Kirkon puhelimissa lisätty päivystystä, soittojen määrässä ei vielä suurta nousua

Kirkon keskusteluapua tarjoavaan valtakunnalliseen Palvelevaan puhelimeen on koronaepidemian takia siirretty lisää seurakuntien työntekijöiden työpanosta. Puheluiden määrässä ei kuitenkaan ole vielä lisäystä, Kirkkohallituksesta kerrotaan.

– Kirkon keskusteluavussa chat-keskustelujen määrä on noussut viidenneksen ja puheluiden määrä on pysynyt suunnilleen ennallaan, diakonian ja sielunhoidon asiantuntija Kimmo Nieminen Kirkkohallituksesta kertoo.

Hänen mukaansa resurssien lisäys on ollut tarpeen paitsi chatin kasvaneen kysynnän vuoksi myös siksi, että tauolle on jäänyt osa riskiryhmiin kuuluvista vapaaehtoispäivystäjistä, jotka eivät päivystä kotona.

– Samalla on turvattu keskusteluavun toimintaa myös tulevien todennäköisten sairaustapausten varalle.

Kimmo Niemisen mukaan vaikuttaa siltä, että Palveleva puhelin pystyy vastaamaan lähitulevaisuuden haasteisiin ja pitämään aukioloaikansa ennallaan. Palveleva puhelin on avoinna joka päivä kello 18–24 ja chat maanantaista perjantaihin kello 12–20.

Espoon seurakunnilla tukichat, Vantaalla diakonianumero

Pääkaupunkiseudun seurakunnilla on erilaisia käytäntöjä koronaepidemiaan liittyvän puhelinpäivystyksen järjestämisessä. Helsingissä on sovittu, että kaikilla seurakunnilla on päivystävä papin numero kello 9–21.

Eroja on myös siinä, kuinka helposti puhelinnumero löytyy seurakunnan kotisivuilta. Helsingin Kallion seurakunnan sivuilta löytyy helposti numero, joka on ollut käytössä jo lähes kaksi viikkoa.

– Soittojen määrä on vaihdellut päivittäin kahdesta neljään. Tarve näyttää kasvavan vähitellen, kappalainen Petri Patronen sanoo.

Espoossa ”Papin puhelin” päivystää joka päivä kello 9–21. Soittoja ei ole ollut ruuhkaksi, mutta monien puhelujen aihe on ollut korona. Espoo on avannut myös tukichatin.

Vantaalla diakoniatyöntekijät vastaavat yhteen numeroon, johon on keskitetty ruoka-avun jakeluun liittyvät yhteydenotot. Papit päivystävät keskusteluja varten normaalisti.

HelsinkiMissio perusti toisen palvelevan numeron

Sosiaalialan järjestöllä HelsinkiMissiolla on kaksi valtakunnallista palvelevaa numeroa, Juttukorva ja Aamukorva. Juttukorva on perustettu koronaepidemian aikana.

Aamukorvaan tulee keskimäärin 12 soittoa joka aamu. Lisäystä puhelujen määrässä ei ole vielä näkynyt. Juttukorvaan on tullut viikossa noin 30 puhelua.

Oulussa esimerkiksi Karjasillan seurakunnassa päivystävän papin puhelinaikaa on pidennetty koronatilanteen takia. Lisäksi työntekijöiden numerot ovat hyvin esillä. Soittojen määrä ei ole kuitenkaan juuri lisääntynyt.

– Voi olla, että jo tieto tästä mahdollisuudesta rauhoittaa, kirkkoherra Juhani Lavanko sanoo.

– Olemme päättäneet jatkaa pidennettyä puhelinpäivystystä, vaikka vielä ei ole kysyntää.

Kuva: Kuvakaappaus kirkon Palvelevan puhelimen verkkosivuilta

Lue myös:

Seurakuntien ruoka-avun perille viemiseen tarvitaan nyt uusia keinoja

”Me sairaalapapit emme lähteneet etätöihin” – Sairaaloissa valmistaudutaan sielunhoidon tarpeeseen

***


Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.


Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

Edellinen artikkeliPääkirjoitus: Yleisradio palvelee esimerkillisesti poikkeusoloissa
Seuraava artikkeliKirkkoherra Mimosa Mäkinen: Poikkeusoloissakin kantavat perusasiat – unta, liikettä ja rukousta

Ei näytettäviä viestejä