Pohjoismaiden helluntaiyhteisöiltä lausunto korona-ajasta: On syytä kyseenalaistaa ilmestyksiä, profetioita ja salaliittoteorioita

Pohjoismaiden helluntaiyhteisöjen johtajat ovat antaneet yhteisen koronapandemiaa koskevan lausunnon. Lausunnossa kehotetaan ihmisiä pysymään kärsivällisinä ja asennoitumaan terveesti koronatilanteeseen.

”On tärkeää käyttää hengellistä harkintaa ja kyseenalaistaa erilaisia ilmestyksiä, profetioita ja salaliittoteorioita, jotka aiheuttavat ihmisissä pelkoa ja eristäytymistä”, lausunnossa todetaan ja kehotetaan kristittyjä keskittymään ”kertomaan ilosanomaa ahdistuneille ihmisille ja välittämään heille lohdutusta”.

Helluntaijohtajat kehottavat eräitä kristillisiä toimijoita, joiden katsotaan kuuluvan helluntailais-karismaattiseen liikkeeseen, arvioimaan kriittisesti tapaa, jolla ne edistävät erilaisia profetioita ja salaliittoteorioita.

”Yksikään merkittävä profeetallinen ääni ei osannut ennakoida koronaviruksen tulemista. Siksi kehotamme sellaisia profeettoja, jotka nyt käyttävät voimavaroja pelotellakseen ihmisiä viruksen seurauksilla ja varoittelevat ottamasta rokotetta, olemaan varovaisempia. Maailma ja seurakunta tarvitsee kyllä profeetallista ääntä, mutta ei ’YouTube-profeettoja’, jotka eivät ole kenellekään toiminnastaan vastuussa”, sanotaan lausunnossa.

Helluntaijohtajat pyytävät Pohjoismaiden helluntaiseurakuntia rukoilemaan ja toimimaan perustuen lähimmäisenrakkauteen, ei pelkoon.

”Rukoukseen omistautumista ja terveysviranomaisten suositusten seuraamista ei pidä asettaa vastakkain.”

Allekirjoittajat myös sanovat kukin ottavassa koronarokotteen.

Suomen helluntaiyhteisön puolesta lausunnon on allekirjoittanut Helsingin Saalem-seurakunnan johtaja Mika Yrjölä.

Lue myös:

Piispa Seppo Häkkinen: Koronarokotteen vastustaminen kristinuskoon vedoten on virheellistä raamatuntulkintaa

Seuraa Kotimaata
Facebookissa ja Twitterissä.

Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden tai näköislehden täältä.

Edellinen artikkeliArkkiatri Risto Pelkonen: Hyvän elämän toivo on lähimmäisenrakkaudessa
Seuraava artikkeliPaavi nimitti Vatikaanin piispainsynodin alisihteeriksi ensi kertaa naisen – Nathalie Becquartilla on kokouksissa äänioikeus