jeesus viittaa Jesjaan 28:16 ja psalmiin 118:22 , ” Ettekö ole koskaan lukeneet kirjoituksista,—- Kivi, jonka rakentajat hylkäsivät on nyt kulmakivi.
    Yhdyskuntasääntö käyttää samaa viittausta julistaessaan yhdyskunnan neuvostosta: ” Se on koeteltu muuri, kallis kulmakivi. ”

    Tällaisia yhtäläisyyksiä niiden kanssa, jotka olivat hyvin tiukkoja lain noudattajia.

    Lisäksi siellä kerrotaan, että eräs valehtelijaksi nimetty henkilö, joka oli tullut yhteisöön, houkutteli muutamia henkilöitä mukaansa, hylkäsi lain koko neuvoston edessä ja lähti omille teilleen. Saattoi olla Paavali.
    Paavali kyllä sanoo myöhemmin: ” Emme me lakia kumoa, me vahvistamme sen.” Ja ” Kristus on tullut palvelemaan juutalaisia, hän on tullut vahvistamaan isille annteut lupaukset, todistaakseen, että Jumala pysyy sanassaan. Hän on tullut myös, että muut kansat saisivat iloita, yhdessä hänen kansansa kanssa. ” Juuri tämä jäi sitten tekemättä.

    Osaksi lähteenä kirja: Kiista Kuollenmeren kirjakääröistä.

    • Tarja

      1) Panin sekä Helka -kirjaston että helmet kirjaston hakuun teoksen nimeksi viittaamasi kirjan nimen ”Kiista Kuolleenmeren kirjakääröistä” Hakutulos oli nolla.

      2) Kristillisen pääsiäisen vietto on suora jatkumo muidenkin juutalaisesta kulttuurista nousevien liikkeiden pääsiäisen vieton kanssa.

      Uutta oli vain se että samaan juhlaan tuli mukaan uusi edellistä täydentävä sisältö, kun jo saman pääsiäisen vieton yhteydessä Jeesus ilmestyi opetuslapsilleen.

      Kristillisen pääsiäisen vietto siis on yhtä vanha kuin juutalaisen synagogankin pääsiäisen vietto.

      Paavali puhuu Kristuksen uhrista nimenomaan pääsiäislampaana.

      1.Korinttolaiskirje:

      5:7 Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu.

      3) Nykyisen kalenterimme ajanlasku Jeesuksen syntymästä on syntynyt vasta 500 luvun alussa, kuten toteat. Tehdessään pääsiäisen aikataulukkoa 500-luvun alussa apotti Dionysius Exiguus alkoi laskea vuosia olettamastaan Kristuksen syntymästä. Vuosi 754 a.u.c. (ab urbe condita eli ”kaupungin (=Rooman) perustamisesta”) tuli uuden ajanlaskun vuodeksi 1. Muutoin hän seurasi juliaanista kalenteria.

      Mutta huomaapa tästä että koko tuon hänen luomuksensa tavoite oli tuottaa kirkon käyttöön selkeä kalenteri pääsiäisen viettoa varten. Kyseessä siis oli vain laskelmien osoittaminen milloin juliaanisen kalenterin ympäristössä toteutuiva jo juutalais-kristillisen pääsiäisen vieton tarkka ajankohta kunakin juliaanisen kalenterin mukaisina ilmauksina.

      4) Caesar Publius Aelius Traianus Hadrianus Augustus, syntyään Publius Aelius Hadrianus, lyhyesti Hadrianus (24.1.76 – 10.7.138) oli Rooman keisari, joka hallitsi vuosina 117–138.
      Hadrianus ei ollut kristitty, vaan hän oli paitsi Rooman keisari myös samalla Rooman valtion pontifex maximus eli siis valtion uskonnollisen elämän vastuussa oleva virkamies, pakana joka rakennutti monta pakanallista temppeliä eri puolille valtakuntaa. [ Vasta vuonna 382 AD tuon imperiumin uskonnollisen elämän vastuuhenkilön virkaan astui ensimmäinen kristitty, kun virkaan valittiin Pyhä Damasus I (305 – 384), joka tuohon aikaan toimi paavina, 1.10.366 – 11.12.384. Siitä eteenpäin virka on aina kuulunut paaville. ]

      Juutalaisilta Hadrianus kielsi Jerusalemissa asumisen hänen aikanaan tapahtuneen juutalaisen kapinan takia, vuosina 132–136 AD. Hän ei tahtonut että sieltä voisi nousta vielä uusia kapinoita, kun edellinen oli noussut vuosina 115–117 AD ja sitä edellinen todella suuri kansannousu 60 -luvun jälkipuoliskolla ja 70 luvun alkupuolella ja joka huipentui vuonna 70 AD tapahtuneeseen Jerusalemin valtaukseen ja temppelin hävitykseen.

      5) Nuo viittaamasi yhtäläisyydet Qumranin liikkeen ja muutaman Uuden testamentin tekstin välillä kuvaavat vain, miten siitä huolimatta, että tuohon aikaan juutalaisuudessa lienee ollut noin puolentoistakymmentä eri suuntausta, nuo eri liikkeet kuitenkin monissa kysymyksissä olivat niin lähellä toisiaan, että joku vähemmän asioita tunteva voisi luulla, että kyse olisi saman liikkeen sisällä syntyneistä teksteistä. Kuitenkin kun niitä tutkii tarkemmin, niin huomaa selvästi erilaisten aatteellisten suuntausten kirjon liikkeestä toiseen mentäessä.

      6) Paavali kuului aatteellisesti täysin eri suuntaukseen kuin Qumranin yhteisö. Hänen juutalainen taustansa kuului hellenistijuutalaisiin eli siis eläminen ympäristössä, missä kreikka oli arkipäivän käyttökieli. Toiseksi hänen syvempi koulutuksensa oli nimenomaan fariseusten koulukunnan opetusta. Tähän koulukuntaan kuulumistaan hän saattoi kerran suuren neuvoston kokouksessa käyttää hyväkseen.

      Hänen korkeamman opetuksensa ”professorina” oli Gamaliel, jonka isoisä oli yksi tuon ajan juutalaisten arvostetuimmista opettajista Hillel. Myös Jeesus liittyi monissa opetuksissaan Hillelin esille nostamiin kysymyksenasetteluihin.

      Edelleen voidaan huomata, että Paavali oli Rooman kansalainen, kun taas Qumranin liike oli roomalaisia kohtaan hyvinkin varautunutta ja kriittistä.

Kirjoittaja

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25