Pyhtään uudet kirkkotekstiilit ovat suomalaista taidekäsityötä – Katso kuvasarja

Violetti on monimuotoinen ja vahva liturginen väri, sanoo tekstiilitaiteilija Helena Vaari. Hänen suunnittelemansa ja valmistamansa violetit kirkkotekstiilit otettiin käyttöön Pyhtään kirkossa huhtikuun alussa.

Uusilla kirkkotekstiileillä korvataan 50 vuotta käytössä olleet taiteilija Toini Kallion suunnittelemat kirkkotekstiilit. Uuden sarjan valkoiset tekstiilit esiteltiin seurakunnalle juhlamessussa ensimmäisenä adventtina viime vuonna. Nyt otettiin käyttöön uusi violetti liturginen värisarja.

Taiteilijan kertoo valinneensa kirkkotekstiilien violetin sävyn niin, että se sopii yhteen kirkon sisätilan värityksen ja arkkitehtuurin kanssa

– Lämmin punasävyinen violetti sopii keskiaikaisen kirkon seinien kalkkikiven ja punatiilisten pylväiden sävyyn. Violetin viereen oheisväriksi sointuvat muut vahvat värit kuten tiilenpunainen, tummansininen, lämmin oranssi, kullankeltainen ja metsänvihreä, Vaari kertoo tiedotteessa.

Violetti on paaston ajan väri. Isoa paastoa vietetään ennen pääsiäistä laskiaisesta pitkäperjantaihin. Violetti on myös hiljentymisen, itsensä tutkiskelun, epäitsekkyyden, rukouksen, katumuksen ja kärsimyksen väri.

Pyhtään kirkon alttarivaate eli antependium kuvaa symbolisesti tietä.

– Paaston aikana mietimme aikaa ja elämän kulkua, kulkemista. Tekstiiliin kirjotuissa kuvioissa voi nähdä monenlaisia kulkureittejä. Elämän tie, ihmisen tie, Kymijoki, Kuninkaan tie, meritie, Via Dolorosa, Helena Vaari sanoo.

Kankaiden ja lankojen kirjontamuodot viittaavat meren tyrskyihin, elämän ylä- ja alamäkiin sekä kuvioihin keskiaikaisen kirkon kalkkimaalauksissa. Valkoinen pitsireuna on kuin rukousnauha, mikä johdattaa pääsiäisen ilosanomaan.

Antependium eli alttarivaate on neljä metriä pitkä. Kirjontaan on kulunut yli 20 kilometriä ompelulankaa.

Papin messukasukan etuosaan on applikoitu ja kirjottu viheriöivä sauva. Sen idea on lähtöisin Pyhtään kirkon kalkkimaalauksista. Pyhän Kristoforuksen kävelysauva alkoi viheriöidä, kun hän kantoi olkapäällään Jeesus-lapsen joen yli.

Saarnatuolin kirjaliinassa on lehtiristin keskellä kullankeltaista silkkikirjontaa, se toistaa alttarin ikkunan valoa.

– Kuljemme kohti valoa, pääsiäisen ilon ja ylösnousemuksen juhlaa. Samalla kuljemme myös kohti Isä Jumalaa, kohti kotia. Pyhtään kirkon alttariseinän ikkunasta krusifiksin takaa loistaa luonnon valo. Nämä yhdessä kertovat koko pääsiäisen sanoman, Vaari sanoo.

Kuvat: Juha Tanhua. Kuvia voi selata valkoisista nuolista.

***


Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.


Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata digilehden ja printtilehden täältä.

***

Edellinen artikkeliTutkijat Ylen kolumnista: Ehrnrooth tekee Jeesukselle samaa kuin kansallissosialistinen teologia
Seuraava artikkeliTietokirja: Karismaattisissa yhteisöissä samat manipulaation muodot kuin yrityksissä ja politiikassa

Ei näytettäviä viestejä