Entä

 

.

46 kommenttia

  • ismo malinen sanoo:

    Hyviä kysymyksiä Ari. Oletko pohtinut koskaan, milloin Israelin kansa tuli ns.uskoon?

    Kristillinen usko on luottamusta Jumalaan. Luotanko itseeni vai Jumalaan. Tämä on oikeastaan se tärkein kysymys?

    Hyvin moni ihminen, ns. Uskovainen pitää ”synergiaa” (ihmisen ja Jumalan yhteistyötä) oman elämänsä punaisena lankana, he rukoilevat ja tekevät mielestään Jumalan tahdon mukaan ja elävät silti vain oman tahtonsa varassa. Jumalan tahto on kuitenkin täytetty Kristuksessa, ei meissä. Pelastumme Jumalan Pojan uskon kautta, me olemme Jumalan tekoja. Usko on Jumalan lahja.

    On hyvä ymmärtää, että ihminen syntyy tänne Adamin kautta, koska kaikki ihmiset luotiin Adamissa, joka oli langennut syntiin. (Tämä ”synti” on meissä kaikissa ihmisissä luonnostaan)

    Kun ihminen kastetaan Kristukseen, niin ihminen tulee puhtaaksi Kasteen pesun kautta, eli ihminen syntyy uudelleen Kristuksen kautta Hengen mukaan. (Henki vuodatettiin maailmaan yhtenä päivänä maailman historiassa Helluntaina.) Tämä Hengestä syntyminen on siis Jumalan työ ihmisessä, jossa seurakunta on synnyttäjän virassa. Kirkko on Kristuksen morsian.

    Tämä kaikki on uskon varassa. Ihminen kasvaa ja varttuu kaikessa Jumalan viisaudessa ja opetuksessa. Jos kasvaa. Kaikki viisaus on annettu ihmiskunnalle Kristuksessa.

    Jeesus sanoo: ”Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat. Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi. Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt.” Joh.3:17-21

    Kun ihminen asettaa elämänsä Jumalan Sanan valkeuteen, niin ihmisen pimeys tulee julki ja ihminen tulee Jumalan valaisemaksi.

    Tiedän Ari, että ihmettelet kuinka ihminen joka on kastettu, elää kuitenkin pimeydessä ja ilman Jumalan valkeutta. Minä ihmettelen samaa, mutta ymmärrän, etteivät ihmiset enää usko vaan kasvattavat lapsiaan ilman Kristillistä opetusta. Usko tulee kuulemisesta, Jumalan Sanan kautta. Jos lasta ei kasvateta Jumalan Sanan Valossa ja rukouksessa, niin kuinka kukaan voi kuulla, jollei julisteta ja opeteta?

    Jos lapsi ei kasva kotona, niin lapsi kasvaa kadulla, on vanha sanonta ja pitää edelleen paikkansa. Millaista vettä ja ravinteita kasvi saa, sellaista on myös sen kasvaminen.

    Lue tarkoin seuraava ja unohda omat tekemiset ja järjen päätelmät :

    ”Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi. Mutta Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia, koska siellä oli paljon vettä; ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä. Sillä Johannesta ei vielä oltu heitetty vankeuteen.

    Niin Johanneksen opetuslapset rupesivat väittelemään erään juutalaisen kanssa puhdistuksesta. Ja he tulivat Johanneksen luo ja sanoivat hänelle: “Rabbi, se, joka oli sinun kanssasi Jordanin tuolla puolella ja josta sinä olet todistanut, katso, hän kastaa, ja kaikki menevät hänen tykönsä”.

    Johannes vastasi ja sanoi: “Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta. Te olette itse minun todistajani, että minä sanoin: en minä ole Kristus, vaan minä olen hänen edellänsä lähetetty.

    Jolla on morsian, se on ylkä; mutta yljän ystävä, joka seisoo ja kuuntelee häntä, iloitsee suuresti yljän äänestä. Tämä minun iloni on nyt tullut täydelliseksi. Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä. Hän, joka ylhäältä tulee, on yli kaikkien. Joka on syntyisin maasta, se on maasta, ja maasta on, mitä hän puhuu; hän, joka taivaasta tulee, on yli kaikkien. Ja mitä hän on nähnyt ja kuullut, sitä hän todistaa; ja hänen todistustansa ei kukaan ota vastaan. Joka ottaa vastaan hänen todistuksensa, se sinetillä vahvistaa, että Jumala on totinen.

    Sillä hän, jonka Jumala on lähettänyt, puhuu Jumalan sanoja; sillä ei Jumala anna Henkeä mitalla. Isä rakastaa Poikaa ja on antanut kaikki hänen käteensä. Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä.”

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    “”Kristillinen usko on luottamusta Jumalaan. Luotanko itseeni vai Jumalaan. Tämä on oikeastaan se tärkein kysymys?””(Ismo Malinen)

    Entäpä kun vielä lisäät copy-pasteella:

    “” Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä.”

    Siis mitä tarkoittaa “uskoo Poikaan” ja “kuuliainen Pojalle”?

    Luotatko nyt siis Jumalaan ja otat Jeesuksen Sanat vastaan eli olet kuuliainen Pojalle vai luotatko itseesi ja erottelet Jeesuksen Sanoista mille olet “kuuliainen” ja mille et?

    Ensimmäinen on tietysti Jeesuksen Sanat “tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”, siis oletko tehnyt parannuksen? Jos et ole tälle Sanalle kuuliainen niin kuinka voisit olla muille?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Pasanen, Kerro, mitä sinun mielestäsi pitäisi tehdä, jotta olisi tehnyt parannuksen oikein? Mitä sinä olet tehnyt?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Kari Paukkunen kiitos erinomaisesta kysymyksestä, vastaus on tee Jeesuksen Sanan mukaan.

      Evankeliumissa on kaikki tarpeellinen.

      Apostolien teoissa on myös Pietarin selkeä ohje:

      37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: “Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?” 38 Niin Pietari sanoi heille: “Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. 39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”(Ap.t.2)

      Siis huomaa että parannuksen teko on mahdollista vain Jumalan kutsuessa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    Ari, juuri tuossa kohdassa ei ole mitään ihmisen tekoa, joka antaisi ihmiselle Pyhän Hengen, vaan Kaste antaa Pyhän Hengen. Tuossa on samaa, kuin sanoisi: ”Ota tuosta vettä janoosi, niin janosi sammuu.” Kysymys: sammutuksen jano vedestä, vai siitä että otan lasin ja juon?

    Jollei ole vettä, niin janokaan ei sammu, vaikka mitä tekisi. Ensin on jano (synti) ja sitten on Vesi, (parannus) joka voi janon sammuttaa. Janoisilta ei tarvitse myöskään kysyä tahdotko juoda. Näin on myös syntisellä, sillä Parannus on Kristus, joka kasteessa vuodatetaan syntisen päälle. Kaste puhdistaa ihmisen omantunnon synnin syyllisyydestä.

    Tuo ”parannus” on ”mielen muutos” ei mitään tekemistä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Ismo Malinen vertauksesi on selkeää, mutta auttaako vesi siinä lasissa jos ei tee niinkuin sanotaan eli jos ei juo, siis vesi on lasissa eikä auta jos ei juo, kyllä vesi sammuttaa janon mutta ilman että itse ottaa lasin ja juo ei se mene kurkkuun.

      Mikä estää “ottamasta” lasia ja juomasta, ylpeys, ei nöyrrytä siihen “käskyyn” vaan luotetaan omaan “oikeaan uskoon”.

      Aivan sama jos veden varassa oleva hukkuva huutaa apua Jumalalta että pelasta minut täältä, niin kun siihen tulee yllättäen ihminen joka heittää pelastusrenkaan ja sanoo että: “tartu renkaaseen niin vedän sinut ylös”, niin vedessä olija ei tartu kun odottaa Jumalan pelastavan ilman että ITSE TÄYTYY TEHDÄ MITÄÄN.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Tehkää siis parannus ja uskokaa evankeliumi! Tarkoittaa: luopukaa kaikista omista töistänne ja uskokaa evankeliumi. Raamattu korottaa kaikkialla uskoa, ei omia tekoja.

      ”Aabraham toivoi, vaikka ei toivoa ollut, ja uskoi tulevansa monen kansan isäksi, tämän sanan mukaan: ”Niin on sinun jälkeläistesi luku oleva”, eikä hän heikentynyt uskossansa, vaikka näki, että hänen ruumiinsa oli kuolettunut – sillä hän oli jo noin satavuotias – ja että Saaran kohtu oli kuolettunut; mutta Jumalan lupausta hän ei epäuskossa epäillyt, vaan vahvistui uskossa, antaen kunnian Jumalalle.” Room. 4:18-20

      Lupauksen lapsille on valmistettu Jumalan valtakunta. Niille, jotka lasten lailla uskovat Jumalan sanan lupaukset, eivätkä vetoa mihinkään omiin tekoihinsa, vaan antavat kunnian Jumalalle.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Jumalan sana on se pelastusrengas, josta Pasanen puhut. Siihen tarttuminen on sama asia kuin Jumalan sanaan uskominen. Jos ei usko, niin pelastusrengas ei auta. Aabraham uskoi Jumalan lupaukseen (pelastusrenkaaseen) ja lupaus täyttyi myöhemmin. Lupauksen lapsille on luvattu pelastus synnistä, maailmasta ja paholaisen vallasta. Täyttymys toteutuu lopullisesti taivaassa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Kari Paukkunen kuinka siis toimii kun “uskoo” Pietarin sanat:

      “Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. “”

      Mitä on näihin sanoihin “tarttuminen” ettei hukkuisi?

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittajan viimeisimmät blogit

    • Pa
    • K
    • Mi
    • J
    • Ih
    • C

    Katso kaikki

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    • L
    • S
    • Ki
    • G
    • Roomalaiskirje
    • H
    • U

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit

    • S
    • L
    • Ki
    • L
    • Van
    • Per
    • V