Ihmisen synti / syntinen ihminen

Ihmisen sydämen aivoitukset ovat pahat nuoruudesta saakka. (1. Moos. 8.21b FB33)

Mitä perisynti on?

Mitä kaikkea tekosynnit ovat?

Kuinka syntinen ihminen saa synnit anteeksi?

Miten joudutaan Helvettiin tai toisaalta miten päästään Taivaaseen?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

 

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Onko ihminen enää Jumalan kuva ? Jos ei ole,niin mikä ihminen syntiilankemuksessa tulleen perisynnin turmeluksen jälkeen on ? Martti Luther oli kuitenkin valmis kutsumaan ihmistä perkeleen kuvaksi (imago diaboli )syntiinlankeemukse seurauksena. Jumalan ilmoitus Raamatussa opettaa meitä tunnistamaan itsemme oikealla tavalla. Ihminen on ilmaan evankeliumin tuomaa vapautusta oman itsensä varassa ja perkeleelisen voiman johdattamana, joka tahtoo erottaa meidät pois Jumalan tuomasta vapautuksesta, joka Jeesuksessa Kristuksessa on.Syntiinlankeemuksessa tärveltyi ja rikkoutui se kuva,jonka oli alkuperäinen Jumalan luoma.

    • Hyvä kommentti, näin on, kiitos Martti.

      Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani. Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä. Mutta minua te ette usko, sentähden että minä sanon totuuden. Kuka teistä voi näyttää minut syypääksi syntiin? Jos minä totuutta puhun, miksi ette minua usko? Joka on Jumalasta, se kuulee Jumalan sanat. Sentähden te ette kuule, koska ette ole Jumalasta.”
      (Joh. 8:43‭-‬47 FB38)

    • ” Onko ihminen enään Jumalan kuva?”. Martti Pylkkäsen ja Juha Heinilän kommenttiin voi täysin yhtyä. Martin, kuvaus on kuitenkin vain kolikon toinen puoli, jos katsoo vain asiaa vain yhdeltä puolelta se näyttää juuri tältä. Kolikon toinen puoli jota meidän on myös katsottava, antaa perspektiivin kokonaiskuvaan. Langenneenakin ihminen on Jumalan kuva. Luterilainen tunnustus tekee tämän eron, ihmisluonnon ja perisynnin välillä. Jos emme ymmärrä tätä eroa, se johtaa siihen että synnistä tulee substanssi.

      Asiaa voisi havainnollistaa niin, että jos tankkaan autooni bensaa ja käteeni roiskuu bensaa en muutu bensaksi, vaan olen edelleen ihminen Jumalan kuva, tosin tuoksun bensalle. Näin voimme eroittaa ihmisluonnon ja perisynnin käsitteen toisistaan. Ja tämä ero on hyvä pitää mielessä, muuten emme ole kuin perkeleitä ja Jumalakin luo äidin kohdussa vain perkeleitä ( Ps 139:13).

    • Sami Paajanen peruskysymys on loiko Jumala vain Aatamin omaksi kuvakseen vai ei? Siis kenen tahdosta syntyvät ihmiset, lihan vai Jumalan?

      Jumala synnyttää henkensä kautta ihmiset lapsikseen eli kun ihminen tekee parannuksen ja uskoo evankeliumin ja ottaa kasteen niin saa Pyhän Hengen eli syntyy uudesti Jumalan hengestä.

    • Ari Pasanen, ihmisen luonnollinen ja hengellinen syntyminen on riippuvainen Jumalasta. Kummatkin syntymät liittyvät Jumalan luomistyöhön.

    • Sami, en halua mennä edemmäksi mitä on Jumalan sanassa. Ollakko Jumalan lapsi vai ei? Voiko sellainen olla Jumalan kuva, joka ei ole Jumalan lapsi?

      Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan. Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
      (Joh. 1:11‭-‬13 FB38)

    • Juha, alkuvanhuskauden puute ei poista Jumalan kuvaa. Jumalan lapseksi synnytään eritavalla kuin lapsen syntymä on. Tällöin Jumalan kuvan palauttaminen alkuperäiseen kuvaan saatetaan alulle. Alkaa uusi prosessi joka pilaantui, keskeytyi paratiisissa.

    • Taitaisi olla hyvä aihe uudelle blogille. Olemmeko Jumalan kuva? Ja pohtia sitä miten ymmärrämme Jumalan kuvan? Tänäpänä monet maalaavat Jumalan sanan vastaisia käsityksiä Jumalasta.

      Kiitos Sami, nyt ei tarvitse löytää kaikkia vastauksia. Mitä mieltä olet uudesta aiheesta? Haluaisitko olla mukana pohtimassa Jumalan kuvaa?

    • Juha, Jumalan kuva aiheena on varmasti hyvä. Se liittyy kyllä tähän perisyntiin, alkutilaan ja pyhitykseen. Itse olen aika huono kommentoimaan tätä aihetta, mutta muut varmasti osaavat.

  2. Juha Heinilä hyvin tuot esille Jeesuksen Sanoja joissa on iankaikkinen elämä, joten kuka kuulee ne ja tekee niiden mukaan on pelastuva.

    Mistä tunnistaa edellä tuomasi ”perkeleen lapset”, he eivät kärsi kuulla Jeesuksen Sanoja, siis kaikkein tärkein on ”tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”, siis jokaisen ihmisen on nöyrryttävä tämän Sanan alle eli vain näiden Sanojen kautta on oikea Tie jota kautta pääsee Jumalan valtakuntaan.

    Perkeleellä on omat tiet jotka vievät kadotukseen ja ne on valhetta ja ken niitä uskoo on matkalla kadotukseen, mutta kuitenkin kaikille on tarjolla myös oikea TIE kun Jumala kutsuu ja tämän Pietari sanoo selkeästi Pyhän Hengen kautta:

    37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: ”Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?”
    38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
    39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”(Ap.t.2)

    • Ari, hyvä kysymys. Minun ei tarvitse olla mikään tuomari. Seurakunnan messussa käy Jumalan lapset ja se riittää minulle. Ainoastaan Jumala avaa ajallaan sokeiden silmät ja kuurojen korvat. Evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta on hyvä pitää esillä ja luottaa Jumalaan, joka tekee kaiken työn.

  3. Juha Heinilä esitän sulle nyt oman ”vertaukseni” jolla selvennän mitä evankeliumi sanoo perkeleen valheen valtakunnasta.

    Siis ajatellaan että loisit erinomaisen tietokone ohjelman joka tuottaisi käytäjälleen vain hyvää ja rakkaudellista ja lopulta pääsemään uuteen ihanaan toispuoleiseen. Jokaisen itse tulisi se ladata omalle koneelle ja käyttää sitä oikein. Tietäisit myös että joku tulisi sen väärentämään ja levittämään aitona ja varoittaisit siitä ohjekirjassasi, jokainen ”näkisi” sen kopion siitä mitä se tuottaa eli jos ei tuottaisi hyvää ja rakkaudellista niin sen tunnistaisi väärennökseksi. Kuitenkin ihmiset käyttäisivät mielellän tätä väärennöstä koska se ei rajoittaisi heidän elämää yhtään vaikka tuottaisi pahaa ja rakkaudettomuutta ja silti he uskoisivat pääsevänsä sinne uuteen ihanaan toispuoleiseen jota ei kukaan voi todistaa.

    • Luterilaiset voivat sanoa, valitse Jeesus, tee parannus, usko Herraan Jeesukseen jne… tällöin he ymmärtävät sanojen todellisen merkityksen. Ihminen ei voi valita, ei tehdä parannusta, eikä uskoa. Tässä ei ole mitään ristiriitaa, täytyy ymmärtää luterilainen systeemi ja ajattelutapa.

    • Ari, kyllä me joka päivä valitsemme tekemisemme. Totta on, että kasteen jälkeen moni poikkeaa kaidalta tieltä. Kilvoittelu kuuluu kristityn elämään. Kristitty ei ole antinomisti.

    • Ari Pasanen, et taida kovin paljon tietää luterilaisuudesta. Luterilaiset eivät ole antinomisteja, heille käskyt ovat Jumalan sanaa ja he haluavat noudattaa niitä. Lain käsite on Raamatussa monimerkityksinen joten kaikki käskyt eivät koske uudenliiton kansaa.

  4. Sami Paajanen, se mitä tiedän luterilaisuudesta on omaa kokemusta liki neljäkymmentä vuotta ja sitten teidän kirjoittelunne tänne, siis puhutte itseänne niin solmuun ettette edes tiedä missä on vasen kätenne kun olette kierteellä kuin korkkiruuvi.

    Siis eikö teidän oppinne ole että laki ajaa ristin juurelle eli kun ette pysty sitä noudattamaan niin ristillä saatte armon eli lain rikkomuksenne anteeksi? Missä olen ymmärtänyt väärin, en missään.

    • Olet ymmärtänyt oikein, mutta jättänyt huomiotta sen, että tämä ei vapauta vastuusta edelleenkin noudattaa rakkauden lakia.

Kirjoittaja

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.