65 kirkkoherraa ja talousjohtajaa tyrmäävässä kannanotossa: Kipan toimissa vakavia puutteita

Yhteensä 65 kirkkoherraa ja seurakuntien talousjohtajaa on allekirjoittanut kannanoton, jossa vaaditaan Kirkkohallitusta ryhtymään pikaisiin toimiin Kirkon palvelukeskuksen (Kipa) järjestelmien ja palveluiden kehittämiseksi.

Kannanotossa kerrotaan, miten Kipan järjestelmät ja toimintatavat aiheuttavat haittaa seurakunnille. Seurakuntien edustajat vaativat Kirkkohallitusta vastaamaan marraskuun loppuun mennessä, mihin toimiin se ryhtyy puutteiden ja haittojen korjaamiseksi.

Kannanoton allekirjoittajat toteavat, että Kipan toiminnalle asetettuja tavoitteita ei ole saavutettu eivätkä ne toteudu nykyisillä järjestelmillä ja toimintatavoilla.

”Sekä Kirkon palvelukeskuksen että seurakuntien kustannukset ovat ylittyneet merkittävästi suunnitellusta. Järjestelmiä on rakennettu pääsääntöisesti kirkkohallituksen tilastointitarpeiden ja palvelukeskuksen toiminnan näkökulmasta eivätkä järjestelmät ja toimintatavat palvele seurakuntien omaa toimintaa”, kannanoton allekirjoittajat toteavat.

”Kirkon palvelukeskuksen toiminta on tehotonta ja ohjelmistot vanhanaikaisia ja epäergonomisia. Näiden ongelmien merkittävimmät vaikutukset seurakunnissa ovat lisääntynyt työmäärä, fyysinen ja psyykkinen kuormitus, toimintojen päällekkäisyys Kirkon palvelukeskuksen ja seurakuntien välillä sekä kustannusten kasvu.”

Kannanoton allekirjoittajien mukaan Kipaa on kehitettävä. He toivovat puutteiden korjautuvan merkittävästi vuoden kuluessa. Jos niin ei käy, kannanoton allekirjoittaneiden mukaan on selvitettävä, voiko Kipan kuulumisesta tehdä seurakunnille vapaaehtoista.

”Tilanteen parantumista ei viranhaltijoiden mukaan voida työsuojelullisistakaan syistä odottaa vuosia vaan korjaaviin toimenpiteisiin on ryhdyttävä välittömästi ja tuloksia on saatava nopeasti.”

Vuonna 2012 perustettu Kipa tuottaa valtakunnallisesti kirjanpidon ja palkanlaskennan palveluja seurakunnille, seurakuntayhtymille, hiippakunnille ja kirkon keskusrahastolle. Kaikki seurakuntataloudet ovat olleet Kipan asiakkaita vuoden 2017 alusta lähtien. Kipassa työskentelee tällä hetkellä noin 130 työntekijää. Palvelukeskuksen päätoimipiste on Oulussa, ja sillä on Porvoossa toimipiste ruotsinkielisille palveluille.

Kuva: Jaani Föhr. Kirkon palvelukeskuksen toimipiste Oulussa.

Lue myös:

Kipa irtisanoo seitsemän työntekijää, sijoittaa kahdeksan uusiin tehtäviin

Kirkon palvelukeskus tehnyt tappiota 18 miljoonaa euroa – ”Elämme vielä siirtymäkautta”

Kipan hinnoittelumalli arvioidaan uusiksi – seurakuntien tositemäärät vähentyneet

***


Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.


Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata digilehden ja printtilehden täältä.

Edellinen artikkeliPresidentti Martti Ahtisaari: Namibian ja Suomen suhde syntyi lähetystyöstä
Seuraava artikkeliPitkän pohdinnan päätös – Thaimaan luterilainen kirkko hyväksyi naisten vihkimisen pappisvirkaan

Ei näytettäviä viestejä