C

14 kommenttia

  • ismo malinen sanoo:

    Hyvä muistutus meille kaikille. Raamatussa on paljon vastaavia ihmisen elämään välillisesti ja välittömästi vaikuttavia lakeja ja sääntöjä. Laki on hyvä, jos sitä noudatetaan.

    Yksi merkittävä Raamatun ohje on unohdettu maailmassa jo lähes täysin ja sen seuraukset koettelvat nyt koko maailmaa. 1600 luvulla tämän lain rikkominen oli vielä kuoleman synti ja rangaistavaa Euroopassakin. Kysymys on tietenkin koron ottamisesta lainarahalle. Koronkiskonta oli myös Jeesuksen ajan Juutalaisille vääryys, jota kuitenkin harjoitettiin yleisesti. Maailmassa on muuten edelleen Juutalaisia ja islamilaisia pankkeja jotka eivät ota korkoa omiltaan. Kristityt ovat tältä osin antaneet pahalle vallan.

    ”Jos lainaat rahaa jollekin minun kansastani, jollekin köyhälle, joka on sinun luonasi, niin älä menettele koronkiskurin tavoin häntä kohtaan. Älkää panko korkoa hänen maksettavakseen.” 2.Moos.22:25

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Markku Hirn sanoo:

    Joo, palataan metsästäjä-keräilijä yhteiskuntiin tai kosher-ruokaan , niin säästytään viruksilta.

    Ihmiskunta on säilynyt ja kehittynyt kylläkin siten että olemme sairastelleet erilaisia virus ja bakteeri tauteja ja saaneet immuniteetin. Näin on ollut kautta historian . Tästä meillä on varmat todisteet hyvin kauaksi taaksepäin kun arkeologisia löytöjä voidaan nykyisin tutkia .

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      ”Joo, palataan metsästäjä-keräilijä yhteiskuntiin tai kosher-ruokaan , niin säästytään viruksilta.”

      Blogin idea oli tuoda esiin Raamatun luotettavuus aikana, jolloin ei tiedetty viruksista ja bakteereistä. Vielä pari sataa vuotta sitten Euroopassa lääkärit levittivät eniten tauteja, kun eivät pesseet käsiään. Kansan keskuudesssa puhuttiin kuoleman taloista, joihin kukaan ei tahtonut mennä. Synnytyssaairaaloissa tilanne oli kammottava, kun jokin pöpö oli päässyt niihin asumaan. Eikä tiedetty, miksi kuolema niitti satoa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Tarja Parkkila sanoo:

    Koronkiskonta

    Ei korkoa kiskota, korosta sovitaan lainaa otettaessa. Jos joku yksityinen lainaa toiselle, hän voi periä korkoa, tai olla perimättä. Lainan tarvitsija päättää hyväksyykö ehdot vai ei. Ei se mikään synti ole. Luukkaan mukaan: ” Lainatkaa sinne mistä, ette saa takaisin.” Sitä voi noudattaa kuka haluaa menettää rahansa, mutta pankeille se on huono ohje. Pankeilla on kuitenkin kuluja, kuten kiinteistöt ja työntekijät. Ja aikoinaan pankki maksoi myös tallettajille korkoa. Ei enää.

    Koraani sanoo korkojen perimisestä, ” Se on sama kuin saatana olisi lyönyt halvausella.” Itse olen pitänyt pankkien lainoista perimää korkoa ihan normaalina ja ymmärretävänä asiana. Toki omaiselle voin lainata korkoa perimättä, jos on varaa . Mutta saatana jutut jätän omaan arvoonsa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tarja Parkkila sanoo:

      Kommenttini ei liittynyt aloitukseen. Anteeksi. Se oli ” ismo malisen ” mielipiteisiin liittyvä .

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Vt:ssa homma menee jotenkin niin, että veljiltä ei saa periä korkoa. Siis ei-juutalaisilta saa ottaa korkoa. Monet varakkaat pankkiirit olivat ja ovat edelleen juutalaisia.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Charlotta Lindfors sanoo:

    Torassa sanotaan, että ravintoa koskevat säännöt on annettu ihmisen pyhittämiseksi (3 Moos. 11:44). Jumala puhuu pyhyydestä, ei terveydestä. Juutalainen näkee määräykset Jumalan käskyinä. Ruoan pitää olla myös koser (liha käsitellään rituaalisesti oikealla tavalla). Teurastustapa pitää olla oikea (sektaus). Verensyöntikielto perustuu Moos. 12: 23 määräykseen (…”sillä veri on sielu, ja sielua sinun ei pidä syömän lihan kanssa”.) Lihatuotteita ei syödä maidon kanssa ( ”Älä keitä vohlaa emänsä maidossa”). Muitakin sääntöjä on paljon. Vaikka hygienia on nykyisessä maailmassa huippuluokkaa, säännöt pätevät yhä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tarja Parkkila sanoo:

    Tuomaala

    ” Vt:ssa homma menee jotenkin niin, että veljiltä ei saa periä korkoa. Siis ei-juutalaisilta saa ottaa korkoa. Monet varakkaat pankkiirit olivat ja ovat edelleen juutalaisia.”

    Mitenkähän tuonkin kanssa on oikeasti mennyt. Minun veljiä ovat minun veljet, eivät kaikki suomalaiset. Miksi kaikki juutalaiset olisivat veljiä keskenään, heillähän pitäisi olla sama äiti.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      2.Moos.22:25 ”Jos lainaat rahaa jollekin minun kansastani, jollekin köyhälle, joka on sinun luonasi, niin älä menettele koronkiskurin tavoin häntä kohtaan. Älkää panko korkoa hänen maksettavakseen.”

      Käsky uudistetaan kansalle, joka jatkaa luvattuun maahan.

      5.Moos.23:19 -20 ”Älä pane veljeäsi maksamaan korkoa rahasta tai elintarpeista tai muusta, mitä korkoa vastaan lainataan. Muukalaisen saat panna korkoa maksamaan, mutta et veljeäsi, että Herra, sinun Jumalasi, siunaisi sinua kaikessa, mihin ryhdyt, siinä maassa, jota menet ottamaan omaksesi. ”

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Tarja Parkkila sanoo:

    Tuomaala

    Miten nuo liittyvät pankkeihin, ei niitä silloin ollut ?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tarja Parkkila sanoo:

    ”Kiinassa näistä ohjeista ei vieläkään välitetä eikä monessa muussakaan idän maassa. Syödään kaikkea, mikä liikkuu, ja jopa niiden raatoja. Juutalaisuudessa tallainen tapa on edelleen kauhistus. ”

    Kyllä kristillisestikin voi syödä mitä tahansa. Jeesuksen mukaan se mitä suuhunsa laittaa, ei saastuta, koska se mene vatsaan ja ulostuu. Se mitä suusta tulee ulos, se saastuttaa. Jopa myrkkyä voi juoda ja käsin nostella käärmeitä ja polkea skorpioneja. Vapauteen Kristus vapautti. Kaikki on luvallista, mutta kaikki ei ole hyödyllistä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Blogi koski Vt:n kirjoituksia. Ut:sa ollaan vapauden eli Kristuksen lain alaisia. Vapaata eivät koske puhtaus- ja ruokasäädökset.

      On sitten toinen juttu kääntää Vt:n puhtaussääntöjen esikuvallisuus uuteen liittoon. Asia ei ole suinkaan yksiulotteinen, vaan sisältää monia eri tasoja. Miksi ei saa koskea kuolleeseen on eri merkitys Ut:ssa. Ehkä siitä joskus erikseen.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Tarja Parkkila sanoo:

    Kaksi tietä

    Jos ei opi, tai ei halua oppia tiedon kautta, joutuu oppimaan kärsimyksen kautta.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Kirjoittajan viimeisimmät blogit

    • Pa
    • K
    • Mi
    • J
    • Ih
    • C

    Katso kaikki

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    • L
    • S
    • Ki
    • G
    • H
    • Roomalaiskirje
    • U

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit

    • S
    • L
    • Ki
    • L
    • Van
    • V