10 käskyä versus Kaksoiskäsky

Olen kuullut, että Jeesuksen Kaksoiskäsky kumoaa Jumalan Moosekselle antamat 10 käskyä. Tässä 10 käskyä Evl.Fi sivustolta lainattuna:

”Kymmenen käskyä

Kymmenen käskyä eli dekalogi ilmaisee elämän peruslain: mitä meidän tulee tehdä ja mitä jättää tekemättä (Katekismus, 1999). Martti Lutherin Ison katekismuksen mukaan käskyt ovat lakeja ja vaatimuksia. Ne velvoittavat elämään Jumalan tahdon mukaan, mutta myös paljastavat ihmisen turmeltuneisuuden. Tällöin käskyt ajavat ihmisen Jumalan luokse. Nykyisessä Katekismuksessa käskyt ovat Lutherin Vähästä katekismuksesta periytyneessä muodossa:

  1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
  2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
  3. Pyhitä lepopäivä.
  4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
  5. Älä tapa.
  6. Älä tee aviorikosta.
  7. Älä varasta.
  8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
  9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
  10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

(Katekismus, 1999)

Käskyistä kolme ensimmäistä koskevat ihmisen suhdetta Jumalaan (1–3) ja hänen uskoaan. Lopuissa on kyse ihmisten välisistä suhteista (4–10). Ne ovat lähimmäisen rakastamista tarkoittavia moraalisia velvoitteita.

Kymmenen käskyn alkuperä

Kymmenen käskyä perustuu Raamattuun. Toisessa Mooseksen kirjassa kerrotaan, kuinka Jumala antoi lain Moosekselle, kun tämä oli johtamassa Israelin kansaa Egyptistä luvattuun maahan. Niin Jumala puhui kaiken tämän: Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta - - (2. Moos. 20

Linkki avautuu uudessa välilehdessä

).”

Ja tässä Raamatun lainaus Jeesuksen antamasta käskystä:

”Kysymys suurimmasta käskystä

34

22:34–40 

Mark. 12:28–34

Luuk. 10:25–28

Kun fariseukset kuulivat, että Jeesus oli tukkinut saddukeuksilta suun, he kokoontuivat neuvonpitoon. 35Sitten yksi heistä, joka oli lainopettaja, kysyi Jeesukselta pannakseen hänet koetukselle: 36»Opettaja, mikä on lain suurin käsky?» 37

22:37 

5. Moos. 6:5

Jeesus vastasi: »Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. 38Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. 39

22:39 

3. Moos. 19:18Matt. 19:19+

Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. 40

22:40 

Matt. 7:12

Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat.»”

Kaikille on varmaan tuttu tämä Jeesuksen sanoma. Mutta kiinnittäisin huomiosi viimeiseen lauseeseen. ”NÄIDEN KAHDEN KÄSKYN VARASSA OVAT LAKI JA PROFEETAT”. 

Mitä tarkoittaa tuo sana: VARASSA?

 varassa

verbi, jonkin kannattamana, tukemana, nojassa.
Esimerkiksi: Riippua köyden varassa. Seistä yhden jalan varassa. Ponttonien varaan rakennettu silta. Veden varaan joutuneiden pelastaminen. Kuvakielessä, kuvallisesti, kielikuva:
Esimerkiksi: Selviytyminen oli hiuskarvan varassa äärimmäisen täpärällä. 

johonkin tukeutuen, jostakin riippuvaisena, jonkin avulla, ohjaamana,tms.
Esimerkiksi: Elää tilapäisansioiden varassa. Tuontienergian varassa toimiva teollisuus. Hajuaistin varassa suunnistava hyönteinen. Hallituskin oli asiassa lehtitietojen varassa. Muutaman havainnon varaan rakentuva teoria. Muistin varassa säilynyt tieto. Jätti osan asioista pelkän maininnan varaan. Kalansaalis on aina sattuman varassa. Kuvakielessä, kuvallisesti, kielikuva:
Esimerkiksi: Panna kaikki yhden kortin varaan Katso: kortti  (Suomisanakirjasta)

Niinpä ymmärrän tästä, että Jeesuksen Kaksoiskäskyyn sisältyy nuo 10 käskyä. Jos sinä rakastat Jumalaa, itseäsi, lähimmäistäsi-niin ethän sinä tahdo rikkoa noita 10 käskyä. Näin Kaksoiskäskyn varassa on 10 käskyä. 

17

5:17 

Luuk. 24:44

Room. 3:31

Room. 10:4

Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. 18

5:18 

Luuk. 16:17

Luuk. 21:33

Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. 19

5:19 

Jaak. 2:10

Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

79 kommenttia

  • Kaisu Hildén sanoo:

    Seija Rantasen kommentista ote:”Täällä maanpäällä näyttää heille tuottavan suurta iloa toisten kristittyjen halveksunta, heidän naamalleen syljeskely ja heidän uskonsa pilkkaaminen. Mutta huvinsa kullakin.” Kiehu nyt Seija raivostasi-mutta älä sentään valhetellen puhu kaikkinaista pahaa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Seija Rantanen ’kiehuu raivosta’ sen vuoksi, että halveksunta ja pilkkaaminen aiheuttavat ihmisessä luonnollisesti raivoa. Halveksijan ja pilkkaajan on helppo olla tyynenä ja kuvitella käyttäytyvänsä oikein.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      En kiehu raivosta, en ole edes vihainen vaan pohjattoman surullinen.

      En ole myöskään valehdellut: Lähes kaikissa blogeissasi olet keskittynyt arvioimaan lähimmäisiäsi mittapuunasi heidän seksuaalinen suuntautuneisuutensa. Yhteenvetona on helposti pääteltävissä: homot joutuvat helvettiin.

      Me kristityt seksuaalivähemmistöihin kuuluvat lähimmäisesi näemme, että kirjoituksesi ovat tarkoituksellisesti loukkaavia ja niistä puuttuu kristillinen sanoma. Se Jeesuksen opettama lähimmäisenrakkaus, josta meidät kristityt nimenomaan pitäisi tunnistaa. Mutta sinua se ällöttää. Ja se on hyvin surullista.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kaisu Hildén sanoo:

    Seija, ”Täällä maanpäällä näyttää heille tuottavan suurta iloa toisten kristittyjen halveksunta, heidän naamalleen syljeskely ja heidän uskonsa pilkkaaminen. Mutta huvinsa kullakin.” En ole tehnyt,enkä sanonut mitään noista. Olen kirjoittanut, mitä Raamattu sanoo-mieti mitä haukut. Sinun pilkantekosi ei kohdistu minuun.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Roos sanoo:

      Kaisu, Raamattu ei ”sano” mitään. Jeesus sanoo tai Paavali sanoo Raamatun mukaan. Sitten Kaisu tai Riitta tai Kari tai Seija tulkitsee näitä sanoja 😊

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Kaisu: Raamattu sanoo: ” rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi. Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä.”

      Tämä on se Raamatun ydinsanoma meille kaikille kristityille. Tämän olen yrittänyt nostaa esille. En ole haukkunut Raamattua, en ole pilkannut sitä. Yritän nostaa esille sitä, mitä Jeesus vertauksillaan meille opetti, lähimmäisten kohtaamisesta.

      ” En ole tehnyt,enkä sanonut mitään noista.” Niinpä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kaisu Hildén sanoo:

    Matti Näsä, nääs- Jumalakin puhuu-tavalla jos toisella 🙂 ”11 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. 2Hän oli alussa Jumalan tykönä. 3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. 4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus. 5 Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt.”

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kaisu Hildén sanoo:

      Eikö tämä Raamatun kohta puhu ja sano ja jopa huuda?! 7 Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: ”Älä himoitse”. 8 Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut. 9Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi, 10 ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi. 11 Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta. 12 Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä. 13Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta. 14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen. 15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen. 16Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä. 17Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu. 18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei; 19sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen. 20Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu. 21Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni; 22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin, 23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on. 24Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Tämä Raamatun kohta on ote Paavalin kirjeestä roomalaisille (Room. 7:7-24). Tiedetään siis kuka kirjoitti, kenelle kirjoitettiin ja myös milloin ja missä tilanteessa. – – – Kannattaa varmaan lukea edellinenkin jae: ”Nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.” – – – Luvun viimeinen jae taas kuuluu: ”Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.”

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      11 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.

      Väärä ja manipuloiva ohjaileva käännös tämäkin, sillä tuon Joh. ev. alun oikea käännös kuuluu: ”Alussa oli tuo sana, (logos pienellä kirjaimella) ja tuo sana oli edessä tuon jumalan ja tuo sana oli theos. (jumala) Kuten eräät tutkijat ovat todenneet, tässä ei puhuta Jeesuksesta vaan Vanhan testamentin sanaparista jhvh elohjim, jossa toinen jumalaa tarkoittava sana sijaitsee lauseopillisesti toisen jumala-sanan e d e s s ä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Roos sanoo:

      Jumala voi puhua vaikka sen Matti Näsän äänellä, nääs. Oli meinaan kaverilla ihan asiallisia juttuja.

      Jeesuksesta, nääs, puhutaan tuossakin Raamatun kohdassa, ei Raamatusta 😊

      Totta kai kuvaannollisesti voidaan sanoa, että ”Raamattu puhuu”, mutta väärinkäsitysten välttämiseksi pitää välillä muistuttaa, että ei se kirja oikeasti mitään puhu. Kyllä ne on ihan ihmiset kirjoittaneet ne ”puhuvatkin”/puhuttelevat Raamatun sanat.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Roos sanoo:

      Sitä paitsi Jeesus ja Paavalikin vain puhuivat ja kirjuri tai joku seuraaja kirjoitti.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Muutamat Paavalin itsensä kirjoittamat rivit on talletettu: ”Minä, Paavali, kirjoitan tähän tervehdyksen omakätisesti. Jos joku ei rakasta Herraa, hän olkoon kirottu. Maranata! Herramme, tule! Herran Jeesuksen armo olkoon teidän kanssanne. Rakkaat terveiseni teille kaikille, te Kristuksen Jeesuksen omat.”

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kari Roos sanoo:

    Jumalan Henki taas on kovin mysteerinen ”persoona”. Hän voi vaikuttaa meissä hyvin monella tavalla ja uskoisin, että suurimmaksi osaksi hyvin ”arkisilla” tavoilla vaikka Hän itse onkin Pyhä. Paavali sai kokea monenkinlaista Hengen vaikutusta Jeesuksen puhuttelusta alkaen. Juuri ”syntyneitä” kristittyjä kiusannut mies koki äkkipysähdyksen ja löysi itsensä myöhemmin puhumasta ja työskentelemästä, jotta noita kristittyjä syntyisi lisää. Hän oli aiemmin oppinut fariseukseksi, nyt hän sai oppia kristityksi ja me kaikki saamme oppia hänen sanoistaan. Tämä kaikki on sitä Jumalan Hengen vaikutusta.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Kaisu Hildén

    Kaisu Hildén on kotoisin Etelä-Pohjanmaalta. Hän harrastaa taidemaalausta, kirjoittamista, käsitöitä ja liikuntaa. Virsien veisuu ja gospelmusiikki ovat lähellä hänen sydäntään. Raamattu tuli hänelle rakkaaksi jo nuorena-ja hän ei vain voi olla evankelioimatta. Perheeseen kuuluu aviomies ja koira-ja kaikki kolme haukkuvat vain tarvittaessa. :)

    Kirjoittajan viimeisimmät blogit

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit