Kristinusko etenee Taiwanissa – ”Esi-isien palvonnasta on vaikea kieltäytyä”

Katselen taiwanilaista katunäkymää, jota kristilliset kirkot ja kippurakattoiset kiinalaistemppelit koristavat. Uskontojen kirjo on laaja ja ihmiset ovat hyvin hengellisiä, kirjoittaa Päivi Lipponen Askel-lehdessä.

Kohtaan matkallani kolmen kristillisen kirkon toimijoita: Suomen Lähetysseurasta Jukka Kääriäinen, joka asuu vaimonsa Lauran ja tyttäriensä kanssa Hsinchussa, Aroma-kahvilan pitäjä Michael Gerber ja Gospel Kirkon jäsenet Qai Shi Yin ja Zheng Mai Zong.

Temppeleissä kullan kimallus häikäisee ja suitsukkeet savuavat. Värikkäät lohikäärmeet vartioivat uskonrauhaa. Kauempana vuorenrinteillä sijaitsevat esi-isien hauta-alttarit. Temppeli hyväksytään naapurustoon, mutta kuolleiden henkien parissa ei haluta asua. Ikiaikaisen kulttuuriperinnön keskeltä kohoavat kristilliset kirkot ja vaatimattomat rukoushuoneet.

Tuota kaikkea katsellessani mietin, miten kristinusko puhuttelee ihmistä, kun esi-isien henkien palvonta on sukupolvelta toiselle siirtyvä perintö.

Elämän leipää, gospelia ja moniuskontoisuutta

Anne Ijäs ja Jukka Kääriäinen ovat Suomen luterilaisen kirkon lähettejä Taiwanissa, jossa he myös viettivät lapsuutensa. Molemmat päätyivät takaisin lapsuutensa maahan Suomen Lähetysseuran (SLS) työntekijöinä.

Anne palasi perheineen Suomeen vuosi sitten palveltuaan Taiwanilla pitkän lähetysuran. Jukka jatkaa vaimonsa kanssa edelleen Taiwanilla. Heidän nykyinen työkautensa kestää vuoteen 2019.

– Taiwanilaiset ovat hyvin vastaanottavaisia ja uskonnollisia. Temppeleitä, henkiä ja jumalia on paljon. Uskonto on osa arkea ja taiwanilaisten kanssa on helppo puhua uskonnosta, Anne kertoo.

– Temppeleissä käydään ahkerasti, perinteiset kansauskonnot ovat voimissaan. Niiden päälle on rakennettu konfutselainen etiikka. Buddhalaisuus ja taolaisuus ovat myös läsnä, toteaa Jukka.

Taiwanissa on tyypillistä, että hengellinen katsomus koostuu usean eri uskonnon yhdistelmästä. Hyvin harvoin taiwanilaiset ovat puhtaasti yhden uskonnon harjoittajia.

Tämä moninaisuus koskee myös kristinuskoa. Luterilaisuuden ja katolilaisuuden lisäksi maahan on perustettu lukemattomia kirkkoja ja seurakuntia, kuten Elämän Leipä Kirkko, Gospel Kirkko ja Aroma Kahvila Kirkko. Kaikkia niitä yhdistää kristinusko.

Esi-isien henkien palvonta on vanhempien kunnioitusta

Ihmettelen kristillisiä suuntauksia, joista en ole ennen kuullutkaan. Anne Ijäs vastaa, että Taiwaniin on tullut monista maista ja kirkkokunnista lähetystyöntekijöitä, joiden työn tulosta ovat monet eri kirkot. Myös karismaattisten saarnaajien ympärille on syntynyt paikallisseurakuntia.

– Luterilaisen kirkon jäseniä on noin 30 000, ja se on pieni osa Taiwanin kristillistä kirkkoa. Kristittyjä on noin miljoona 23 miljoonan väestöstä, Jukka Kääriäinen kertoo.

Anne Ijäksen mukaan ihmisten on vaikea luopua uskonnostaan, vaikka he haluaisivatkin kääntyä kristityiksi. Perinteet ovat vahvat, toisaalta länsimaisuutta arvostetaan.

– Velvollisuus esi-isien henkien palvontaan koetaan osaksi vanhempien kunnioitusta. Jos henkilö on perheen ainoa kristitty, hänen on vaikea kieltäytyä palvontarituaaleista.

Jukka Kääriäinen on samaa mieltä ja toteaa, että muutoin taiwanilaisten huolet ovat paljolti samanlaisia kuin kaikilla muillakin ihmisillä.

– On pelkoja, suorituspaineita, stressiä ja maahanmuuttajilla ongelmana sopeutuminen yhteiskuntaan. Evankeliumi poistaa hengellisen pelon ja epävarmuuden. Sanoma armosta taas vapauttaa liiallisista suorituspaineista, Jukka sanoo.

– Päällimmäiseksi nousee ihmisten oma kokemus: Jeesus antaa rauhan, toteaa Taiwanilla pitkään lähetystyössä ollut Anne Ijäs.

Maailman ainoa mandariinikiinankielinen luterilainen seminaari kouluttaa tohtoriksi asti

Kiinan poliittinen tilanne vaikutti SLS:n työn alkamiseen Taiwanilla. Kun kommunistinen Kiina sulki ovensa vuonna 1949 lähetystyöntekijöiltä, seuran työntekijöitä siirtyi mantereelta Taiwanin saarelle vuonna 1956.

Ensin SLS perusti seurakuntia maan eteläosiin. Alueelle rakennettiin terveydenhuoltoa. Nyt vuosikymmenten työ on tuottanut tulosta, ja kiertävästä klinikasta on kehittynyt kristillinen sairaala. Seurakunnat ovat järjestäytyneet Taiwanin luterilaiseksi kirkoksi (Lutheran Church of Taiwan), ja niiden lukumäärä on kasvanut jo 20:een.

Tällä hetkellä SLS:n työ Taiwanissa on laaja-alaista. Sen yksi tärkeimmistä tehtävistä on luterilaisen kirkon henkilökunnan kouluttaminen. Yhteistyökumppani on Hsinchussa toimiva luterilainen seminaari, China Lutheran Seminary (CLS).

CLS on merkittävä opinahjo kiinalaisella alueella, jolla se tarjoaa perus-, maisteri- ja tohtorinopintoja. Opiskelijat valmistuvat kirkon palvelukseen seurakuntatyöhön ja evankelistoiksi.

– Ruohonjuuritason seurakuntatyön koulutusohjelmassa korostetaan palvelua eli seurakuntien ulkopuolella olevien vähäosaisten auttamista ja tavoittamista evankeliumin ilosanomalla, Kääriäinen kertoo.

Seminaarin vaikutus ulottuu myös Taiwanin ulkopuolelle. Sieltä valmistuvat käyvät usein Manner-Kiinassa, jossa he avustavat Kiinan kirkon koulutustarpeissa. Luentoja, seminaareja ja intensiivikursseja pidetään Myanmarissa, Thaimaassa, Kiinassa ja Singaporessa.

Tämän lisäksi on etäopetusta Internetin kautta Pohjois-Amerikan kiinankielisille kirkoille. Seminaari on maailman ainoa luterilainen seminaari, jossa kaikki opetus annetaan mandariinikiinaksi. Kolme neljäsosaa opettajista on kiinalaisia, yksi neljäsosa ulkomailta, Suomesta, Saksasta ja Yhdysvalloista.

Työtä pidätettyjen siirtotyöläisten parissa

Toinen tärkeä painopiste on maahanmuuttajatyössä, jossa on tällä hetkellä neljä viidestä SLS:n työntekijästä Taiwanilla. Suurin osa maahanmuuttajista on siirtotyöläisiä eri Aasian maista, ja heidän asemansa on turvaton. Usein he ovat maksaneet suuret välitysmaksut päästäkseen töihin. Maksu on katettu velalla, ja perillä palkka ei ole sitä, mistä kotimaassa oli sovittu. Oikeudeton asema altistaa hyväksikäytölle, jopa orjuudelle.

Lähetysseuran työntekijöillä on mahdollisuus kohdata erityisesti pidätettyjä maahanmuuttajia, jotka odottavat käännytystä omiin maihinsa, sekä vankilaan joutuneita ulkomaalaisia. Pidätetyille annetaan käytännön apua, mutta ennen kaikkea heille tuodaan evankeliumin toivoa.

SLS tukee Taiwanilla myös kristillistä huumevierotustyötä, tekee diakoniatyötä ja käännättää teologista kirjallisuutta mandariinikiinaksi.

Kutsumus ja rukoustuki kantavat

Jukka ja Laura Kääriäinen asuvat tyttäriensä kanssa Hsinchussa. Jukka opettaa systemaattista teologiaa, Lutherin teologiaa ja saarnaoppia luterilaisessa seminaarissa. Myös Laura työskentelee SLS:n lähettinä ja toimii seminaarin alaisessa kansalaisjärjestössä (Taiwan Foreign Inmates Caring Association, TFICA) maahanmuuttajatyön tiimissä.

Kääriäisen perhe on sopeutunut hyvin Hsinchuun. Tyttäret Jemiina (4. luokka) ja Aliina (2. luokka) käyvät samaa kansainvälistä koulua, jota isä Jukka kävi 1980-luvulla.

Aasia on Jukalle ja Lauralle tuttu jo lapsuudesta, sillä molempien vanhemmat työskentelivät siellä Lähetysseuran työntekijöinä. Yllättävä Jumalan johdatus on se, että Jukan vanhemmat toimivat aikoinaan opettajina samaisessa oppilaitoksessa, jossa Jukka nyt työskentelee. Hsinchu on hänen lapsuuden kotikaupunkinsa. Suomi oli kesälomien ja seurakuntavierailujen maa.

Kun lähetystyöntekijä muuttaa toiselle puolelle maapalloa, häntä kantaa kutsumus Jumalan valtakunnan työhön sekä lähettäjien tuki. Kääriäisten työtä tukevat seurakunnat ovat Kankaanpää, Kokkola, Kotka, Kuokkala, Oulujoki, Oulunsalo, Roihuvuori Helsingissä, Rovaniemi, Sodankylä ja Tuira.

– Seurakunnat ovat ympäri Suomea, etelästä pohjoiseen. Olemme kiitollisia kaikista esirukoilijoista ja tukijoista. Ilman heitä emme voisi tehdä tätä työtä, joka on Jumalan työtä ja jota lähetystyöntekijät ja lähettäjät yhdessä tekevät.

Kielten opiskelua ja modernia kahvilalähetystyötä

Parikymppinen Michael Gerber on kotoisin Minnesotasta Yhdysvalloista. Taipeissa hän toimii vapaaehtoisena lähetystyössä. Raamikas nuorukainen saapuu haastatteluun lohikäärmesoudun harjoituksista. Hän on harjoitellut kisaa varten viidesti viikossa kolmen kuukauden ajan. Melonnan lisäksi hän opiskelee kiinaa.

Michael esittelee ylpeänä kirkkoaan, Aroma-kahvilaa, joka sijaitsee nuorison suosimalla alueella Taipein keskustassa. Ympärillä on baareja ja vaatekauppoja.

– Tämä on moderni tapa tehdä lähetystyötä. Taiwanissa ihmisillä ei ole tietoa kristinuskosta. He eivät ehkä ymmärrä, mikä on kirkko, mutta kaikki tietävät, mikä on kahvila. Jos olisimme rakentaneet kirkon, ei olisi varmuutta, että ihmiset löytäisivät sen ja tulisivat sisälle. Nyt tarjoamme kahvia ja kerromme heille uudella tavalla Jumalasta. Kun saamme yhteyden ihmiseen, pyydämme hänet mukaan toimintaan, vapaaehtoisena lähetystyössä oleva Michael Gerber kertoo.

Tarjolla on myös kieliopetusta. Perjantaisin kahvilan tiloissa kokoontuu englannin keskusteluryhmiä, jotka ovat saaneet suuren suosion. Parhaimmillaan paikalla on jopa 80 nuorta. Ryhmiä vetävät englantia äidinkielenään puhuvat vapaaehtoiset lähetystyöntekijät. Opetusteemat käsittelevät arjen asioita matkustamisesta ruokaan – aihepiirejä, joista on helppo synnyttää keskustelua vaatimattomallakin sanastolla.

Kahvila muuttuu kirkoksi

Kaksikerroksinen kahvila toimii kirkkotilana, ja sen tuotolla rahoitetaan kirkon toimintaa. Työntekijät on palkattu paikalta. He ja heidän tuttavapiirinsä osallistuvat kirkon tilaisuuksiin. Michaelin lisäksi kahvilan lähetystyössä ahertaa kuusi vapaaehtoista nuorta aikuista. Lisävoimia saadaan, kun yhteistyöseurakunnat Yhdysvalloista lähettävät nuorisoryhmiä viikosta jopa kuukauden kestäviin harjoitteluihin.

– Sunnuntaisin siirrämme kahvilan pöydät pois ja tuomme tilalle penkit ja screenit; teemme yläkerrasta kirkkosalin. Jumalanpalveluksia pidetään aamulla ja illalla. Aamupäivällä paikalla on noin 60 ihmistä ja illemmalla 40. Palvelut ovat englanniksi ja kaikki tulkataan kiinaksi. Jäsenistömme koostuu noin 20–30-vuotiaista, Michael kertoo.

Hänen kotiseurakuntansa on Christian and Missonary Alliance, CAM, joka on kotipuolessa noin 2 000 ihmisen yhteisö.

– Tulin uskoon lukion jälkeen. Minulla ei ollut vielä omaa perhettä, ei hyvää työpaikkaa, eikä opiskelupaikkaa. Olin vapaa, ja Jumala antoi minulle mahdollisuuden lähteä lähetystyöhön.

”Jumala valitsi minulle Taiwanin”

Ensin Michaelin lähetystyökohde oli Ukraina. Venäjän hyökkäys Krimille muutti suunnitelmat, ja nuori mies lähetettiin Taiwaniin.

– Ihmiset ovat täällä auttavaisia ja ottavat avoimesti vastaan toisen kulttuurin edustajan.

Työuraa tai paluuta Yhdysvaltoihin Michael ei ole toistaiseksi miettinyt.

– Jumala valitsi minulle Taiwanin, jossa saan toteuttaa hänen tahtoaan vapaaehtoistyössä. En tiedä tulevaisuuttani. Luotan, että Jumalalla on suunnitelma minua varten.

– Nuorilla on täällä samoja ongelmia kuin muuallakin. Minäkin ajattelin ennen rahaa ja omaa hyötyä, enkä ollut aina hyvillä poluilla. Ihminen on luonnostaan itsekäs, mutta kun Jeesus tulee sydämeen, hän auttaa ihmistä kasvamaan epäitsekkäämmäksi. Yksin ihminen ei siihen pystyisi. Jumala rakastaa kaikkia, eikä pidä ajatella, ettei ole riittävän hyvä hänelle, Michael sanoo.

Vauhdikas musiikki raikaa ja kädet kohoavat

Tainanin kaupungin katukuvassa on runsaasti pyhättöjä ja seurakuntasaleja, joukossa myös komeita kirkkoja. Ristit komistavat seinien julkisivuja.

Full Gospel Church in Christ -kirkon musiikki raikaa 50 neliön tilassa kerrostalon katutasossa, pikkupuotien kupeessa. Sali on täynnä väkeä, sillä sunnuntaijumalanpalvelus on vauhdissa. Pääosassa ovat musisoivat seurakuntalaiset. Väki laulaa kädet kohotettuina. Bändikorokkeella rummut, kitara ja sähköpiano luovat rytmiä. Moni seurakuntalainen käy esittämässä oman soolonsa.

Eläkeläispariskunta, Qai Shi Yin ja Zheng Mai Zong, ohjaa mattimyöhäiset saliin. He ovat uusia seurakuntalaisia, joilla on hyvää aikaa toimia kirkossa. Toinen tyttäristä on jo naimisissa ja toinen työskentelee sairaanhoitajana Tainanissa.

Lopulta puhevuoron saa pastori: ”Auta meitä, tue meitä ongelmissamme. Me tarvitsemme sinua. Hallelujaa. Amen!” todistaa seurakunta. Luen käännöstekstiä seinältä. Yhdessä kiinaksi lausuttu rukous kuulostaa poljennoltaan aivan Isä meidän -rukoukselta.

”Pidämme toisistamme huolta”

Pastori Lin Zong Fongin perustama kirkko on toiminut jo seitsemän vuotta. Seurakuntalaiset rahoittavat kirkon toimintaa jäsenmaksuin.

– Tällaisia pieniä kristillisiä seurakuntia on Tainanissa 1 000 – 2 000 ja koko maassa 40 000 – 50 000. Meidän kirkossamme on arviolta 80 jäsentä. Minä ja vaimoni halusimme liittyä pieneen seurakuntaan, koska niissä tunnelma on paljon henkilökohtaisempi. Täällä kaikki ovat tuttuja keskenään. Olemme kuin perhe. Yhteisö on meille tärkeä, Qai sanoo.

Seurakunnassa on paljon toimintaa. Joka aamu pidetään rukoushetki. Sunnuntaisin on palvelus ja yhteinen lounas. Maanantaisin on bändipaja. Perjantaisin koulutetaan hengellisiä johtajia, jotka toimivat seurakuntalaisten opettajina. Lauantain keskustelupiirissä voi purkaa omia tunteitaan. Lisäksi on rukouspiiri ja orkesteritoimintaa.

Qai ja Zheng ovat toimintaan tyytyväisiä. Aiemmin he olivat toisen seurakunnan jäseniä, mutta Qaita alkoi arveluttaa tuon kirkon varojenkäyttö. Pastori ei suostunut selvittämään tilejä ja tietoja salattiin. Niinpä he vaihtoivat kirkkoa.

Mikä ihmisiä koskettaa kristinuskossa, joka on varsin uusi tulokas Aasian uskontojen piirissä?

– Ihmiset valitsevat kristinuskon buddhismin sijaan, koska kristillinen yhteisö on iloisempi ja rehellisempi. Pidämme toisistamme huolta. Olemme veljiä ja sisaria kaikkien kristittyjen kanssa. Jumala on suuri! Qai Shi Yin sanoo vierellä tyytyväisesti hymyilevä puoliso Zheng Mai Zong.

Kuvat:

1. Suomen Lähetysseuran lähettämä Jukka ja Laura Kääriäisen perhe on sopeutunut hyvin Hsinchuun. Tyttäret Jemiina (4. luokka) ja Aliina (2. luokka) käyvät samaa kansainvälistä koulua, jota isä Jukka kävi 1980-luvulla. Kuva: Caristy Olson

2. Seurakuntalaiset kantavat päävastuun Full Gospel Church in Christ -kirkossa musiikista. Kuva: Päivi Lipponen

Edellinen artikkeliPyhän Nikolauksen luunkappaleeksi epäilty pyhäinjäännös ajoitettiin 300-luvulle
Seuraava artikkeliEspoon tuomiokapituli antoi varoituksen sateenkaariparin avioliiton siunanneelle papille

Ei näytettäviä viestejä