H
-
45 kommenttia
Kun Jeesus käski uhrata jäsenensä Ben-Hinnomin kaatopaikan tuleen, niin silloin Vt:n lakia sovitettiin niin Jeesukseen kuin hänen opetuslapsiinsa.
”Sillä totisti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.”
Laki ei katoa ennen viimeistä tuomiota eikä ennen uutta taivasta ja maata. Vt:n mukainen uhraaminen kuitenkin päättyi, koska Jeesus uhrasi itsensä Jumalalle eikä siten ole enää mitään uhraamista. Vt:n pappeuden uudistamiseen uhritoimituksineen ei ole paluuta, sillä se tie on tukittu. Kun roomalaiset polttivat toisen temppelin vuonna 70, niin palossa tuhoutuivat pappien sukuluettelot. Leeviläinen pappeus perustui sukuluetteloihin, joten kun sukuluetteloita ei ole, niin paluuta Vt:n uhraamiseen ei ole pappeuden päättymisen johdosta.
On merkille pantavaa, että kun Jerusalemin temppeli hajotettiin maahan niin, ettei siitä jäänyt kiveä kiven päälle (Mat.24:2) , niin samalla viimeistään on sammunut helvetin tuli. Helvettiin ei voi uhrata jäseniään, ei silmää eikä korvaa.
Kun homo haluaa eheytyä repimällä viettelevää silmää helvettiin, niin miksi uhri ei kelpaa? Ei auta, vaikka lisäksi kuinka eheytetään ja yhteisö rukoilee aamusta iltaan, että uhri otetaan vastaan.
“Romahdus päätti Patrick Tiaisen kaksoiselämän: hän oli homo, eikä siitä parannuta – “Minulle vakuutettiin, että olen Jumalan luoma mies, joka rakastaa naista” Patrick Tiainen perusti 2010-luvun alussa Uskon sana -liikkeen. Vahvasti karismaattinen liike keräsi kannattajia. Tiainen toimi liikkeen keulakuvana viime vuoteen asti. Hän kävi läpi useita eheytyshoitoja, jossa hänen homoseksuaalisuuttaan yritettiin parantaa. Hän ei usko perustavansa enää uutta liikettä.”
Miksi Tiaisen uhri ei kelvannut? Miksi mikään ei muuttunut?
Miksi sellainen muuttuisi, mikä ei ole syntiä, vaan luonnollinen osa identiteettiä, jonka on luonnonjärjestäksen mukaan saanut syntymässä Luojalta? Ongelma on pään sisäinen, mitä ruokkii se, että kristillisyys elää vanhan liiton uhraamisajattelussa. Kulttuureissa, joissa ei ole juutalaista lakia, homoudelle ei ole edes sanaa eikä homous ole ongelma. Kristillinen lähetystyö ei ole tuonut valoa Afrikkaan, vaan omat traumansa, jotka ovat tulosta siitä, ettei eletä uuden liiton vapaudessa, vaan vanhan liiton orjuudessa ja lain kirouksessa.
Olet Tapio hyvin perillä kreikan sanan gehenna alkuperästä, Hinnominlaakson 24/7 palavaan tuleenhan Jeesus helvettiopetuksellaan viittasi. Kuinka hyvin Jeesus kuvaileekaan kaatopaikan tuhovoimaa: ”jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu”.(Mark9:48) Jerusalemin lähistön kaatopaikalla madot ja varmaankin myös rotat huolehtivat totaalisesta hävityksestä sielläkin, mihin liekit eivät ulottuneet. Jeesus muuten tässä siteeraa Jesajan kirjan loppua, jossa on kyseessä ”niiden ruumiit, jotka ovat minusta luopuneet”(Jes66:24)
Mutta käyttikö Jeesus kirjaimellista Hinnominlaakson kaatopaikkaa symbolina tulen aikaansaamasta täydellisestä tuhosta? Näin uskon.
Raamattu käyttää tulisymboliikkaa useissa asiayhteyksissä kuvatessaan lopullista tuhoa. Esimerkiksi muinaisten kaupunkien hävittämisestä kerrotaan näin: ”Samoin kuin Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavalla kuin nekin harjoittivat haureutta ja eksyivät luonnottomiin lihanhimoihin, ovat varoittavana esimerkkinä, kärsiessään iankaikkisen tulen rangaistusta.”(Juud7) Kaikki me raamatunlukijat ymmärrämme, että ajasta aikaan kestävä tuli kuvaa ainakin tässä pysyvää hävitystä. Vai?
Johannes Kastaja kertoi aikansa ihmisille myös tulen käyttämisestä tuhon välineenä. Näin hän profetoi Jeesuksen toiminnasta: ”Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella… ruumenet hän polttaa tulessa, joka ei koskaan sammu.Mat3:11,12) Ja niin Jerusalemin temppelin myötä poltettiin poroksi eli tuhottiin koko juutalainen uskonnollinen järjestelmä sukuluetteloineen.
Kolmantena esimerkkinä tulisymboliikasta olkoon ote Raamatun vanhemman osan lopusta: ”Katso, se päivä tulee liekehtivänä kuin tulinen uuni. Kaikki röyhkeät ja pahantekijät ovat silloin oljenkorsia. Se päivä tulee ja sytyttää ne liekkiin — sanoo Herra Sebaot — eikä niistä jää jäljelle juurta eikä vartta.”(Mal4:1) Vastaava ajatus löytyy myös Pietarinkirjeestä, jossa tulella tuhotaan ”nykyinen maa” ja kohdennetaan tuho siihen päivään, ”jona tuomio tulee ja jumalattomat tuhotaan”.
Vaikka kirjaimellinen Gehenna sammui aikoja sitten, tulijärvi lainehtii vielä ihan Raamatun lopussa. Ilmestyskirjan mukaan sinne heitetään kaikenlaista: Saatana joukkoineen, symbolihahmot ”väärä profeetta” ja ”peto” sekä ”jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta”.(Ilm20:10,15) Yksi tulijärveen heitettävistä on kuitenkin erityisen informatiivinen, nimittäin kuolema heitetään jakeen 20 samaan tulijärveen Saatanan kanssa. Ja sitten meille kerrotaan, mitä tulinen järvi oikeasti kuvaa: ”Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi.”
Usein näissä helvettikeskusteluissa unohtuu se Raamatun alku ja sen kertoma yksinkertainen totuus. Mikä oli rangaistus ensimmäisille ihmisille, joiden tottelemattomuuden myötä kuolema tuli kaveriksemme tänne maapallolle? Näin tuo usein hautajaisissa toistettu kirous menee: ”Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman.”(1. Mo3:19)
Kun Jeesus siis käski ”pelätä enemmän kykenevää sekä sielun että ruumiin tuhoamaan Gehennasssa”, hän yksinkertaisesti varoitti ikuisesta tuhosta, josta ei ole ylösnousemusta. Siitä Aadamin ja Eevan kohtalosta, joka onneksi on kaikille meille mahdollista välttää.
Sinne upposi tosiuskovaisten suuresti rakastama helvettioppi.
Kadotusoppi upposi blogissa
https://www.kotimaa.fi/blogit/kristillinen-kadotusoppi-on-valhe/
Perissynti on kristillisen periharhaan menon kulmakivi. Se upposi blogissa
https://www.kotimaa.fi/blogit/perisynti-on-hengellinen-petos/
vaikka se edelleen kellluukin pinnalla kuin olisi uppoamaton.
Perisynnistä on Lutherin vanhurskauttamisoppi, jota käsittelen seuraavassa blogissa. Mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa, niin Luther asiantuntijat eivät uskalla suutaan avata. Hiljaisuus on ollut tähän mennessä ainoa keino ohittaa kiusallinen aihe. Vanhurskauttamisoppi kun ei kestä Raamatun valossa juurikaan paremmin kuin helvetti-, kadotus- ja perisyntioppi.
Pyysit Tapio kommentteja Raamatussa olevasta toteamuksesta “Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa.”(1. Ko15:22)
Lauseen ensimmäinen osa sisältää sen ajatuksen kuolemasta, että Aadamin tekemän rikkomuksen vuoksi ”synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet”. (Ro5:12) Aadamille rikkomus aiheutti sen, että hän palasi lähtöruutuunsa ja muuttui ”maaksi jälleen”. Raamatun alussa ei täydellistä ihmisparia uhattu millään pitkäaikaisella rangaistuksella, kuolema oli alusta lähtien synnin palkka.
Jakeen loppuosa sisältää sitten tiedon siitä, millä tavoin Kaikkivaltias järjesti ylösnousemusmahdollisuuden Aadamin jälkeläisille: Kristuksen uhrikuolema hoiti maksun, minkä jälkeen ”viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki”.(1. Ko15:45)
Tuo ”kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa” ei tarkoita, että kaikki herätettäisiin. Se ilmaisee vain sen tosiasian, että kaikki ne, jotka herätetään, saavat ylösnousemuksessa Golgatalla vuodatetaan veren ansiosta. Vai ajatteleeko joku, että se ”ensimmäinen ” herätetään? Vastoin selkeää ilmoitusta ”maaksi jälleen”? Että jos kumminkin toinen tilaisuus sille kelmille, jonka rikkomuksen vuoksi tämä nykyinen kuolemaa ja sairautta täynnä oleva maailma?
Raamattu kertoo useita kertoja, etteivät Aadam ja Eeva suinkaan ole ainoat, jotka jäävät ilman ylösnousemusta. Esimerkiksi Jesajan kirjassa kerrotaan lopullisesta ja täydellisestä tuhosta. Erityisesti mainitaan tuo ylösnousemattomuuden rangaistus: ”Mikä häpeä heille! Tuli heidät syököön, nuo sinun vihamiehesi… He ovat kuolleet, eivät herää eloon, nuo mahtajat eivät nouse manalta, sillä sinä olet vaatinut heidät tilille ja tuhonnut heidät ja pyyhkinyt pois heidän muistonsa.”(Jes26:11,14)
Toisaalta Raamattu kyllä kertoo, etteivät kaikki herätettävät ole elinaikanaan Jumalaa palvelleet. Tämä todetaan tuossa Tapionkin aiemmin lainaamassa kohdassa (hänen käännöksensä mukaan): “ja pidän sen toivon Jumalaan, että on oleva ylösnousemus, jota nämä itsekin odottavat, sekä oikeamielisten että vääräin.”(Apt24:15)
Kristus tulee herättämään todellakin monia vääriä. Olisi kovin epäoikeudenmukaista, jos ikuinen elämä menisi sivu suun vain sen takia, että on elänyt väärässä paikassa ja väärään aikaan. Tai sitten joku saisi ikuisen elämän vain sen takia, että on kuollut lapsena tai koskaan Kristuksesta kuulematta.
Raamattu tarjoaa erinomaisen esimerkin henkilöstä, jonka Jeesus tulee varmasti herättämään taivaallisena kuninkaana. Golgatan kolmikosta yksi oli elänyt ilmeisen väärin, kuolemantuomio oli vain loppusinettiä vailla. Oivallettuaan jotakin tärkeää mies aneli: ”Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi.”Lu23:42,43) Jeesus lupasi olla tuon ex-roiston ”kanssa paratiisissa”, kun hän tulee tuhatvuotiskauden olemaan koko maata hallitsevana kuninkaana valtakunnassaan. Ja tämä tietenkin edellyttää tuon ” väärän” herättämistä kuolleista.
Raulin kirjoitus toimii, kun ohitetaan sanakirjan määritelmä kaikki-sanasta.
Rauli: ”Toisaalta Raamattu kyllä kertoo, etteivät kaikki herätettävät ole elinaikanaan Jumalaa palvelleet.”
Tässä on se ongelma, että apostoli kutsuu myös roomalaista, epäjumalia palvojaa virkamiestä Jumalan palvelijaksi.
”sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee.”
Lause ei ole sopusoinnussa vallitsevan pelastusopin kanssa, jonka mukaan Jumala tuomitsee roomalaisen, pakanallisen virkamiehen helvettiin tai kadotukseen, siis palvelijansa!!!
Kaikki ei tarkoita raamatullisessa kielenkäytössä aina absoluuttisesti ihan jokaista. Itse asiassa Paavali selittää sanaa juuri tuossa samaisessa 1. Korinttilaiskirjeen 15. luvussa.
”Sillä ’Jumala on alistanut hänen jalkojensa alle kaiken’. Kun sanotaan, että kaikki on alistettu hänelle, tämän ulkopuolelle jää tietysti Jumala, joka itse on kaiken alistanut Kristuksen valtaan.”(jae 27)
Toisena esimerkkinä monista suhteellisista ilmauksista ”kaikki” otettakoon homokeskusteluista tuttu 1. Mo19:4: ”Ennen kuin he olivat asettuneet levolle, kokoontuivat talon eteen Sodoman asukkaat, kaupungin kaikki miehet, niin nuoret kuin vanhatkin.” Voisiko joku kuvitella Lootin vävyjen olevan tuossa joukossa ” kaikki”?
Kaikkihan ymmärtävät jo parin esimerkin perusteella Raamatun ilmaisutavan. Vai onko tämäkin suhteellista siten, että vain käytännöllisesti katsoen kaikki ymmärtävät?
Otit Tapio esille Roomalaiskirjeen 13. luvun, jossa kerrotaan esivallan olevan Jumalan palvelija siinä merkityksessä, että järjestys jollakin tavoin pysyisi täällä maapallolla. Tästä yleistoteamuksesta tuskin on lupa päätellä kaikkien vallanpitäjien saavan ylösnousemusta. Varsinkin kun ”maan kuninkaille” luvataan varsin perusteellista tuhoa taistelussa taivaallista kuningasta Jeesusta Kristusta vastaan.( Ilm19:17,18)
Raamatun sivuilla Kaikkivaltias käyttää Kyyroksesta ilmaisua ”Minun paimeneni”.(Jes44:28) Tuo ilmeisesti zarathustralaisuuden kannattaja saa myös arvonimen ”Herran voideltu” sen tehtävänsä perusteella, jonka hän toteutti.(Jes45:1) Lupausta ikuisesta elämästä tälle tietämättään Kaikkivaltiaalle palveluksia tehneelle ei Raamattu lupaa. Ei toki ole viittausta kyllä toiseenkaan suuntaan.
Kirjoitat jostakin sellaisesta ” pelastusopista, jonka mukaan Jumala tuomitsee roomalaisen, pakanallisen virkamiehen helvettiin tai kadotukseen”. Tuollaista automaatiota en minäkään ole Raamatustani löytänyt. Parasta antaa lopulliset päätökset Isältään tuomarioikeudet saaneelle Kristukselle.(Apt10:42) Tutkitaan me vain Raamatussa kirjoitettua.
Tässä muutamia poimintoja kaikki-sanan käytöstä vain Raamatun uudella puolelta, osa juuri Paavalin teksteistä. Pahoitteluni jakeiden runsaudesta, mikä helposti tukkeuttaa keskustelua. Ehkä jo näistä voi kuitenkin jotakin havaita toista tuhatta kertaa esiintyvän kreikan sanan ”pas” rajoitukset asiayhteydestä riippuen.
Kol1:16: ”Hänen välityksellään luotiin kaikki, kaikki mitä on taivaissa ja maan päällä, näkyvä ja näkymätön, valtaistuimet, herruudet, kaikki vallat ja voimat. Kaikki on luotu hänen kauttaan ja häntä varten.”
Onkohan Jeesuksen välityksellä luotu ihan kaikki? Esimerkiksi hänen taivaallinen Isänsä? Tai Jeesus itse?
”Demetrioksesta kaikki ovat kertoneet pelkkää hyvää.(3. Joh1:12) ”Kaikki veljet lähettävät teille tervehdyksen.”(1. Ko16:20)
Ihanko jokainen?
”Kaikki on luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on luvallista, mutta ei kaikki rakenna.”(1. Ko6:12;1. Ko10:23) ”Näin Jeesus teki selväksi, että kaikki ruoka on puhdasta.”(Mark7:19)
Lienee selvää, ettei kristitty voi kuitenkaan tehdä ja syödä kaikkea sanan täydessä merkityksessä?
”Tätä jatkui kaksi vuotta, niin että kaikki Aasian maakunnan asukkaat, sekä juutalaiset että kreikkalaiset, saivat kuulla Herran sanan.”(Apt19:10)
Ihanko kaikki kirjaimellisessa merkityksessä? Vai yleisesti ottaen monet?
//”Tulinen järvi on eri asia kuin helvetti eikä siellä voi olla ketään”//
Tutkitaanpa Raamattua: ”Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.”
Tuomaalan käännös: ”Ja ketä ei löydetty elämän kirjaan kirjoitetuksi, se heitettiin tuliseen järveen.”
Ilmoita asiaton kommentti