Kolumni: Oliko Paavali naisasiamies?

Paavalin kirjoittaman 1. Korinttilaiskirjeen kohta ”nainen vaietkoon seurakunnassa” on puhuttanut viime vuosisadat ja johtanut mitä erilaisimpiin tulkintoihin. Erityisen paljon vaivaa on nähty sen ristiriidan selittämiseksi, että saman kirjeen toisessa kohdassa Paavali näyttää hyväksyvän naisten julkisen profetoimisen.

Eksegetiikan dosentti Outi Lehtipuu tarkastelee vaikenemiskäskyn tutkimushistoriaa Teologisen Aikakauskirjan (1/23) artikkelissaan. Ei ole yllättävää, että tutkijoiden historiallinen, uskonnollinen ja kulttuurinen konteksti on vaikuttanut vahvasti heidän tapaansa ymmärtää näitä Raamatun kohtia.

VANHEMMASSA TUTKIMUKSESSA – peräti 1900-luvun jälkipuoliskolle saakka – ajateltiin, että vaikenemiskäsky edustaa Paavalin todellista ajattelua. Naisten profetoimisen sallimiselle etsittiin muu selitys, kuten että se oli Paavalilta vain hetken voimassa ollut vastentahtoinen myönnytys. Naisten asema seurakunnassa nähtiin ongelmitta miehelle alisteisena.

Sittemmin naisten vaientamiskäsky on lakannut sopimasta tekstin tulkitsijoiden maailmankuvaan ja Paavali-kuvaan. Lukuisat tutkijat ajattelevat nyt, että käsky ei ole kuulunut alkuperäiseen kirjeeseen vaan on myöhempi lisäys. Toinen vaihtoehto on selittää, että kohta koskee vain tiettyä naisryhmää, tietynlaisia kokoontumisia tai tietynlaista häiritsevää puhetta.

Sitaattiteorian mukaan naisten vaientamiskäsky olisi korinttilaisten ajatus, jota vastaan naisten oikeuksia puolustava Paavali argumentoi. Ennen modernia naisliikettä tällaista ajatusta ei Lehtipuun mukaan esiintynyt.

KIINNOSTAVA ON Antoinette Clark Wiren havainto siitä, että kristityillä on taipumus Raamattua lukiessaan sekoittaa kirjoittajan ääni Jumalan ääneen ja tulkita kumpaakin niin, että tekstit puolustavat sitä, miten itse uskomme.

Lehtipuu huomioi, että mitä enemmän Paavaliin projisoidaan naisasia-aatetta, sitä naisvihamielisempi kuva piirtyy hänen aikansa juutalaisuudesta, jota Paavalin tulkitaan vastustaneen. Kun Paavalista halutaan tehdä nykyajassa salonkikelpoinen, joudutaan ojasta allikkoon. Sovinisti muuttuu juutalaisvastaiseksi.

Lehtipuu kysyy, täytyykö Paavali olettaa johdonmukaiseksi ja kykenemmekö ylipäätään ymmärtämään tekstiä siten kuin se ymmärrettiin ensimmäisellä kristillisellä vuosisadalla. Hänen mukaansa vastuullinen tulkitsija ei voi piiloutua Paavalin selän taakse.

Lopulta oleellista on, että Paavalin tekstit ovat jännitteisiä ja mahdollistavat monet tulkinnat. Jokainen ihminen on puolestaan itse vastuussa tulkintojensa seurauksista. Parempi kuin hirttäytyä Paavalin yksittäiseen lauseeseen Jumalan sanana on tutkia tulkintojen hedelmiä, joista puu tunnetaan.

Emilia Karhu

emilia.karhu@kotimaa.fi

* * *

Haluatko tutustua Kotimaa-lehteen?

Tilaa Kotimaan näytelehti ilmaiseksi täältä. Lähetämme PDF-lehden sähköpostiisi. Näytelehden tilaaminen ei edellytä jatkotilausta. Näytetilauksen voi tehdä vain kerran.

Antoisia lukuhetkiä!

Edellinen artikkeli”Vaikea sanoa, mistä kirkollinen alkaa ja mihin valtiollinen loppuu” – Saint Nicholasin seurakunnan kirkkoherra Tuomas Mäkipää kertoo Charles III:n tulevista kruunajaisista
Seuraava artikkeliPapin lapsi elää uskon keskellä ja toisaalta on rokotettu sitä vastaan – ristiridasta syntyy taidetta

Ei näytettäviä viestejä